2019/1-2 Jelkép­telenítés

Egy decemberi hajnalon, épp akkor, amikor az állandósulni látszó kormányellenes tüntetések átmenetileg szüneteltek, a hatalom titokban elvitette a mártír miniszterelnök Nagy Imre szobrát a Vértanúk teréről, hogy majdan újraállítsa azt Lipótváros kapujában, a Jászai Mari téren.

2019. január 9., 06:55

Szerző:

Eörsi László történész azonban ebben nem annyira biztos: „Amilyen szövevényes a politika útja, ez még változhat. De csalódni fog az a hatalom, amely azt hiszi, hogy Nagy Imrét a század történetéből ki lehet radírozni. Viszont Orbán agya politikai agy, nem a történész logikáját követi. 1989-ban szüksége volt a mítoszra, most a mítosz eltüntetésére van szüksége. Láttam már nagyobb fordulatokat is” – mondja Buják Attilának nyilatkozva. Az ellenzéknek és a tüntetőknek így annyi maradt, hogy konstatálják a tényt: megfosztották egy fontos jelképtől, így itt és most csak a hiányban egyesülhet, nem a szabadság és az önfeláldozás emlékhelyénél. Az viszont – állapítja meg Lakner Zoltán – már önmagában is jelentős fegyvertény, hogy a kormányellenes tüntetések nem haltak el az év végén, és 2019-re új lehetőségeket nyitnak. Kérdés, hogy képes lesz-e az ellenzék fölhasználni ezt az erőt. Lakner Zoltán szerint a 2019-es ellenzék feladata – és ehhez szimbólum lehet Nagy Imre szobrának hiánya is – 1956 és 1989 hagyományának kombinálása: a tiltakozó tömeg erejének növelése és stratégiai célok szolgálatába állítása, valamint a békés változás politikai előkészítése. Mindezt olyan helyzetben kell végrehajtania, írja, amikor a rendszer – 1956-tal és pláne 1989-cel ellentétben – egyáltalán nincs válságban.

Lapozzon bele!

Az elitváltás biztosan elmarad

A magyar kormányfő – hiába ígéri ezt a híveinek – biztosan nem váltja le az európai elitet 2019-ben. Már csak azért sem, mert azzal saját magát váltaná le. Az Orbán Viktor által Tusnádfürdőn vizionált európai civilizációs háború ma valójában két dologról szól: az uniós forrásokról és az üzletről. Nagy kérdés, hogy az eddig már 13 271 milliárd forintnyi uniós forrásban részesülő Magyarország felismeri-e a májusi választás „nagy, komoly, közös európai kérdését”. Már ha egyáltalán van ilyen. Biró Marianna írása.

Most dagonyázás folyik

A kapitalizmus súlyos válságba került, számos ponton változtatásra szorul – mondja a 168 Órának Felcsuti Péter közgazdász. A helyzet annyiban hasonlatos az 1929–1933-as világválsághoz, hogy akkor a kapitalizmus alternatívájának a fasizmus és a kommunizmus mutatkozott, ma pedig a populizmus. Felcsuti Péter szerint a legfontosabb feladat a társadalmi egyenlőtlenségek bebetonozódásának a megakadályozása. A közgazdász lefordította A kapitalizmus újratervezése című kötetet, amelyben neves nyugati közgazdászok azt mérlegelik, hol kell beavatkozni a rendszerbe, például miként alakítható át a növekedés szerkezete. Ónody-Molnár Dóra interjúja.

Szuverenitásszorongások

Orbán Viktor 2010 után talált rá arra a varázsszóra, amit ma már az összes fontos, érdemi politikai vitát igénylő kérdésben ultima ratióként használ – ez a nemzeti szuverenitás. Jószerével mindent szuverenitási kérdésnek tekint, ezekről pedig már vitát nyitni is hazaárulás. Hogy mekkora lehet a maximális áfa, megépítjük-e Paks 2.-t, miként éljük fel az uniós forrásokat, csatlakozunk-e az európai ügyészséghez, támogatjuk-e a schengeni határok közös őrizetét, elüldözzük-e a CEU-t. Bár egyfelől érthető, hogy a magyar társadalom számára mágikus erővel bíró nemzeti függetlenség ideáját a kormányfő politikai eszközként használja, ám azzal, hogy úton-útfélen ezt a fegyvert veti be, egyúttal devalválja is a fogalom értékét. Pedig tele van a padlás valódi szuverenitási kérdésekkel, de ezekről a Fidesz gyermeteg kommunikációs stratégiája miatt egyelőre nem lehet érdemi vitát folytatni. Cseri Péter cikke.

Saját magunkhoz kell csatlakozni

Stefano Bottoni történésszel az 1989-es rendszerváltás után három évtizeddel Lakner Zoltán arról beszélgetett, miért fordulhatott át a magyar történelem legígéretesebb demokratikus kísérlete egy újabb autokráciába, és vajon miért éppen nálunk történt ez így. Bottoni beszél a magyar rendszerváltó elit által félreismert Nyugatról, a közép-európai országok történelmi eltéréseiről és arról, hogy bár Orbán okosan használja ki az európai politika gyengeségeit, stratégiai hibát követ el, ha túlságosan megrengeti a kontinens politikai stabilitását.

Az irodalom működik

A pályáját költőként kezdő Krusovszky Dénes néhány éve novellistaként, tavaly pedig regényíróként is színre lépett. Akik már nem leszünk sosem című könyvét gyakran a harmincasok generációs regényeként méltatják. A művet a közönség és a kritika egyaránt elismeréssel fogadta, a könyvbemutatókat országszerte zsúfolt házakkal rendezik. A szerzőről az is ismert, hogy határozottan állást foglal a kormány kultúrpolitikai törekvéseivel szemben. Ennek kapcsán arról is beszélt lapunknak, hogy sem a hamis nosztalgia, sem az óvatoskodás nem vezet eredményre, ha a szabadság a tét.

Nincs jogosítványa, töri az angolt. Mégis fiatalon lett adjunktus a Corvinuson, de alapított már egy minipártot, volt kerületi polgármester, főpolgármester és most indul a miniszterelnök-jelölti előválasztáson. Tarlós szerint "hazudós, tétova, mama kedvence", Tóth Csaba pedig "taknyos úrifiúnak" nevezte. Megint mások Orbán Viktor ellentétét látják benne - portré Karácsony Gergelyről az új 168 Órában.

„Aligha” – válaszolta Kemenesi Gábor víruskutató arra a feltételezésre, amely szerint a koronavírust egy kínai laboratóriumban fejlesztették ki. A legfrissebb 168 Óra nyomtatott hetilap azt próbálta meg felfejteni a víruskutató segítségével, hogy honnan származhatott a koronavírus, és hogyan került át az emberre.

„Még hivatalba sem léptem, de már megmondták, hogyan fogok visszaélni”. Január elsején lett Magyarország új főbírája Varga Zsolt András. Polt Péter legfőbb ügyész volt helyettesét, korábbi alkotmánybírát, a Velencei Bizottság tagját, tárgyalótermi tapasztalat nélkül, két törvénymódosítás eredményeként választhatta meg a Kúria élére a kétharmados parlamenti többség. Az egyik szerint az Alkotmánybíróság tagjaként szerzett tapasztalat is bírói jogviszonynak számít, egy másik pedig lehetővé tette, hogy az alkotmánybírákat kérésükre a köztársasági elnök a szokásos pályáztatási eljárás nélkül a Kúria tagjának nevezze ki.