2018/04 Elmúlt nyolc év

Előfordult már a rendszerváltás után, hogy egy párt kétciklusnyi kormányzás után vág bele a választási küzdelembe, az azonban példátlan, hogy a Fidesznek komoly esélye van zsinórban a harmadik győzelemre. 2010-ben nem volt kérdés az MSZP veresége, ellenfelei abban versenyeztek, miként tudnak saját tartalmat adni „az elmúlt nyolc év” kritikájának.

2018. január 24., 11:52

Szerző:

Potemkin-parlamentarizmus

Összesen 1 milliárd 17 millió 778 ezer 9 forintra szerződtek tavaly a parlamenti frakciók, miközben az Országgyűlés költségvetési kiadásai megközelítették a 22 milliárd forintot. De vajon parlamentáris demokrácia-e még az, amelyben következmények nélkül vásárolnak 1,2 millió forintért lekvárt? Amelyben tízmilliós ajándékokat vesz egy kormánypárti frakció, és szabadon hamisíthatók a közérdekű adatok, miközben a hatalom nemcsak pénzügyileg vérezteti ki a versenytársait, hanem állami szervek is vegzálják az ellenzéket? Egy biztos: az olcsóbb parlamenttel kampányoló Fidesz nem váltotta be ígéretét. A kevesebb képviselővel dolgozó, kevesebbet ülésező Országgyűlés milliárdokkal kerül többe.

Lapozzon bele!

Kiábrándulásverseny

Előfordult már a rendszerváltás után, hogy egy párt kétciklusnyi kormányzás után vág bele a választási küzdelembe, az azonban példátlan, hogy a Fidesznek komoly esélye van zsinórban a harmadik győzelemre. 2010-ben nem volt kérdés az MSZP veresége, ellenfelei abban versenyeztek, miként tudnak saját tartalmat adni „az elmúlt nyolc év” kritikájának. Az orbáni nyolc év után viszont az is siker lenne a széttagolt ellenzék számára, ha megakadályozná az újabb kétharmadot, az meg egyenesen földindulást jelentene, ha a Fidesznek csak 99 képviselője lenne az új parlamentben. Összeállításunkban arra keressük a választ, mi köti össze és mi különbözteti meg a mögöttünk hagyott kétszer nyolc évet. Egy dolog biztosnak tűnik: mára – sokaknak már 2010 előtt – elhomályosult a rendszerváltás eredeti célja, és kérdésessé vált, vajon lehetséges-e egyáltalán a nyugati demokrácia és jólét megvalósítása magyar viszonyok között. A tizenhat évnél is tágabb, az 1980-tól napjainkig tartó időszakot elemzi a 168 Órának adott interjújában Bruno Dallago olasz közgazdász – aki a Budapesti Corvinus Egyetemen tartott nemrég előadást –. A V4-ek gazdasági fejlődésének összehasonlítása mellett arról is beszél, hogy Magyarország nem uralja egyetlen gazdasági szektorát sem, vagyis nem maradt a gazdaságnak olyan, nemzetközileg is versenyképes része, ahol a magyar tőke lenne a meghatározó. Ha Orbán Viktor azt szeretné, hogy a történelemkönyvekben államférfiként szerepeljen a neve, akkor öt éven belül be kellene vezetnie Magyarországot az eurózónába, teszi hozzá Dallago. Szűkebb intervallumot elemez viszont nemrég megjelent tanulmánykötetében a kilencvenéves Kornai János, aki az Orbán-rendszer működéséről szóló megfigyeléseit gyűjtötte csokorba. A közgazdászprofesszor a tiszteletére szervezett születésnapi konferencián kifejtette, hogy a Fidesz által elindított folyamatok már nem visszafordíthatók, súlyos pusztítást hagynak maguk után.

Atomanti vagy, te mindent bírsz

Hogyan menekül meg egy asszony a rabszolgatartójától ma Magyarországon? Döbbenetes erejű dokumentumfilm mutatja be ezt a küzdelmet, amelyet nemcsak a csicskáztatóval, hanem a segítésre hivatott állami szerv közönyével is meg kell vívni. A filmet beválogatták a világ egyik legjelentősebb független filmes fesztiváljának versenyprogramjába.

Félelem nélkül nem lehet élni

Hájos Norbert biológus-agykutató az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézetben a Hálózat-Idegélettani Kutatócsoportot vezeti. Azt vizsgálják, hogy a félelemmel kapcsolatos emléknyomok hol és hogyan rögzülnek az agyban. Nemrég – a világon először – ők tártak fel az agy „félelemközpontjában” található idegsejtek között egy olyan kapcsolatrendszert, amely felelős a negatív érzelmi emléknyomok kialakulásáért, és a viselkedésünket szabályozza.

Vásárhelyi exodus

A véletlen baljós rendező, a legszebb terveket kuszálja össze. Hódmezővásárhelyen novemberben elhunyt a város vezetője, Almási István, emiatt az országos választási kampány ideje alatt, február 25-én időközi polgármester-választást tartanak a dél-alföldi városban. Ami korábban nem is lett volna veszélyes a Fideszre nézve, csakhogy ezúttal a semmiből bukkant fel egy független jelölt, akit két, helyben is aktív ellenzéki párt, az MSZP és a Jobbik is támogat. Ráadásul Márki-Zay Péter (civilben közgazdász-villamosmérnök) több mint független. Valójában „csalódott jobboldali szavazó”, hét gyermek apja, hívő katolikus, az egyházközség világi elöljárója. Ha másfél hónappal a parlamenti választás előtt megszorongatják (netán legyőzik) Lázár emberét, az félelmetes precedenst teremt, kikezdheti a Fidesz sebezhetetlenségét. Mozgásba is lendült az ellengépezet. Hogy valójában miről is szól a polgármester-választás, csak akkor érthetjük meg, ha azt a kérdést feszegetjük: hova jutott Vásárhely a rendszerváltás óta? Riportunk.

Nincs jogosítványa, töri az angolt. Mégis fiatalon lett adjunktus a Corvinuson, de alapított már egy minipártot, volt kerületi polgármester, főpolgármester és most indul a miniszterelnök-jelölti előválasztáson. Tarlós szerint "hazudós, tétova, mama kedvence", Tóth Csaba pedig "taknyos úrifiúnak" nevezte. Megint mások Orbán Viktor ellentétét látják benne - portré Karácsony Gergelyről az új 168 Órában.

„Aligha” – válaszolta Kemenesi Gábor víruskutató arra a feltételezésre, amely szerint a koronavírust egy kínai laboratóriumban fejlesztették ki. A legfrissebb 168 Óra nyomtatott hetilap azt próbálta meg felfejteni a víruskutató segítségével, hogy honnan származhatott a koronavírus, és hogyan került át az emberre.

„Még hivatalba sem léptem, de már megmondták, hogyan fogok visszaélni”. Január elsején lett Magyarország új főbírája Varga Zsolt András. Polt Péter legfőbb ügyész volt helyettesét, korábbi alkotmánybírát, a Velencei Bizottság tagját, tárgyalótermi tapasztalat nélkül, két törvénymódosítás eredményeként választhatta meg a Kúria élére a kétharmados parlamenti többség. Az egyik szerint az Alkotmánybíróság tagjaként szerzett tapasztalat is bírói jogviszonynak számít, egy másik pedig lehetővé tette, hogy az alkotmánybírákat kérésükre a köztársasági elnök a szokásos pályáztatási eljárás nélkül a Kúria tagjának nevezze ki.