A természet majmai?

2014. március 7., 23:54

Az „utánzó” festészet művelőit némely teoretikusok a címben foglalt módon minősítették, mondván: ezek az alkotók csak majmolják, másolják a természetet, vagyis „látásuk nem autonóm”. Ugyanakkor a produkciók elbírálásakor sokan meglehetősen egyszerű esztétikát alkalmaznak, azt tartván döntőnek: hasonlít vagy nem hasonlít az eredmény a modellhez (tájhoz, archoz, termethez)?

Meglepő módon a „modern” művészet sem nélkülözi a klasszikus gyökereket. Már Platón felhívta a figyelmet „a geometriai formák abszolút szépségére”, s innen már csupán egy kétezer-ötszáz éves történelmi ugrás a XX. századi absztrakt!

A modern művészet új teóriákat igényelt: ő nem ábrázolni akar, hanem kifejezni. Alkotói számos „izmusban” tehették próbára érzékelésüknek és kifejezőképességüknek eredetiségét, erejét. A „naiv művészetfogyasztó” nagyjából az impresszionizmusig tudja viszonylag könnyen követni az új formanyelvet, de „elveszti a fonalat” az expresszionizmus, kubizmus, futurizmus, szürrealizmus vagy az absztrakt avantgardizmusában. Olyannyira, hogy néhol ezeknek az irányzatoknak a tagadása az állami politika rangjára emelkedett (a náciknál az általuk „elfajzott művészetnek” nevezett iskolák műveinek megsemmisítésében vagy külföldi kiárusításában, a bolsevikoknál az alkotások zárt anyagba helyezésével).

Antonello Negri könyvében a francia felvilágosodástól a XX. század harmincas éveinek derekáig vizsgálja a modern festészet törekvéseit, divatjait, iskoláit, a múzeumok és a kortárs művészek viszonyát, a közízlés változásait, valamint „a szépség demokratizálódásának kockázatait” (fotográfia, nyomtatható grafika stb.). A könyv illusztrációs anyaga roppant gazdag, és nálunk kevéssé ismert olasz, amerikai, német, skandináv példákból hoz igen szépeket. Az viszont kevéssé érthető, hogy egy festészetről szóló tanulmányantológia hogyan elégedhet meg a fekete-fehér illusztrációkkal.

(Antonello Negri: Festők társasága – A modern festészet színterei – Tizenegy tanulmány. Fordította: Bánki Vera. Holnap Kiadó.)

Erdélyi S. Gábor

Utolsó útjára indult az ország véleménydiktátor celEBje, Demény, az imádnivaló, „kötsög” vizsla, akinek mindig mindenről volt véleménye. Magos Judit, aki könyveket írt Deményről, közösséget épített a sajátos karakterű kutyája követőiből, kedden közölte a közösségi médiában, hogy Demény átkel a szivárványhídon.