Csákányi Eszter színésznő 70 éves
Június 10-én ünnepli hetvenedik születésnapját Csákányi Eszter Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, érdemes művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, a magyar színház és film egyik izgalmas művésze.
A művésznő édesapja, Csákányi László fogalomnak számított a magyar színjátszásban, de idős korára úgy érezte, hogy pályája félresiklott, ezért óvta lányát a színészettől, a csalódásoktól. Mindhiába: Csákányi Eszter, aki először tízévesen lépett színpadra a Kamara Varieté Különleges vidám lap című műsorában, tántoríthatatlan maradt.
A sikertelen főiskolai felvételi után 1971-től két évig a Nemzeti Színház stúdiójának volt a növendéke, majd a kaposvári Csiky Gergely Színház szerződtette úgynevezett csoportos színésznek. Zsámbéki Gábor aztán ráosztotta az Ahogy tetszik című Shakespeare-darabban Juci szerepét, és ez egy csapásra megváltoztatta életét. Csaknem két évtizedet töltött a legendás kaposvári együttesben, meghatározó alakja volt a színház fénykorának. Néhány több tucat alakításából: Babakina (Csehov: Ivanov), Hermia (Shakespeare: Szentivánéji álom), Marika (Molnár Ferenc: Liliom), Sally Bowles (Kander-Ebb: Kabaré), Stella (Tennessee Williams: A vágy villamosa), Ványa (Csehov: Cseresznyéskert).
1992-től egy évtizeden át a Katona József Színház tagja volt, itt is emlékezetes alakítást nyújtott mint Mariedl (Schwab: Elnöknők), Peachumné (Brecht-Weill: Koldusopera), Pukk (Shakespeare: Szentivánéji álom), Márta asszony (Kleist: Az eltört korsó). 2002-ben megint az új, a más mellett döntött, a Schilling Árpád vezette Krétakör Színházhoz (2008-tól Krétakör) szerződött. Ebben az együttesben ismét pillére lett egy olyan társulatnak, ami újít, felráz, meghökkent, nála jóval fiatalabbak között újult meg, s vált korosztálya legizgalmasabb, legvibrálóbb színésznőjévé.
(Fotó: Dimény András)
Parti-Nagy Lajos A hét asszonya monodrámájában formált meg nagyon különböző karaktereket, a Dolcsaja vita című produkcióban Brezsnyev lányát játszotta el sok groteszk vonással, Pintér Béla és Társulata 42. hét című, gyászról és szerelemről, hitről és hitetlenségről szóló előadásában egy szülész-nőgyógyászt alakított.
2008-ban szabadfoglalkozású színész lett. Szabadúszóként fellépett többek között a Pintér Béla Társulat, az Orlai Produkciós Iroda, a Nemzeti Színház, a Kék Produkciós Iroda, a Szegedi Szabadtéri Játékok, a Trafó, a Szputnyik Hajózási Társaság, a Sanyi és Aranka Színház, az Örkény Színház és a Madách Színház előadásaiban. 2017-től az Örkény Színház társulatának tagja. Anyaszínházán kívül más helyeken is fellépett musicalekben, zenés darabokban, a többi közt a Billy Elliot-ban vagy legutóbb az Aranyoskámban a Madách Színház színpadán. A koronavírus pandémia alatt fogalmazódott meg benne egy új önálló est gondolata, az Amikor találkoztam Barisnyikovval című darabban egy fiktív koreográfus, balettmester alakját kelti életre.
Csákányi Eszter kitűnő énekesnő is, Brecht-Weill songjainak egyik leghivatottabb magyarországi tolmácsolója, az Orfeumban Hajtűk címmel mutatott be zenés összeállítást, a József Attila Színházban Kulka Jánossal közösen hoztak létre zenés produkciót az úgynevezett "music-hall" műfajában.
(Fotó: Dimény András)
A filmvászon 1974-ben debütált a Szikrázó lányok című filmben. Azóta szerepelt többek között a Liliomfi és a Revizor tévéváltozatában, Gothár Péter Ajándék ez a nap, Kardos Ferenc iskolakerülők, Lukáts Andor Három nővér, Elek Judit A hét nyolcadik napja, Sas Tamás Kalózok című filmjeiben. Az HBO kábeltelevízió saját gyártású, Terápia című sorozatában egy pszichológust, a főszereplő mentor-barátját alakította.
Minden műfajban, tragédiában és vígjátékban, prózaiban és zenésben remekel, játsszon a Micimackóban, vagy a Csárdáskirálynőben, ugyanolyan hiteles csábítóként mint trampli cselédként, tud szép lenni és csúnya is, tündérkirálynő és boszorkány. A fáradhatatlan színésznő különös alkat, egyszerre szubrett és primadonna, tragika és komika, lírai hős és bohóc.
Művészi teljesítményét számos kitüntetéssel ismerték el: a Jászai Mari-díjat 1982-ben kapta meg, 1996-ban érdemes művész lett, 2006-ban Kossuth-díjat vehetett át rendkívül sokoldalú művészi tevékenysége, az újító magyar színházi műhelyekben való alkotó részvétele elismerésekén. Ezeken kívül megkapta a színházi találkozó legjobb női epizód-alakítás díját (1991), Déryné-díjat (1994), Hekuba-díjat (1994), Vastaps Móvészeti Alapítvány-díját (1994), Gundel művészeti díjat (2004), a filmkritikusok díját (2006), Páger Antal-díjat (2006). 2008-tól a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja. 2013-ban a Vidor fesztivál Colombina-díját kapta a 42. hét című darabjáért. Az Utóélet című filmben nyújtott alakításáért 2016-ban a legjobb női mellékszereplőnek járó Magyar Filmdíjban részesült. 2017-ben Bilicsi-díjat, 2019-ben a Pécsi Országos Színházi Találkozón (POSZT) a legjobb női mellékszereplő elismerést kapta, a budapesti Örkény Színház Secondhand című produkciójában nyújtott alakításáért. 2020-ban Szabad Sajtó, Radnóti Miklós antirasszista díjat, valamint Hazám-díjat kapott.
(Kiemelt képünk: Csákányi Eszter (Budapest, 1953. június 10. –) Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színésznő, érdemes művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja. Forrás: Wikimedia Commons; Fotó: Dave Hooker)