Hűbérpolitika
A Katona József Színház reflektív előadásainak sorába illeszkedik a kivándorlásról szóló Illaberek is. Meg a Fényevők, amely áthallásosan arra utal: a honi értelmiség nem igazán „életképes”. A teátrumban pódiumbeszélgetések keretében foglalkoznak a társadalom, a közélet, a kultúrpolitika kérdéseivel is. A színház igazgatója arról is beszél a 168 Órának: biztos abban, hogy a szakmai teljesítmény megvédi a Katonát. SZTANKAY ÁDÁM interjúja.
- Beszélgetéssorozatuk túllép a színház megszokott eszközrendszerének keretein. Miért?
– Egy pártoló tagjainknak szervezett disputa után jutott eszünkbe, hogy lehetne folytatni és tágítani a kereteket. A beszélgetést vezető Veiszer Alinda is jobban ráér mostanában.
– Fanyarul fogalmaz. A műsorvezetőt ellehetetlenítették az MTV-nél. Abban is érzek némi szarkazmust, hogy a pódiumtalálkozók témája a kultúrpolitika. Eközben egy kormánylap listázza a „kormányellenes kampányszínházakat”. Az írás önöket is említi. Meddig van helye az iróniának?
– Bármeddig. Gondoljunk csak bele: pénz nélkül nincs kampány, de a cikkben említett színházakat nem az ellenzék finanszírozza. Az írás burkoltan mégis ezt a rágalmat fogalmazza meg. Másfelől akár önfeljelentésként is olvasható a cikk. Szerzője nem vitatja: amit a felsorolt előadások kritika tárgyává tesznek, az kritizálható. Az egész ironikus. Beteg helyzetet tükröz.
– Mutatja a félelmet a progresszív színháztól is?
– Nem félnek tőlünk. A politikusok nem is ismerik igazán a listázott színházakat. A listázást amúgy a hűbéri társadalomból örökölt igazodási reflexek magyarázhatják, hiszen a honi feudalizmushoz képest az egyéb történelmi korszakok jóval rövidebb ideig tartottak. Persze kampánycikkről beszélünk: pszichikai megerősítés ez a saját tábor híveinek. És üzenet: választás lesz, zárjunk össze, ne járjunk oda, ahol megzavarhatják gondolkodásunkat. A cikk amúgy pozitív példaként említi a Katona előadásait.
– Mondta egyszer, hogy saját színháza a politikusok helyett is megpróbál rákérdezni a jövőképünket érintő problémákra.
– Politikusaink a saját pecsenyéjüket sütögetik. Hizlalják a pénztárcájukat. Szimptomatikus, hogy a Simon-ügy kapcsán az ellenzék nem hozza szóba a másik oldal nyilvánvaló visszásságait. Lehet, csak tehetségtelenek, de megeshet az is, hogy létezik egy megegyezés, ki miről mennyit beszélhet. Ellenzékből mindenki tabula rasát ígér, aztán hatalmi helyzetben lecsillapodik.
– Előadásaik után a Katona nézői is reflektív állapotba kerülnek. Közönségtalálkozókon parázs beszélgetések folynak. Ám aztán hazamennek, elcsendesülnek.
– A gondolkodók mellett manapság sok a hívő. Mások úgy érezhetik, a szerepcserék úgysem hoznak változást. A rendszerváltást sem a nép vívta ki. Gorbacsov megengedte, és néhány izgékony ember rábukott a lehetőségre. A korábbi időszakot inkább az elégedettség jellemezte, kis fusival, Ladával, víkendházzal. A nyolcvanas évek 56-os ellenzéki ünneplésein tizenöt-húsz embert láttam vonulgatni. De a kommunistázás is röhej. Én egy igazit ismertem. Amikor úttörőőrsünk felvette Pataki István nevét, eljött közénk egy ember, és az ő szemében láttam olyan furcsa kis lángokat, amelyekről gyerekként azt gondoltam: na, ilyen az igazi kommunista. A többiek valószínűleg csak odadörgölődztek a hatalomhoz, csipkedtek a koncból. Amúgy ment a húzd meg, ereszd meg. Volt persze néhány közgazdász, aki átlátta: kölcsönökből él az ország, és ebből baj lesz, de intésük a néphez ugyanúgy nem jutott el, ahogy ma sem. A mai generáció a tegnapiak gyerekeiből, unokáiból áll.
– Szakmaszerte közismert: Vidnyánszky Attila, a Nemzeti direktora, a jobboldali Magyar Teátrumi Társaság elnöke mellett másod-, harmadvonalbeli színháziak adnak tanácsokat a hatalomnak. Például egy, az ötvenes éveihez közeledő, autodidakta vidéki színházmenedzser. Vagy főiskolai elitosztály gyengébb képességű hallgatója, aki államtitkári rangra jutott. Meg a bűvészből lett színi direktor. Akár a Major Tamás fémjelezte korszakkal összevetve: visszalépés az evolúcióban.
– Tágítja a gondolkodást, ha tudjuk: a bűvészt például Jordán Tamás segítette jó szándékkal a pályára. Másod-, harmadvonal is csinálhat jó színházat. Csakhogy a Magyar Teátrumi Társaságnak még a szakmai lapja is valamiféle idealizált, tizenkilencedik századi eszményképre hajaz. Hallom, olvasom – nincs kapacitásom ilyen produkciókat látogatni –, hogy ennek leple alatt színházaik többségében valójában tét nélküli szórakoztatóipari centrumokat működtetnek, amit a bevétel természetesen visszaigazol. És ez ma jelentős fenntartói követelmény – színháztípustól függetlenül.
– Az előző évtizedek meghatározó színházvezetőit a Nemzeti Színház jelenlegi igazgatója nem intellektusuk miatt kritizálta, hanem teátrumi maffiaként jellemezte őket.
– Az általa sokat emlegetett Zsámbéki Gábor például sosem irányította a szakmát. A Katona József Színház érdekeiért küzdött a támogatást állandóan szűkítő balliberális kormányzattal is. De az ellen is tiltakozott, hogy bezárják a József Attila Színházat, és a felszabaduló pénzből támogassák a Katonát. Persze Vidnyánszky helyzete is sokrétű: szakmailag nézve jogos, hogy új társulatot, színházi formát keresve levette a régi repertoárt a Nemzetiből. Ugyanakkor a „maffia” kapcsán nekem inkább mai történések ugranak be. A színművészeti egyetem tanáraként az gyötör: hallgatóimnak diplomázva nincs hová menniük. A Vidnyánszky befolyása alatt álló – amúgy a „maffiafőnök” Babarczy László által összehozott – Kaposvári Egyetem Színházi Tanszékének hallgatóit viszont már akkor szerződés várja, amikor még fel sem vették őket.
– Vidnyánszky viszont hívta rendezni Ascher Tamást, Zsámbéki Gábort is. Furcsa, vagy rendben van?
– Sem Ascher, sem Zsámbéki nem vállalta a felkérést. Fontos megjegyezni: az előző korszakokban sem. Részben azért, mert a Nemzeti direktori pozíciója inkább politikai poszt, mint szakmai. Nem ível át kurzusokon. Alföldi Róbert elismerést érdemel, hogy a speciális helyzetben is érdekes színházat csinált, bár politikai okokból az ő szerepe és hatása is el lett túlozva.
– A Katona sorsa nem aggasztja? Mi lesz, ha megkívánja színházát egy mélymagyar bűvész vagy műlovarnő?
– Majd akkor kiderül. Egyelőre nem érzem a veszélyét. Okom van hinni, hogy a szakmai teljesítmény megvédi a Katonát.
– Nem veszíti értelmét a progresszív színház, amikor társadalmi szinten minden elmaszatolódik?
– Jók a nézői visszajelzések, és a színésznek ez fontos. Mi tesszük, amihez értünk. Mindenkinek hasonlóképpen kellene cselekednie. Amíg másként van, addig marad a maszatosság. A homály.