Karmesterek menekülése Bécsből

Előbb Franz Welser-Möst dobta be a törülközőt. Távozása a szezon elején elég nagy űrt hagyott maga után: nem csak új zenei igazgatót kell keresni, hanem karmestert is összesen közeli 34 előadásra. De a baj nem jár egyedül: pár héttel később Bertrand de Billy is lemondta az együttműködést a Bécsi Operaházzal – írja a szervuszausztria.hu.

2014. szeptember 28., 12:24

A miértre persze sokan keresik a választ. Welser-Möst és Dominique Meyer igazgató

együttműködéseeleinte ideálisnak tűnt, ketten sikerrel változtattak a Holender-érában eléggé elmérgesedett légkörön, zökkenőmentes volt a napi menet. Az osztrák származású mester, aki megtartotta a Cleveland Orchestra zenei igazgatói posztját is, igen kedvelt Bécsben, jól kijött a zenekarral és páratlan munkabírásról tett tanúbizonyságot. Értékelték sokoldalúságát, s azt, hogy a kezdet kezdetén – 2010-ben, kinevezése után – olyan rövid idő alatt átvett előadásokat. Most úgy tűnik, a harmónia közte és az elzászi születésű francia intendáns között csak látszólagos volt.

Az egyébként kíméletlen (és pletykaéhes) kulturális sajtó meglepően tartózkodóan tálalta a távozás okait, és az érintettek – nemcsak Meyer és Welser-Möst, hanem az Operaház felettes intézménye, a Bundestheaterholding vezetői is szűkszavúnak bizonyultak. Indoklásul a közvélemény csak annyit tudhatott meg, hogy Welser-Möst elégedetlen volt, amiért Meyer sok esetben fontos döntésekből kihagyta. Bár soha senki nem vetette a szemére, hogy a tengerentúli megbízatása gyakori távolléttel is járt, Meyer finoman utalt erre: nem mindig volt mód a konzultációra. Bennfentesek tudni vélik, hogy elsősorban az operák színre állítása – vagyis a rendezői koncepciók, a rendezők kiválasztása – terén voltak ellentétek.

A zenei igazgatói poszt nem létezett mindig, így a betöltése sem kötelező, az Opera enélkül is nagyszerűen működhet. Fejfájást inkább az okozott, hogy Welser-Möst lemondta mind a 34 előadást, amelyen ő vezényelt volna. ( Két 2015-ös bérleti előadást, és a Filharmonikusok báljának megnyitóját tartotta meg csupán az eredeti műsortervből.) A linzi Bruckner –fesztiválon egyébként két héttel a bécsi szakítás után minden vállalt kötelezettségét teljesítette – óriási sikerrel. Welser-Möstnek egyébként korábban is volt már Ausztriában gondja intendánsokkal: két éve Salzburgban az akkori intendáns, Alexander Pereira egy döntésével nem értett egyet és lemondta a tervezett Mozart Da Ponte – ciklus zenei vezetését. Akkor azt kifogásolta, hogy az egyes operák bemutatói túl gyorsan követik egymást. E döntésével azonban nem fordított teljesen hátat a Salzburgi Fesztiválnak.

Bécsben késő ősszel Janáček A ravasz rókácska című operáját, a Traviatát és a Rigolettót – tavasszal Richard Strauss József legendája című balettjét és a felújított Elektrát vezényelte volna (címszerepben Nina Stemme). A Bécsi Filharmonikusok, (akiknek mellesleg új vezetőjük van: az 1974-es születésű Andreas Großbauer első hegedűs vette át a funkciót a 17 éven át regnáló Clemens Hellsbergtől), teljes lojalitásáról biztosította Dominique Meyert. Ez azt is jelenti, hogy elfogadják a hamarjában talált helyettest – ez ennél a zenekarnál nem is olyan természetes.

A kompromisszumkészsége miatt sokat dicsért Meyer hírnevének nem tett jót, hogy alig pár héttel Welser-Möst bejelentése után a francia Bertrand de Billy is megszakította a kapcsolatot a Bécsi Operaházzal. Ő közlékenyebb, másrészt távozása korántsem meglepő. Az elmúlt években többször előfordult, hogy nézeteltérése volt Meyerrel és emiatt lemondott szerepléseket. A jelek szerint ő is a rendezésekkel nem ért egyet. Mostani döntése a közeli jövőben négy Denevér előadást érint (Szilveszterkor és januárban). A repertoár darabokat továbbra is vállalja. De Billy szószegéssel is vádolja Meyert, mondván, hogy az intendáns több esetben nem tartotta be megállapodásukat. Ez általában a rendezésekre vonatkozott.

A lázas karmesterkeresés meglepően gyorsan eredménnyel járt, legalábbis, ami az idei előadásokat illeti. A Janáček-premiert novemberben a cseh

Tomáš Netopil, a Denevért a német Patrick Langeveszi át. Igaz, ők kevésbé ismertek Bécsben, mint a két távozó, de mindketten sokat szerepelnek az európai zenei életben.

A Bécsi Operaház közönsége egyébként nem feltétlenül ért egyet a két „lázadó” karmester felfogásával, s a jelek szerint szívesen veszi a kevésbé hagyományos operarendezéseket is. Ezt igazolja, hogy a Bécsi Operaház kihasználtsága 90 százalékos. Másrészt a művészek érzékenysége közismert – ez a mostani szakítás sem biztos, hogy végleges.

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.