A Gucci-házat a világsztárok sem tudják megmenteni a teljes unalomtól
A sztárparádé ellenére is csalódás lett Ridley Scott, az Alien rendezőjének új filmje.
Az Alien-filmek 83 éves rendezője, Ridley Scott idős kora ellenére sem tud leállni. Tavaly az HBO-n kezdett bele egy új sci-fi világ felépítésébe a Farkas gyermekei című sorozat lévén, idén pedig egy középkori lovagi acsarkodással mutatta meg, hogy igenis tud még újat mutatni, egy agyonhasznált műfajban is. Az utolsó párbaj című filmet sokan a rendező egyik legjobb darabjának tartják, és a 168 is pozitívan értékelte a filmet a megjelenéskor.
Fotó: Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) - Scot / Collection Christophel Via AFP
Még nagyobb volt a várakozás a november végén debütáló, a Gucci-család életét bemutató filmmel szemben. Főleg annak hatására, hogy kiderült, a főszerepeket az a Lady Gaga és Adam Driver alakítja, akik már mindketten rendelkeznek Oscar-jelöléssel. Melléjük betették a nagy öreget, Al Pacinot és Jared Letot is – utóbbit jól elmaszkolva –, és ezzel úgy tűnt, egyenes az út a sikerhez.
A divat világát ugyanis még egy gyengébb történettel is stílusosan lehet bemutatni.
Így tett például az Ewan McGregor főszereplésével készült Netflixes sorozat, a Halston, ami szintén életrajzi ihletettségű volt. A Gucci-család történetéről pedig van mit mesélni. Guccio Gucci ugyanis lószerszámok és bőráruk értékesítésével kezdte a karrierjét, és 20 év alatt egy olyan márkát épített fel, amelynek az '50-es évekre tele volt szalonjaival a világ. Guccio Gucci három fia, Aldo, Vasco és Rodolpho apjuk halála után valódi világmárkává tette a céget. Később persze több botrány is övezte a márkát, mint például hogy Aldo titkos életet élt; két családja volt, pedig akkoriban ezt elég szigorúan vették. A legnagyobb konfliktus mégis a családon belüli tulajdonjogból alakult ki, ugyanis a Guccik rokonságra tekintet nélkül tettek keresztbe a másiknak.
Fotó: Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) - Scot / Collection Christophel Via AFP
És lényegében itt csatlakozik be a film a család történetébe. A film a fiatal Mauricio Gucci (Adam Driver), Rodolpho (Jeremy Irons) gyermekének felnőtt életét mutatja be. A fiatal üzletember ekkor ismerkedik meg egy klubban későbbi feleségével, Patricia Reggianival (Lady Gaga), aki egy kevésbé tehetős vállalkozói családba született. A nőnek azonban rögeszméjévé válik a Gucci név, és férjét befolyásolva arra törekszik, hogy a családot átejtve ketten vihessék tovább a vállalkozást. Arra, hogy a film mennyire hitelesen mutatja be a valóságot, száz százalékos bizonyíték nincsen, de az biztos, hogy a Gucci-család utódai nem voltak elragadtatva a filmben bemutatottaktól.
A gyilkosságért elítélt Patricia Reggiani például azt sérelmezte, hogy Lady Gaga nem kereste őt fel karakterével kapcsolatban.
Az, hogy a család nem lesz elájulva a bemutatásuktól, persze várható volt, hiszen mégis csak egy hatalmas botrányból készült a film. Ez pedig nem más, mint Mauricio Gucci meggyilkolása. Nagy titkot ezzel nem árulok el, hiszen mindenki aki beül a moziba, az – ha csak az előzetes alapján is –, de tudnivaló volt, miről fog szólni a történet.
A Gucci-ház viszont a színészeken túl semmi olyat nem tud nyújtani, amitől igazán maradandó élménnyé válna.
A cselekmény hihetetlenül lassan csordogál előre, a legnagyobb probléma pedig az, hogy sokszor teljesen fókusz nélkül teszi ezt. Indokolatlan ugrások vannak az időben is: van amikor öt percig nézzük azt, hogy valaki biciklizik, sokszor viszont éveket ugrik a cselekmény anélkül, hogy bármiféle magyarázat lenne erre. A díszletek ugyan kiválóak, és jól idézik meg a korabeli Egyesült Államokat, illetve Olaszországot, de a stílus mögött elveszett a valódi tartalom. A két főszereplő válásának drámája ugyanis kihagyhatatlan lett volna, ha Ridley Scott valóban egy súlyos, drámai történetet akar bemutatni. Ehelyett a viták teljes egészében ki lettek vágva, és egyszer csak azt látjuk, hogy Patricia és Mauricio már külön vannak.
Fotó: Fabio Lovino / Collection Christophel via AFP
A történet alapját adó szereplőkkel készített interjúkat megtekintve viszont azt lehet mondani, hogy a színészi munkán tényleg semmi nem múlott. Lady Gaga a Csillag születik után itt is megmutatta, hogy nem csak a neve miatt van benne felső kategóriás hollywoodi filmekben, hanem azért, mert valójában egy nagyon jó színésznő. A forgatás ideje alatt az énekesnő nem volt hajlandó olasz akcentus nélkül beszélni, és teljesen átadta magát a szerepnek, ami meg is látszott az eredményen. Adam Driver egy fokkal szürkébb alakítást hoz, mint amikor a Házassági történettel jelölték arany szoborra, de még így is látszik rajta, hogy bőven ott van a legtehetségesebb, karrierjük elején lévő színészek közt.
Mégis, a cselekmény butaságai az egész filmre rányomták a bélyegüket. Túl sokat akart elmondani a rendező, és keveset foglalkozott az emberi drámával, pedig igazán lett volna ideje mindkettőre, tekintetve hogy a film több mint két és fél órás.
Történelmi bemutatóként tehát kicsit hiányos, fantazmagóriaként pedig nem elég érdekes a film.
A film előzetese az alábbi linken tekinthető meg:
(Kiemelt kép: Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) - Scot / Collection Christophel Via AFP)