Az idő ölelésében

2014. március 3., 15:33

Néha az az ember érzése a kisérőszövegek olvastán, mintha költeményekkel találkozna. Ahogy a tárlat címe is inkább egy Juhász Ferenc-eposz élére kívánkozik. Illetve vegyük ki az előző mondatból az inkábbot. A Rozsda Endre-képeknek (merthogy az ő centenáriumi életmű-kiállításáról van szó, melynek a Nemzeti Galéria ad otthont még a hét végéig) ugyanis tényleg nagyon erős a kapcsolata zenével, költészettel, és Rozsda művészetelméleti szövegei is erősen költőiek, jelképesek. És ez nemcsak a mélyen átélt szürrealista és szabadkőműves hagyományból táplálkozik, hanem sokkal mélyebben, eredendőbben lakozik a Rozsda-ouvre mélyén: Rozsda voltaképpen költő, ecsettel a kezében. S miképpen egy modern versnek is sok-sok megközelítése, széles értelmezési mezeje lehet, aképpen egy Rozsda-képnek is. A visszatérő apró motívumok hol geometriai alakzatoknak, hol emberi alakrészleteknek, hol felismerhető tárgyaknak hatnak – hogy aztán megjelenjen előttünk az egésznek egy praktikus (ferde torony, körhinta, vár) és egy kozmikus magyarázata. És aztán, ha tovább nézzük a drámai témákat is hangsúlyozottan vidám színekkel (a piros, a türkiz, az okker minden Rozsda-festményen főszerepet játszik) feldolgozó műveket, újabb és újabb elemekre, újabb és újabb magyarázatokra bukkanunk. Jól tették az elegáns kiállítás rendezői, hogy a második párizsi korszak főműveit egy körterembe gyűjtötték, ahol a látogató nyugodtan végigülheti a találkozást. Rozsdához idő kell.


Egyébként is szép, végiggondolt, gazdag tárlat ez, felvillantva Rozsda Endre valamennyi alkotói korszakát és műfaját, külön hangsúlyt adva az eddig mostohán kezelt fotográfiának. (Talán a grafika szorul háttérbe kicsit, de ilyen irányú igényeinket a Szépművészeti 2001-es tárlata bőven kielégítette.) A kezdeti évek Aba-Novák-os képei (nekünk legyen mondva mindazonáltal) után az első párizsi korszak felszabadító kísérletei jönnek, aztán az itthoni évek két részben (Európai Iskola és a szendergés évei), majd a második francia szakasz: egy zseniális festői életmű keresztmetszete.

És hogy e sorok írójának mégis a boldog, szomorú dal, a Apa és anya fiakeren című kép áll legközelebb a szívéhez, annak nem csak az a magyarázata, hogy egyidős vele.

Jolsvai András

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.