Apokalipszis

2014. március 10., 20:54

Nem kell (nagyon) megijedni, ez egyelőre csak egy kiállítás címe. Igaz, annak teljes joggal az. Szalay Lajos és Kondor Béla grafikáiból válogatott a Jászi Galéria (mely a Markó utcai Melange Galériában mutatja be tárlatait), s a két művész külön-külön is, de együtt meg különösen rászolgált erre a címre. Egyéb rokonság nemigen fedezhető fel közöttük – sőt minél közelebbről vizsgáljuk műveiket, annál kevésbé –, de hát ez persze éppen elég: ez az apokaliptikus világlátás, ez a mindent átható szomorúság mindkét alkotóra jellemző. (Még ha Kondor angyalai mutatnak is némi egérutat időnként.) Akárhogy is, ha két szemben lévő falról e két alkotó grafikái néznek le a látogatóra, abból mindig kialakul egyfajta különös feszültség. (Bármi legyen is a története a „közös” tárlatnak – például hogy a Jászi most jutott nagyobb tétel eladható munkához a két alkotótól.)


Szalay főleg tusrajzokkal (Az apokalipszis lovasai, Háború, Kivégzés, Karamazov-illusztráció, hogy most a komor vonalat emeljük ki – igaz, a Zenészeken vagy a Férfi akton se derülhetünk föl igazán), Kondor pedig rézkarcokkal szerepel a kiállításon – utóbbiak az ötvenes évek végéről, a hatvanasok elejéről valók, előbbiek inkább az életmű utolsó szakaszából. Még azok is, akik jól ismerik és szeretik a két művészt, találhatnak a tárlaton újdonságot, meglepetést. (Igaz, azok is, akik vásárlási céllal keresik fel a tárlatot. Kondor régóta magasan jegyzett a műkereskedelemben is, de Szalay is megtízszerezte az árát az elmúlt évtizedben.) Az én kedvencem ezúttal egy apró Kondor Béla-mű volt, mely A zsidók királya címet viseli, rajta a kondori világ sok jól ismert attribútuma (kereszt, kerék, madár, Jézus), a rajzelemek között Kondor jól ismert írásával ennyi áll: „Pilinszky Jancsinak jó lesz ez otthon.” Ez a szöveg még része a képnek, a rajz alatti viszont már nem: „Elemérnek szeretettel Samu.”

Samu, mint tudjuk, Kondor beceneve. De ki lehet az az Elemér, ki így vigyázott erre a képre?

Jolsvai András