4-es metró: dolgoznak is meg nem is

Talán folytatja a munkát a 4-es metró legnagyobb kivitelezője, azt követően, hogy a beruházó hárommilliárd forintot átutal neki. Ez ugyan messze van a cég irreálisan magas követelésétől, de vélhetően arra elég, hogy ismét dolgozzanak. A Fővám téri építési problémák is rövidesn rendeződhetnek, feltéve, hogy módosítják az építési engedélyt. Az viszont továbbra is kérdéses, mikorra és mennyiért lesz új metróvonalunk..

2008. október 7., 12:00

A hét elejétől fokozatosan felveszi a munkát a BAMCO konzorcium, miután átmeneti megállapodás született a DBR Metró Projekt Igazgatóság és a kivitelező között. Eszerint az utóbbi jogfenntartással fizeti ki a néhány nappal korábban a munkálatait ideiglenesen felfüggesztő BAMCO követeléseit. Ez azt jelenti, hogy a döntnöki bizottsági határozatokban javasolt 13 millió euró (hozzávetőleg 3 milliárd forint) összeget a BAMCO konzorcium megkapja ugyan, ám a DBR választott bírósághoz fordul és amennyiben a bíróság alacsonyabb összeget ítél meg, úgy a különbség visszavonható.

A felek közti megállapodás nyomán állítólag a konzorcium a napokban fokozatosan felveszi a munkát, azon munkafázisok kivételével, melyekre továbbra sem rendelkezik engedéllyel (ilyen többek között a Gellért téri átkötő alagút, amivel jóváhagyás hiányában a konzorcium nem tudott haladni, így az alagútépítési munkálatok ideiglenes felfüggesztésére kényszerült). Ez megfelel a beruházó érdekeinek, mivel a Fővám téri gondok miatt a fúrással amúgy is egy időre le kellene állni, akkor viszont nagy összegű kötbér illetné meg a kivitelezőt.

Ami a Fővám téret illeti, a csúszás immár több hónapos és még tovább tart. A peronalagutak - és ezáltal az egész állomás - megépítésének módosulásáról szóló engedélykérelmet a Hídépítő a napokban benyújtja ugyan a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz, a jóváhagyás viszont hetekig tart és várhatóan decemberig elhúzódhat. A megváltozott kivitelezés része egy védőszerkezet a Duna medre alatt és a majdani alagút fölött, valamint az, hogy a peronalagút húsz méterrel eltolódik a Kálvin tér felé. Ennek eredményeként negyven méter helyett csak húsz méterrel fog belógni a Duna alá.

Rejtély, hogy a változtatást szükségessé tevő talajviszonyokra miért csak most döbbentek rá. A teljes tervmódosítás nem csupán többletköltséget jelent, hanem azt is, hogy a Fővám térre leghamarabb jövő márciusra juthat el a fúrópajzs. A határidőket illetően a beruházó továbbra sem mer semmilyen konkrétumot mondani, a várható többletköltségekről pedig egyelőre fogalma sincs senkinek.