A katonazenétől a big bandig

Kereplők, furulyák, dobok: ők kezdték valamikor az ősidőkben.

2008. december 30., 12:15

A középkorban és a reneszánszban leginkább húros és fafúvós hangszerek kísérték az éneket. Később léptek be a rézfúvósok és az ütősök. Árnyalódott, kerekedett, teljesedett a zene.

A német Brunswick már 1127-től tartott „városi zenészeket”, Firenze 1291-től, a belgiumi Ypres 1297-től. Francis Drake 1589-ben muzsikusokat szerződtetett a lisszaboni útra.

A maiakra emlékeztető első zenekart Monteverdi állította fel a mantovai herceg szolgálatában. XIII. Lajos udvari zenészei emlékezetből játszottak, a feljegyzések szerint szörnyen. A Napkirály megfegyelmezett muzsikusai formaruhát viseltek, és játék közben egyazon irányba tartották vonóikat.

John Banister angol hegedűs adott először belépődíjas koncertet meghívottak számára 1672-ben, s Párizsban esett az első nyilvános, bárki által látogatható, fizetős hangverseny a Tuileriák csarnokában 1725-ben.

1880 körül egy-egy zenekar már akár száz muzsikust is alkalmazott, addig nem hallott hangzásokra törve. Wagner új hangszereket inspirált: a basszusharsonát és a Wagner-tubát. 1872-ben az Egyesült Államokban ifj. Johann Strauss a Világbéke Ünnepén ezer zenészt és húszezer tagú kórust vezényelt kivilágított pálcával és száz segédkarmesterrel. „Soha életemben nem hallottam ilyen szörnyű zenebonát” – mondta utána.

E kitűnő kötetből a zene és a zenekarok históriája mellett nagyvonalú áttekintést kapunk a hangszerek keletkezéstörténetéről, változataikról és alkalmazásukról, a muzsika kultúrhistóriájáról, legjelesebb művelőiről, virtuózairól, a divatokról a katonazenétől a big bandig, a rock- és popzenéig.

(Max Wade-Matthews: A hangszerek és a zene könyve. Fordította Ongrádi Melinda. CSER Kiadó.)

Életének kilencvenedik évében elhunyt Mécs Károly Kossuth-nagydíjas, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, a nemzet művésze, érdemes és kiváló művész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja.