Rendőrnek adják ki magukat a csalók – figyelmeztetést adott ki a Nemzeti Védelmi Szolgálat

A Nemzeti Védelmi Szolgálat kedden figyelmeztetett, hogy a csalók magukat rendőrnek kiadva próbálják ellopni áldozataik összes pénzét.

2024. május 29., 09:48

Szerző:

Újabb módszerrel próbálják megszerezni áldozataik pénzét a csalók. Méghozzá úgy, hogy a Nemzeti Védelmi Szolgálat zöldszámát felhasználva telefonálnak, és magukat rendőrnek kiadva – adatlopásra hivatkozva – arra próbálják rávenni az áldozataikat, hogy az összes pénzüket vegyék ki a bankszámlájukról, és azt egy bankautomatán keresztül, az általuk „biztonságosnak” megadott számlára fizessék be – figyelmeztetett a szolgálat kedden az Index tudósítása szerint.

Mint írták, a befizetés megkönnyítése érdekében Viberen keresztül a Magyar Nemzeti Bank logójával ellátott üzenetet küldenek egy QR-kóddal. A telefonáló folyamatosan nyomás alatt tartja, illetve fenyegeti a sértettet arra hivatkozva, hogy amennyiben nem működik együtt, eljárás indul ellene a nyomozás akadályozása miatt.

Felhívták a figyelmet, hogy sem a Nemzeti Védelmi Szolgálat védelmi tisztjei, sem a rendőrség munkatársai soha nem kérnek senkit arra, hogy a bankszámlájáról minden pénzt vegyen ki, vagy egy másik számlára tegye át a pénzét. Közölték: a Nemzeti Védelmi Szolgálat zöldszáma kizárólag bejelentésre szolgál, arról hívást nem indítanak.

Már korábban is figyelmeztetett a Nemzeti Védelmi Szolgálat

A Nemzeti Védelmi Szolgálat márciusban is figyelmeztetett: online csalók az Anydesk nevű programot próbálják meg letöltetni, hogy teljes hozzáférést kapjanak az áldozatok számítógépéhez, mobiltelefonjához.

Az NVSZ Facebook-oldalán szombaton közzétett egy telefonhívást, amelyen a csaló azt magyarázza, hogy az Anydesk vírusirtó alkalmazás. Az NVSZ közölte, az alkalmazással valójában teljes hozzáférést adunk az online csalóknak a számítógépünkhöz, vagy a mobiltelefonunkhoz. Ezért azt javasolják, telefonálók kérésére ezt a programot soha ne telepítse senki semmilyen eszközre.

A közlés szerint számos olyan árulkodó jel van, amelyből pillanatok alatt kiszúrható, hogy átverésről van szó.

Az NVSZ szerint legyen gyanús: ha nem kérhető visszahívás, ha erőszakosan tesznek fel kérdéseket, ha sürgetik, vagy csak egy rövid időkeretet adnak a cselekvésre.

A tájékoztatás szerint az is gyanúra adhat okot, ha a „banki ügyintéző”, „informatikus” nem tudja a bankkártya és bankszámla adatait, és képernyőfotót, vagy egyéb információt kér az elérhető egyenlegekről. Ha a felhívott „védelme érdekében” egy applikáció azonnali letöltését kérik, ha a hívás közben érkező kódokat kérik, mert éppen azok segítségével lopják el a pénzét – írják.

 

(Kiemelt kép: TEK IMAGE / SCIENCE PHOTO LIBRARY / ABO / AFP)