Hűbérpolitika

A Katona József Színház reflektív előadásainak sorába illeszkedik a kivándorlásról szóló Illaberek is. Meg a Fényevők, amely áthallásosan arra utal: a honi értelmiség nem igazán „életképes”. A teátrumban pódiumbeszélgetések keretében foglalkoznak a társadalom, a közélet, a kultúrpolitika kérdéseivel is. A színház igazgatója arról is beszél a 168 Órának: biztos abban, hogy a szakmai teljesítmény megvédi a Katonát. SZTANKAY ÁDÁM interjúja.

2014. április 15., 11:05

- Beszélgetéssorozatuk túllép a színház megszokott eszközrendszerének keretein. Miért?

– Egy pártoló tagjainknak szervezett disputa után jutott eszünkbe, hogy lehetne folytatni és tágítani a kereteket. A beszélgetést vezető Veiszer Alinda is jobban ráér mostanában.

– Fanyarul fogalmaz. A műsorvezetőt ellehetetlenítették az MTV-nél. Abban is érzek némi szarkazmust, hogy a pódiumtalálkozók témája a kultúrpolitika. Eközben egy kormánylap listázza a „kormányellenes kampányszínházakat”. Az írás önöket is említi. Meddig van helye az iróniának?

– Bármeddig. Gondoljunk csak bele: pénz nélkül nincs kampány, de a cikkben említett színházakat nem az ellenzék finanszírozza. Az írás burkoltan mégis ezt a rágalmat fogalmazza meg. Másfelől akár önfeljelentésként is olvasható a cikk. Szerzője nem vitatja: amit a felsorolt előadások kritika tárgyává tesznek, az kritizálható. Az egész ironikus. Beteg helyzetet tükröz.

– Mutatja a félelmet a progresszív színháztól is?

– Nem félnek tőlünk. A politikusok nem is ismerik igazán a listázott színházakat. A listázást amúgy a hűbéri társadalomból örökölt igazodási reflexek magyarázhatják, hiszen a honi feudalizmushoz képest az egyéb történelmi korszakok jóval rövidebb ideig tartottak. Persze kampánycikkről beszélünk: pszichikai megerősítés ez a saját tábor híveinek. És üzenet: választás lesz, zárjunk össze, ne járjunk oda, ahol megzavarhatják gondolkodásunkat. A cikk amúgy pozitív példaként említi a Katona előadásait.

– Mondta egyszer, hogy saját színháza a politikusok helyett is megpróbál rákérdezni a jövőképünket érintő problémákra.

– Politikusaink a saját pecsenyéjüket sütögetik. Hizlalják a pénztárcájukat. Szimptomatikus, hogy a Simon-ügy kapcsán az ellenzék nem hozza szóba a másik oldal nyilvánvaló visszásságait. Lehet, csak tehetségtelenek, de megeshet az is, hogy létezik egy megegyezés, ki miről mennyit beszélhet. Ellenzékből mindenki tabula rasát ígér, aztán hatalmi helyzetben lecsillapodik.

– Előadásaik után a Katona nézői is reflektív állapotba kerülnek. Közönségtalálkozókon parázs beszélgetések folynak. Ám aztán hazamennek, elcsendesülnek.

– A gondolkodók mellett manapság sok a hívő. Mások úgy érezhetik, a szerepcserék úgysem hoznak változást. A rendszerváltást sem a nép vívta ki. Gorbacsov megengedte, és néhány izgékony ember rábukott a lehetőségre. A korábbi időszakot inkább az elégedettség jellemezte, kis fusival, Ladával, víkendházzal. A nyolcvanas évek 56-os ellenzéki ünneplésein tizenöt-húsz embert láttam vonulgatni. De a kommunistázás is röhej. Én egy igazit ismertem. Amikor úttörőőrsünk felvette Pataki István nevét, eljött közénk egy ember, és az ő szemében láttam olyan furcsa kis lángokat, amelyekről gyerekként azt gondoltam: na, ilyen az igazi kommunista. A többiek valószínűleg csak odadörgölődztek a hatalomhoz, csipkedtek a koncból. Amúgy ment a húzd meg, ereszd meg. Volt persze néhány közgazdász, aki átlátta: kölcsönökből él az ország, és ebből baj lesz, de intésük a néphez ugyanúgy nem jutott el, ahogy ma sem. A mai generáció a tegnapiak gyerekeiből, unokáiból áll.

– Szakmaszerte közismert: Vidnyánszky Attila, a Nemzeti direktora, a jobboldali Magyar Teátrumi Társaság elnöke mellett másod-, harmadvonalbeli színháziak adnak tanácsokat a hatalomnak. Például egy, az ötvenes éveihez közeledő, autodidakta vidéki színházmenedzser. Vagy főiskolai elitosztály gyengébb képességű hallgatója, aki államtitkári rangra jutott. Meg a bűvészből lett színi direktor. Akár a Major Tamás fémjelezte korszakkal összevetve: visszalépés az evolúcióban.

– Tágítja a gondolkodást, ha tudjuk: a bűvészt például Jordán Tamás segítette jó szándékkal a pályára. Másod-, harmadvonal is csinálhat jó színházat. Csakhogy a Magyar Teátrumi Társaságnak még a szakmai lapja is valamiféle idealizált, tizenkilencedik századi eszményképre hajaz. Hallom, olvasom – nincs kapacitásom ilyen produkciókat látogatni –, hogy ennek leple alatt színházaik többségében valójában tét nélküli szórakoztatóipari centrumokat működtetnek, amit a bevétel természetesen visszaigazol. És ez ma jelentős fenntartói követelmény – színháztípustól függetlenül.

– Az előző évtizedek meghatározó színházvezetőit a Nemzeti Színház jelenlegi igazgatója nem intellektusuk miatt kritizálta, hanem teátrumi maffiaként jellemezte őket.

– Az általa sokat emlegetett Zsámbéki Gábor például sosem irányította a szakmát. A Katona József Színház érdekeiért küzdött a támogatást állandóan szűkítő balliberális kormányzattal is. De az ellen is tiltakozott, hogy bezárják a József Attila Színházat, és a felszabaduló pénzből támogassák a Katonát. Persze Vidnyánszky helyzete is sokrétű: szakmailag nézve jogos, hogy új társulatot, színházi formát keresve levette a régi repertoárt a Nemzetiből. Ugyanakkor a „maffia” kapcsán nekem inkább mai történések ugranak be. A színművészeti egyetem tanáraként az gyötör: hallgatóimnak diplomázva nincs hová menniük. A Vidnyánszky befolyása alatt álló – amúgy a „maffiafőnök” Babarczy László által összehozott – Kaposvári Egyetem Színházi Tanszékének hallgatóit viszont már akkor szerződés várja, amikor még fel sem vették őket.

– Vidnyánszky viszont hívta rendezni Ascher Tamást, Zsámbéki Gábort is. Furcsa, vagy rendben van?

– Sem Ascher, sem Zsámbéki nem vállalta a felkérést. Fontos megjegyezni: az előző korszakokban sem. Részben azért, mert a Nemzeti direktori pozíciója inkább politikai poszt, mint szakmai. Nem ível át kurzusokon. Alföldi Róbert elismerést érdemel, hogy a speciális helyzetben is érdekes színházat csinált, bár politikai okokból az ő szerepe és hatása is el lett túlozva.

– A Katona sorsa nem aggasztja? Mi lesz, ha megkívánja színházát egy mélymagyar bűvész vagy műlovarnő?

– Majd akkor kiderül. Egyelőre nem érzem a veszélyét. Okom van hinni, hogy a szakmai teljesítmény megvédi a Katonát.

– Nem veszíti értelmét a progresszív színház, amikor társadalmi szinten minden elmaszatolódik?

– Jók a nézői visszajelzések, és a színésznek ez fontos. Mi tesszük, amihez értünk. Mindenkinek hasonlóképpen kellene cselekednie. Amíg másként van, addig marad a maszatosság. A homály.

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.