4-es metró: nem értjük, miért az az olcsó, ami drága?

A túl magas költségeket firtató kritikákra az építést felügyelő igazgatóság hosszas és ellentmondásos magyarázkodással válaszolt. Szerinte a költségek megfelelnek a nemzetközi átlagnak, egyébként pedig az eltérő igények, kapcsolódó beruházások és főleg a talajviszonyok miatt egyik európai metró fajlagos költségei sem hasonlíthatóak össze egy másikkal.

2008. június 10., 21:22

A DBR Metró Projekt Igazgatóság felhívta a figyelmet arra, hogy nagyon sok műszaki összetevő van hatással az árra, a beruházás határidejére egy ekkora építkezésnél. Így például a talajszerkezet, a kőzetviszonyok, a felszíni beépítettség, a tervezett felszíni rendezés, az állomások milyensége, a szerelvények jellege, az utasforgalom kiszolgálásának módja, a metró rendeltetése és a kapcsolódó beruházások. A 4-es metró építése Magyarország legnagyobb és legösszetettebb beruházása, ezért szerintük természetes, hogy voltak, vannak és lehetnek problémák, csúszások, növekvő költségek.

Álláspontjuk szerint nem lehet a költségeket a méterenkénti bekerülési költség alapján összehasonlítani. Mint írták, Budapesten a metróépítőknek sok speciális nehézséggel kellett és kell szembenézniük, például Európa egyik legnagyobb folyója alatt megy el az alagút és "rendkívül változatos, építés szempontjából kellemetlen a talaj összetétele". A Projekt Igazgatóság a sajtóban megjelent véleményekre reagált, melyek szerint külföldön - Athén és Róma kivételével - szinte mindenhol olcsóbban építettek metrót, mint amennyibe a 4-es metró kerül majd, ahol a költségek meg fogják haladni az ötszázmilliárd forintot.

Az Igazgatóság közleménye hosszasan érvelve magyarázza, miért kerül nálunk egy kilométernyi új metróvonal másfélszer annyiba, mint Prágában és kétszer annyiba, mint Madridban. Részletes elemzései azt mutatják, hogy minden körülményt figyelembe véve a prágai metró még drágább is, mint a miénk.

Ami Madridot illeti, érvelésük igazi gyöngyszem. Szerintük ott azért épülhetett a világon egyedülálló módon, rendkívül gyorsan és rendkívül alacsony költségen metró, mert a hosszan elnyúló kivitelezés miatt az építők óriási tapasztalatra tettek szert, felgyorsult az engedélyezési folyamat, kialakult a megfelelő technológia és szakértői gárda, a folyamatosan munkában lévő építők pedig vélhetően kedvezőbb ajánlatokat tettek. A logikus következtetés szerint tehát azért volt gyors a kivitelezés, mert "hosszan elnyúlt", az ár pedig azért alacsonyabb, mert aki folyamatosan dolgozik, az kedvezőbb ajánlatot tesz. Továbbá nálunk nincs se tapasztalat, se megfelelő technológia, se szakértői gárda, a folyamatos munkáról nem is beszélve. Ezekhez az érvekhez csak gratulálni tudunk a tisztelt Igazgatóságnak, egy népszerű közmondást idézve: ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna.