Ezek voltak a tavalyi év legjobb sorozatai
Hihetetlen sorozatözön érkezett az ünnepi időszakra, ezért a 168 összegyűjtötte az idei év legjobb sorozatait a különböző streaming-szolgáltatók kínálatából.
A koronavírus-járvány következtében már eddig is csúcsokat döntögettek a streaming-szolgáltatók, amelyek jól használták ki azt, hogy az embereknek több a szabadideje, így folyamatosan növelni tudták nézőközönségüket. A Netflix továbbra is egyeduralkodója a piacnak a maga több mint 214 millió felhasználójával, de a Disney+ és a Prime Video is 110, illetve 175 millió feliratkozóval bír, amihez sokat hozzátett, hogy a világ számos pontján kijárási korlátozások vannak érvényben.
A platformok nagy erőbefektetéssel gyártották a tartalmat az idei évre, és ebben a közeljövőben sem várható megtorpanás. Kimondottan igaz ez a mostani ünnepi időszakra, amikor is hihetetlen sorozatcunami érkezett a streaming-szolgáltatók kínálatába, ezzel elérve, hogy a 2021-es év sokáig emlékezetes legyen a filmművészetet kedvelők számára. A 168 összegyűjtötte azokat a sorozatokat, amelyeket kár volna kihagyni.
Szexoktatás (Sex Education) – Netflix
A Netflix legfrissebb, és egyben talán legsikeresebb coming-of-age sorozata a Szexoktatás, amelyben amellett hogy hiánypótló módon mutatják be a fiatalokat érintő párkapcsolati problémákat, valamint az iskolai felvilágosítás hiányában kialakult negatív énképet, és szexuális zavarokat, egy igazi drámához hűen a főbb karakterek életeseményeit is meghatóan prezentálják a nézőnek. A sorozat története szerint a főszereplő Otis (Asa Butterfield) anyja szexuálpszichológiai trükkjeit ellesve tanácsadást kezd el nyújtani kortársainak, akiknek sok esetben nemi identitásuk felvállalásával, párkapcsolati krízisükkel fordulnak az önjelölt szexguruhoz. A sorozat harmadik évadára erre az új iskolaigazgató is felfigyel, azonban ahelyett hogy tartaná a lépést a korral, a poroszos módszerekhez nyúl vissza, és a szex veszélyeivel próbálja elrettenteni a hormonok által túlfűtött fiatalok gondolatait a témától. A harmadik szezon új magasságokba emeli a sorozatot, több karaktert is egészen új fénytörésben látunk majd, és bizonyára hasonlóan nagy fordulatok várhatóak a negyedik évadra is.
Te (You) – Netflix
A Caroline Kepnes regénye alapján készült thriller sorozat Joe Goldberg mániákus kukkoló szerelem utáni kajtatását mutatja be, amely során bizony sokszor gyilkosságra is vetemedik a főszereplő. A rendkívül stílusos, egyben vérfagyasztó narrációja a sorozatnak, valamint a csavaros történet hosszú epizódokon, sőt akár évadokon keresztül is képes egyhuzamban lekötni a néző figyelmét, miközben elgondolkodtatja az embert, mire képesek egyesek a szerelemért. A Te című sorozat egyben bemutatja a közösségi média árnyoldalát is, amelynek segítségével pár kattintással elérhetővé válhat bárki számára a felhasználók élete, szokásai, napi rutinja. Ezzel pedig kiszolgáltatottá válnak az olyan emberek számára, mint amilyen Joe Goldberg. A harmadik évadra némileg változott a sorozat koncepciója, ugyanis a főszereplőt itt már házas emberként látjuk, ám ahogy mondani szokás, megtalálta a zsák a foltját, ugyanis két hidegvérű gyilkos kertvárosi ámokfutását követhetjük végig tíz részen át.
Utódlás (Succession) – HBO
A Netflix mellett az HBO sem tétlenkedett az idei évben, drámák terén ugyanis a Kate Winslet főszereplésével készült Easttowni rejtélyek mellett az Utódlás harmadik évada is megérkezett a streaming kínálatába. A sorozat a Roy família történetén keresztül a hatalom, a politika és a család témáját járja körül. A középpontban az egyik legnagyobb médiavállalattal rendelkező család utódlási kérdése áll, melyik gyermekére hagyja birodalmát Logan Roy. Az évadról évadra egyre inkább elfajuló családi belviszály a harmadik évadra már komplett háborúvá érik, ezért a médiabirodalmat továbbadó Logan fia ellen toboroz gazdasági, illetve politikai szövetségeseket. A 9 Emmy-díjat begyűjtő sorozat sikere olyannyira magabiztossá tette a készítőket, hogy egyből a harmadik évad első részének bemutatása után berendelték a folytatást.
Konspirációs korporáció (Inside Job) – Netflix
A koronavírus-járvány hatására jelentősen megnőtt az interneten található félrevezető, hazug tartalmak száma, amelyekre a közösségi média platformok nem tudtak elég erős választ adni, így az sok ember véleményét befolyásolhatta mind a járvány eredetét, mind pedig a vakcina felvételét illetően. A modern kor egyik legerősebb fegyverévé tehát a dezinformáció vált, a Netflixen futó Konspirációs korporáció pedig ebből csinál viccet. A sorozat által bemutatott világot ugyanis ténylegesen alakváltó gyíkemberek irányítják, az 1969-es Holdra szállás – részben – tényleg hazugság volt, a Föld pedig valójában lapos. És ez még csak néhány azon összeesküvés-elméletek közül, amelyeket a széria felvonultat, és amelyek által önkéntelen nevetés tör ki az emberekből. A sorozat nemcsak hogy az elmúlt évek egyik, ha nem legjobb animációs sorozata, de aktualitását tekintve is rendkívül fontos, és közérthető eszköze lehet a dezinformáció elleni harcnak. Persze, amennyiben értő fülekre talál a mondanivaló.
Nyerd meg az életed (Squid Game) – Netflix
Az idei év legnagyobb sorozatos szenzációja egyértelműen a koreai emberkísérletet bemutató Nyerd meg az életed című sorozat. Az ázsiai széria sikere pedig nem véletlen, ugyanis láthatóan nagyon átgondolt koncepcióról beszélhetünk: a díszletek és a kosztümök tökéletesen vannak eltalálva, ráadásul úgy, hogy könnyedén marketizálhatók legyenek. Másrészről a történet is sokat tett a hírnévért. Nem elég, hogy a fiatalok körében korábban rendkívül népszerű Battle Royale-Éhezők viadala-szerű történetet vették alapul, mely során emberek az életüket teszik fel a mindössze egyetlen személy által elnyerhető szabadságért és vagyonért, de mindemellett egy rendkívül fontos, Dél-Koreára és a fejlett társadalmakra jellemző szociális válságot is bemutat a sorozat. A Squid Gamenek nevezett élet-halál harcra ugyanis olyan versenyzőket toboroznak, akiket a társadalmi védőháló már nem tud befogni, és páriaként tengetik hétköznapjaikat, ráadásul pénzszűkében is vannak, így ez a milliárdos vagyont kínáló, gyerekjátékokkal megspékelt túlélőkaland az egyetlen kilábalási utat szolgáltathatja sokak számára ahhoz, hogy egyenesbe jöjjenek. A sorozat rendkívül véres, nagyon érzelmes, de ami ennél is fontosabb: számos elemében végtelenül emberi.
A sorozatról készült kritikánkat az alábbi linken tekintheti meg.
Loki – Disney+
A szuperhősös őrület ebben az évben sem állt meg, sőt az év elejétől kezdve már a Marvel sorozatok is helyet kaptak a Disney+ streaming-szolgáltató kínálatában. Az első sorozat a WandaVízió volt, amely érdekesen vegyítette a 20. század elejéről-közepéről származó sitcomok világát a szuperhősös sci-fi katyvasszal. Azonban sokkal érdekesebbeknek bizonyultak a később érkező, a Marvel Filmes Univerzumot gyökerestül felforgató Loki, illetve What if?... elnevezésű sorozatok. Míg utóbbi animációs formában gondolta újra a már ismert szuperhősök párhuzamos dimenziókban létező változatait, addig a Loki a Marvel filmek egyik legkedveltebb, címben szereplő főgonoszát küldte el kalandozni az időben. A főszerepet ismét magára öltő Tom Hiddleston brillírozik a szerepben, ahogy az őt kísérő Mobius (Owen Wilson) is. Ráadásul a dimenziókon átívelő történet is sok csavart tartogat a különböző variánsok jövőben várható felbukkanásával. A legfontosabb azonban mégis az, hogy a sorozat mekkora hatást gyakorol majd a filmekre, ugyanis lényegében itt tették meg az első lépést ahhoz, hogy a Marvel multiverzuma mindenki számára megnyissa a kapuit.
A sorozat legálisan egyelőre sajnos még nem tekinthető meg Magyarországon, jövőre azonban a hírek szerint már hazánkba is elér a Disney+.
A nagy pénzrablás (La Casa de Papel) – Netflix
Ötödik évadával véget ért a Netflix történetének egyik legsikeresebb sorozata, a spanyol tévéképernyőkről a Netflixre átköltöző A nagy pénzrablás. A történet szerint a rablócsaládból származó Professzor (Álvaro Morte) és a városokat álnévként használó bűnözői szupercsapata egy addig elképzelhetetlennek tűnő rablást hajtanak végre. Elsőként a spanyol pénzverdét veszik célba, ahol több milliárd eurónyi vagyont szipkáznak ki néhány nap alatt, ez idő alatt pedig a társadalom rokonszenvét is kivívják. A nem sokkal később második rablásukra visszatérő, közkedvelt bűnözők következő és egyben utolsó célpontja a spanyol nemzeti bank, ahol megkísérlik véghez vinni a lehetetlent, és eltulajdonítani a komplett nemzeti aranytartalékot. A korrupcióban fuldokló ország polgárai pedig nem hogy nem félnek a gazdasági összeomlástól, hanem egyenesen keblükre ölelik azt, ugyanis abban bíznak, hogy ettől megtisztulhat a közélet. Furcsa érzéseket tudott kiváltani a nézőkből sorozat, ugyanis ezer százalék, hogy mindenki a spanyol államot megkárosítani vágyó tolvajoknak szurkolt a sorozat egésze alatt. Emellett azonban edukációs szerepe is volt a szériának: a harmadik szezontól ugyanis már arról is elkezdte oktatni a nézőt, hogy legyen bármennyire is elfogadott eszme nyugaton a kapitalizmus, mégis sokakat taszít szegénységbe a pénz utáni hajsza. Teljesen azonban nem kell elbúcsúznunk a sorozattól, ugyanis hamarosan önálló sorozatot kap Berlin karaktere.
A sorozatról készült kritikánkat az alábbi linken tekintheti meg.
Több, mint normális (Atypical) – Netflix
A Netflix az elmúlt években új trendet teremtett azáltal, hogy kifejezett figyelmet fordít a kisebbségi, elnyomott társadalmi csoportokra. Ennek egyik iskolapéldája a Több, mint normális című sorozat, amely az autizmussal élő Sam Gardner és családja életét mutatja be a nézőnek. Azonban a sorozat célja nem az, hogy sajnálatot érezzünk az átlagos tinédzsereknél sokkal nagyobb problémákat legyőzni kívánó főhős iránt, hanem hogy megértsük őt, és ezáltal a való életben is empátiával forduljunk bármilyen rendellenességgel élő embertársunkhoz. A cselekmény nem csak a főszereplő fejlődését járja körül, hanem minden fontosabb mellékszereplő teret kap. Míg Samnek a környezete segít abban, hogy egyre jobban kinyíljon, édesanyjának a túlféltéssel, apjának pedig az autizmus tabusításával kell felhagynia. Kiemelten érdekes emellett a lánytestvér, Casey karaktere is, akinek amellett, hogy testvére épségére kell vigyáznia, a versenysport által ránehezedő nyomással, és szexuális orientációjának megkérdőjelezésével is meg kell küzdenie. Spoilerekbe nem bocsátkoznék, de annyit mondhatok: évek óta nem volt olyan sorozat, ami ennyire tökéletes befejezést kapott volna.
A sorozatról készült kritikánkat az alábbi linken tekintheti meg.
The Beatles: Get Back – Disney+
Az elmúlt években reneszánszukat élik a dokumentumsorozatok, elég csak a Michael Jordan csapatát bemutató Last Dance-re, vagy a hatalmas sikert beuftó Tiger Kingre gondolni. Egészen más a szint viszont akkor, ha egy olyan legendás zenekarról készül ilyen sorozat, mint amilyen a Beatles volt. Márpedig a Disney+-on otthonra lelő, a Gyűrűk ura rendezője, Peter Jackson által készített nyolcórás dokumentumsorozat a Beatles utolsó napjairól, egészen biztosan sokakat érdekelni fog. A 60 órányi nyersanyagból és 150 órányi hanganyagból készült sorozatban ugyanis megfigyelhetjük a legendás négyes dalszerzési metódusát, a tagok között kialakuló konfliktust és az utolsó koncertjükre való készülődést is. Az egész sorozatnak ad egyfajta reality-hangulatot, hogy 1969-ben tévéfilmeket akartak felvenni az akkor már 3 éve hiátuson lévő zenekarral, ezért kamerákkal, mikrofonokkal követték minden egyes lépésüket. Emiatt nyilvánvalóan sok művies pillanattal találkozhatunk, de számtalan emberi pillanatnak is tanúi lehetünk. Végül az 1969-es zárókoncertet is láthatjuk a sorozat részeként, amelyet egyébként illegálisan, egy londoni bérház tetején rögzített a zenekar.
Csé, mint család (F is for Family) – Netflix
Ötödik évadával véget ért a Netflix egyik legérettebb animációs sorozata, amely a Murphy család és közvetlen lakókörnyezetén keresztül bemutatta, milyen is lehetett az 1970-es években, sok-sok háború után visszatérve helyt állnia az amerikai alsó-középosztály tagjainak. A sorozat társszerzője, Bill Burr amerikai humorista nem titkoltan saját gyermekkori „élményeit” is belevette a sorozatba, ahol valójában egy apjáról mintázott karaktert, a sorozat főszereplőjét, Bill Murphy-t szólaltatta meg. A négy gyermek családapán keresztül tökéletesen mutatták be a kor férfi gondjait: Frank ugyanis rendszeresen fogyaszt alkoholt, dühkezelési problémái vannak, amelyek a családjára is kihatnak, valamint az élettől is folyamatosan kapja a pofonokat – leginkább munkája által, ahol nem tud annyit keresni, hogy egymaga eltartsa a családját. Felesége, Sue (Laura Dern) pedig egy olyan nőt mutat be, aki ötletei által kitűnik a kertváros anyukák tömkelegéből, de a patriarchális viszonyok nem engedik őt kitűnni. A sorozat példát mutat abban, hogyan győzhetjük le gyengeségeinket, hogyan tehetünk jóvá régóta megromlott kapcsolatokat, sőt arra is megtanít, hogy a család az egyetlen olyan dolog, amely éppúgy képes bearanyozni a napjainkat, mint tönkre azt.
(Kiemelt kép: Netflix / HBO / Disney+)