Ezek voltak a tavalyi év legjobb sorozatai

Hihetetlen sorozatözön érkezett az ünnepi időszakra, ezért a 168 összegyűjtötte az idei év legjobb sorozatait a különböző streaming-szolgáltatók kínálatából.

2022. január 1., 20:54

Szerző:

A koronavírus-járvány következtében már eddig is csúcsokat döntögettek a streaming-szolgáltatók, amelyek jól használták ki azt, hogy az embereknek több a szabadideje, így folyamatosan növelni tudták nézőközönségüket. A Netflix továbbra is egyeduralkodója a piacnak a maga több mint 214 millió felhasználójával, de a Disney+ és a Prime Video is 110, illetve 175 millió feliratkozóval bír, amihez sokat hozzátett, hogy a világ számos pontján kijárási korlátozások vannak érvényben. 

A platformok nagy erőbefektetéssel gyártották a tartalmat az idei évre, és ebben a közeljövőben sem várható megtorpanás.  Kimondottan igaz ez a mostani ünnepi időszakra, amikor is hihetetlen sorozatcunami érkezett a streaming-szolgáltatók kínálatába, ezzel elérve, hogy a 2021-es év sokáig emlékezetes legyen a filmművészetet kedvelők számára. A 168 összegyűjtötte azokat a sorozatokat, amelyeket kár volna kihagyni.

Szexoktatás (Sex Education) – Netflix

A Netflix legfrissebb, és egyben talán legsikeresebb coming-of-age sorozata a Szexoktatás, amelyben amellett hogy hiánypótló módon mutatják be a fiatalokat érintő párkapcsolati problémákat, valamint az iskolai felvilágosítás hiányában kialakult negatív énképet, és szexuális zavarokat, egy igazi drámához hűen a főbb karakterek életeseményeit is meghatóan prezentálják a nézőnek. A sorozat története szerint a főszereplő Otis (Asa Butterfield) anyja szexuálpszichológiai trükkjeit ellesve tanácsadást kezd el nyújtani kortársainak, akiknek sok esetben nemi identitásuk felvállalásával, párkapcsolati krízisükkel fordulnak az önjelölt szexguruhoz. A sorozat harmadik évadára erre az új iskolaigazgató is felfigyel, azonban ahelyett hogy tartaná a lépést a korral, a poroszos módszerekhez nyúl vissza, és a szex veszélyeivel próbálja elrettenteni a hormonok által túlfűtött fiatalok gondolatait a témától. A harmadik szezon új magasságokba emeli a sorozatot, több karaktert is egészen új fénytörésben látunk majd, és bizonyára hasonlóan nagy fordulatok várhatóak a negyedik évadra is.

Te (You) – Netflix

A Caroline Kepnes regénye alapján készült thriller sorozat Joe Goldberg mániákus kukkoló szerelem utáni kajtatását mutatja be, amely során bizony sokszor gyilkosságra is vetemedik a főszereplő. A rendkívül stílusos, egyben vérfagyasztó narrációja a sorozatnak, valamint a csavaros történet hosszú epizódokon, sőt akár évadokon keresztül is képes egyhuzamban lekötni a néző figyelmét, miközben elgondolkodtatja az embert, mire képesek egyesek a szerelemért. A Te című sorozat egyben bemutatja a közösségi média árnyoldalát is, amelynek segítségével pár kattintással elérhetővé válhat bárki számára a felhasználók élete, szokásai, napi rutinja. Ezzel pedig kiszolgáltatottá válnak az olyan emberek számára, mint amilyen Joe Goldberg. A harmadik évadra némileg változott a sorozat koncepciója, ugyanis a főszereplőt itt már házas emberként látjuk, ám ahogy mondani szokás, megtalálta a zsák a foltját, ugyanis két hidegvérű gyilkos kertvárosi ámokfutását követhetjük végig tíz részen át.

Utódlás (Succession) – HBO

A Netflix mellett az HBO sem tétlenkedett az idei évben, drámák terén ugyanis a Kate Winslet főszereplésével készült Easttowni rejtélyek mellett az Utódlás harmadik évada is megérkezett a streaming kínálatába. A sorozat a Roy família történetén keresztül a hatalom, a politika és a család témáját járja körül. A középpontban az egyik legnagyobb médiavállalattal rendelkező család utódlási kérdése áll, melyik gyermekére hagyja birodalmát Logan Roy. Az évadról évadra egyre inkább elfajuló családi belviszály a harmadik évadra már komplett háborúvá érik, ezért a médiabirodalmat továbbadó Logan fia ellen toboroz gazdasági, illetve politikai szövetségeseket. A 9 Emmy-díjat begyűjtő sorozat sikere olyannyira magabiztossá tette a készítőket, hogy egyből a harmadik évad első részének bemutatása után berendelték a folytatást.

Konspirációs korporáció (Inside Job) – Netflix

A koronavírus-járvány hatására jelentősen megnőtt az interneten található félrevezető, hazug tartalmak száma, amelyekre a közösségi média platformok nem tudtak elég erős választ adni, így az sok ember véleményét befolyásolhatta mind a járvány eredetét, mind pedig a vakcina felvételét illetően. A modern kor egyik legerősebb fegyverévé tehát a dezinformáció vált, a Netflixen futó Konspirációs korporáció pedig ebből csinál viccet. A sorozat által bemutatott világot ugyanis ténylegesen alakváltó gyíkemberek irányítják, az 1969-es Holdra szállás – részben – tényleg hazugság volt, a Föld pedig valójában lapos. És ez még csak néhány azon összeesküvés-elméletek közül, amelyeket a széria felvonultat, és amelyek által önkéntelen nevetés tör ki az emberekből. A sorozat nemcsak hogy az elmúlt évek egyik, ha nem legjobb animációs sorozata, de aktualitását tekintve is rendkívül fontos, és közérthető eszköze lehet a dezinformáció elleni harcnak. Persze, amennyiben értő fülekre talál a mondanivaló.

Nyerd meg az életed (Squid Game) – Netflix

Az idei év legnagyobb sorozatos szenzációja egyértelműen a koreai emberkísérletet bemutató Nyerd meg az életed című sorozat. Az ázsiai széria sikere pedig nem véletlen, ugyanis láthatóan nagyon átgondolt koncepcióról beszélhetünk: a díszletek és a kosztümök tökéletesen vannak eltalálva, ráadásul úgy, hogy könnyedén marketizálhatók legyenek. Másrészről a történet is sokat tett a hírnévért. Nem elég, hogy a fiatalok körében korábban rendkívül népszerű Battle Royale-Éhezők viadala-szerű történetet vették alapul, mely során emberek az életüket teszik fel a mindössze egyetlen személy által elnyerhető szabadságért és vagyonért, de mindemellett egy rendkívül fontos, Dél-Koreára és a fejlett társadalmakra jellemző szociális válságot is bemutat a sorozat. A Squid Gamenek nevezett élet-halál harcra ugyanis olyan versenyzőket toboroznak, akiket a társadalmi védőháló már nem tud befogni, és páriaként tengetik hétköznapjaikat, ráadásul pénzszűkében is vannak, így ez a milliárdos vagyont kínáló, gyerekjátékokkal megspékelt túlélőkaland az egyetlen kilábalási utat szolgáltathatja sokak számára ahhoz, hogy egyenesbe jöjjenek. A sorozat rendkívül véres, nagyon érzelmes, de ami ennél is fontosabb: számos elemében végtelenül emberi. 

A sorozatról készült kritikánkat az alábbi linken tekintheti meg.

Loki – Disney+

A szuperhősös őrület ebben az évben sem állt meg, sőt az év elejétől kezdve már a Marvel sorozatok is helyet kaptak a Disney+ streaming-szolgáltató kínálatában. Az első sorozat a WandaVízió volt, amely érdekesen vegyítette a 20. század elejéről-közepéről származó sitcomok világát a szuperhősös sci-fi katyvasszal. Azonban sokkal érdekesebbeknek bizonyultak a később érkező, a Marvel Filmes Univerzumot gyökerestül felforgató Loki, illetve What if?... elnevezésű sorozatok. Míg utóbbi animációs formában gondolta újra a már ismert szuperhősök párhuzamos dimenziókban létező változatait, addig a Loki a Marvel filmek egyik legkedveltebb, címben szereplő főgonoszát küldte el kalandozni az időben. A főszerepet ismét magára öltő Tom Hiddleston brillírozik a szerepben, ahogy az őt kísérő Mobius (Owen Wilson) is. Ráadásul a dimenziókon átívelő történet is sok csavart tartogat a különböző variánsok jövőben várható felbukkanásával. A legfontosabb azonban mégis az, hogy a sorozat mekkora hatást gyakorol majd a filmekre, ugyanis lényegében itt tették meg az első lépést ahhoz, hogy a Marvel multiverzuma mindenki számára megnyissa a kapuit.

A sorozat legálisan egyelőre sajnos még nem tekinthető meg Magyarországon, jövőre azonban a hírek szerint már hazánkba is elér a Disney+.

A nagy pénzrablás (La Casa de Papel) – Netflix

Ötödik évadával véget ért a Netflix történetének egyik legsikeresebb sorozata, a spanyol tévéképernyőkről a Netflixre átköltöző A nagy pénzrablás. A történet szerint a rablócsaládból származó Professzor (Álvaro Morte) és a városokat álnévként használó bűnözői szupercsapata egy addig elképzelhetetlennek tűnő rablást hajtanak végre. Elsőként a spanyol pénzverdét veszik célba, ahol több milliárd eurónyi vagyont szipkáznak ki néhány nap alatt, ez idő alatt pedig a társadalom rokonszenvét is kivívják. A nem sokkal később második rablásukra visszatérő, közkedvelt bűnözők következő és egyben utolsó célpontja a spanyol nemzeti bank, ahol megkísérlik véghez vinni a lehetetlent, és eltulajdonítani a komplett nemzeti aranytartalékot. A korrupcióban fuldokló ország polgárai pedig nem hogy nem félnek a gazdasági összeomlástól, hanem egyenesen keblükre ölelik azt, ugyanis abban bíznak, hogy ettől megtisztulhat a közélet. Furcsa érzéseket tudott kiváltani a nézőkből sorozat, ugyanis ezer százalék, hogy mindenki a spanyol államot megkárosítani vágyó tolvajoknak szurkolt a sorozat egésze alatt. Emellett azonban edukációs szerepe is volt a szériának: a harmadik szezontól ugyanis már arról is elkezdte oktatni a nézőt, hogy legyen bármennyire is elfogadott eszme nyugaton a kapitalizmus, mégis sokakat taszít szegénységbe a pénz utáni hajsza. Teljesen azonban nem kell elbúcsúznunk a sorozattól, ugyanis hamarosan önálló sorozatot kap Berlin karaktere.

A sorozatról készült kritikánkat az alábbi linken tekintheti meg.

Több, mint normális (Atypical) – Netflix

A Netflix az elmúlt években új trendet teremtett azáltal, hogy kifejezett figyelmet fordít a kisebbségi, elnyomott társadalmi csoportokra. Ennek egyik iskolapéldája a Több, mint normális című sorozat, amely az autizmussal élő Sam Gardner és családja életét mutatja be a nézőnek. Azonban a sorozat célja nem az, hogy sajnálatot érezzünk az átlagos tinédzsereknél sokkal nagyobb problémákat legyőzni kívánó főhős iránt, hanem hogy megértsük őt, és ezáltal a való életben is empátiával forduljunk bármilyen rendellenességgel élő embertársunkhoz. A cselekmény nem csak a főszereplő fejlődését járja körül, hanem minden fontosabb mellékszereplő teret kap. Míg Samnek a környezete segít abban, hogy egyre jobban kinyíljon, édesanyjának a túlféltéssel, apjának pedig az autizmus tabusításával kell felhagynia. Kiemelten érdekes emellett a lánytestvér, Casey karaktere is, akinek amellett, hogy testvére épségére kell vigyáznia, a versenysport által ránehezedő nyomással, és szexuális orientációjának megkérdőjelezésével is meg kell küzdenie. Spoilerekbe nem bocsátkoznék, de annyit mondhatok: évek óta nem volt olyan sorozat, ami ennyire tökéletes befejezést kapott volna.

A sorozatról készült kritikánkat az alábbi linken tekintheti meg.

The Beatles: Get Back – Disney+

Az elmúlt években reneszánszukat élik a dokumentumsorozatok, elég csak a Michael Jordan csapatát bemutató Last Dance-re, vagy a hatalmas sikert beuftó Tiger Kingre gondolni. Egészen más a szint viszont akkor, ha egy olyan legendás zenekarról készül ilyen sorozat, mint amilyen a Beatles volt. Márpedig a Disney+-on otthonra lelő, a Gyűrűk ura rendezője, Peter Jackson által készített nyolcórás dokumentumsorozat a Beatles utolsó napjairól, egészen biztosan sokakat érdekelni fog. A 60 órányi nyersanyagból és 150 órányi hanganyagból készült sorozatban ugyanis megfigyelhetjük a legendás négyes dalszerzési metódusát, a tagok között kialakuló konfliktust és az utolsó koncertjükre való készülődést is. Az egész sorozatnak ad egyfajta reality-hangulatot, hogy 1969-ben tévéfilmeket akartak felvenni az akkor már 3 éve hiátuson lévő zenekarral, ezért kamerákkal, mikrofonokkal követték minden egyes lépésüket. Emiatt nyilvánvalóan sok művies pillanattal találkozhatunk, de számtalan emberi pillanatnak is tanúi lehetünk. Végül az 1969-es zárókoncertet is láthatjuk a sorozat részeként, amelyet egyébként illegálisan, egy londoni bérház tetején rögzített a zenekar.  

Csé, mint család (F is for Family) – Netflix

Ötödik évadával véget ért a Netflix egyik legérettebb animációs sorozata, amely a Murphy család és közvetlen lakókörnyezetén keresztül bemutatta, milyen is lehetett az 1970-es években, sok-sok háború után visszatérve helyt állnia az amerikai alsó-középosztály tagjainak. A sorozat társszerzője, Bill Burr amerikai humorista nem titkoltan saját gyermekkori „élményeit” is belevette a sorozatba, ahol valójában egy apjáról mintázott karaktert, a sorozat főszereplőjét, Bill Murphy-t szólaltatta meg. A négy gyermek családapán keresztül tökéletesen mutatták be a kor férfi gondjait: Frank ugyanis rendszeresen fogyaszt alkoholt, dühkezelési problémái vannak, amelyek a családjára is kihatnak, valamint az élettől is folyamatosan kapja a pofonokat – leginkább munkája által, ahol nem tud annyit keresni, hogy egymaga eltartsa a családját. Felesége, Sue (Laura Dern) pedig egy olyan nőt mutat be, aki ötletei által kitűnik a kertváros anyukák tömkelegéből, de a patriarchális viszonyok nem engedik őt kitűnni. A sorozat példát mutat abban, hogyan győzhetjük le gyengeségeinket, hogyan tehetünk jóvá régóta megromlott kapcsolatokat, sőt arra is megtanít, hogy a család az egyetlen olyan dolog, amely éppúgy képes bearanyozni a napjainkat, mint tönkre azt.

(Kiemelt kép: Netflix / HBO / Disney+)

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.