Hollywoodi arisztokraták

A negyvenkét éves amerikai sztár idén három filmben is játszik. Megmenti a világot az Elysiumban. Kitekeri a nácik kezéből a Mona Lisát a Monuments Menben. És beleszeret Valentino Liberace-be a Beyond The Candelabra című filmben. S bár ez utóbbi tévéprodukció, mégis meghívták az idei cannes-i fesztivál versenyprogramjába. Az alkotás Valentino Liberace amerikai zongoraművész életéről szól, akit Michael Douglas játszik a filmben. Matt Damon a szeretőjét alakítja. NÁVAI ANIKÓ interjúja.

2013. május 24., 22:26

- A Beyond The Candelabra különleges vállalkozás. Magyarországon vélhetően csak kevesen tudják, milyen nagy sztár volt Valentino Liberace amerikai zongoraművész, s milyen társadalmi reakcióval járt volna a hatvanas években, ha a nyilvánosság megtudja, hogy homoszexuális. Liberace 1987-ben halt meg AIDS-ben. Őt a filmben Michael Douglas alakítja. Ön a szeretőjét játssza, azaz Scott Thorsont.

– Steven Soderbergh valamikor 2007-ben keresett meg a film ötletével. Azonnal igent mondtam. Elolvastam Scott Thorson könyvét a Liberace-vel közös életéről, rá egy évre Richard LaGravenese fantasztikus forgatókönyvét is. S miután Stevennel ez a hetedik filmem, tudtam, nagyon jó kezekben leszek.


- A film az HBO tévéprodukciója. Nem értem egyébként, hogyan nem keltette föl valamelyik nagy stúdió érdeklődését a három név: Douglas, Damon és Soderbergh.

– Engem is meglepett, hogy egyik stúdió sem akarta finanszírozni. De nem kerteltek, miért nem vállalják. Azzal magyarázták, túl „meleg” a téma. Megértettük az őszinte választ. A tévések mások...

- Amennyiben?

– Sokkal nyitottabbak, vagányabbak. Kevésbé óvatoskodók. Nem véletlen, hogy évadokon át futnak merész televíziós sorozatok, tele bonyolult, meggyötört, fura alakokkal. A tévék keresik is a minél extrémebb karaktereket, mert annál jobb a sorozat. Ugyanis van elegendő idő kibontani a szereplőket. Kétórás filmeknél nincs. Hányszor hallom produkciós értekezleteken, amikor kivesézik és szétszedik a forgatókönyvet, hogy vegyünk vissza ebből vagy abból a figurából, mert nem fér bele az időbe! A stúdiók ma már nem csinálnak olyan filmeket, mint a Dog Day Afternoon a hetvenes években, amelyben egy srác bankot rabol, hogy a fiújának legyen miből átoperáltatnia magát... Ám bevallom, kicsit azért mellbe vágott, hogy egyik stúdió sem nyúlt a zsebébe Steven, Michael és az én nevemre. Szerencsére nem adtuk fel. Ráadásul az HBO a világon mindent megtett értünk! Nem tudtunk olyasmit kérni, amit ne teljesítettek volna azonnal. Remek produkciós partnerünk volt a tévétársaság, tökéletesen megértették, mit akarunk.

- Ezért is sikerült ilyen jól a film! Rögtön meghívták Cannes-ba, és az egész világon mozifilmként vetítik majd, kivéve Amerikát.

– Pontosan így van. Hiszen mi valójában filmet készítettünk az HBO támogatásával, nem tévéfilmet. Ugyanolyan produkciót, mintha például a Warner Brothers pénze lett volna benne.

- Jól sejtem, hogy Michael Douglas és ön is kockáztattak ezzel a két szereppel?

– Mondjuk úgy: elüldögéltünk a jacuzziban...

- Hát azért a két figura megformálása színészileg sokkal többet igényelt mindkettőjüktől.

– Leginkább azért, mert egy évet csúsztunk – miattam. A Candelabra nyári film, amely a nyugati parton játszódik. Michael is, én is a keleti parton, New Yorkban élünk, az ő gyerekei szintén ott járnak iskolába, ki kellett várnunk a tanév végét. És bár eredetileg 2011 nyarára terveztük a forgatást, de nekem közbejött az Elysium, és sűrű bocsánatkéréssel mentem Stevenhez és Michaelhez, hogy ez van, el kell tolnunk a közös filmünket egy évvel. Michel utólag azt mondta, hogy még jól is jött neki ez, legalább egészségileg is százszázalékosan helyrejött addigra. Liberace megformálása komoly fizikai teher is volt számára. Az a sok fellépés, a zongorázás, az a rengeteg felékszerezett, nehéz jelmez nagyon megerőltető az embernek. Egyébként a Liberace-t Gábor Zsazsa villájában forgattuk. Zsazsa férjével összefutottam néhányszor. Sokszor kiadják a házukat, mostanában elég sok film forog ott. Zsazsát azonban egyszer sem láttam. Mondták, hogy otthon van, ám nem illett volna hívatlan vendégként betoppannom a lakosztályába. Viszont az ottani légkör sokat hozzátett a filmünkhöz, hiszen az egy hollywoodi arisztokratáról szól, és ugye egy hollywoodi arisztokrata házában forgattuk. Arról nem is beszélve: Liberace anyját egy másik hollywoodi legenda, Debbie Reynolds játssza. Debbie jól ismeri Zsazsát, ismerte Liberace-t, sőt Liberace anyját is... Én pedig így újabb fejezeteit lapozhattam föl a hollywoodi történelemnek!