A Gucci-házat a világsztárok sem tudják megmenteni a teljes unalomtól

A sztárparádé ellenére is csalódás lett Ridley Scott, az Alien rendezőjének új filmje.

2021. november 26., 16:29

Szerző:

Az Alien-filmek 83 éves rendezője, Ridley Scott idős kora ellenére sem tud leállni. Tavaly az HBO-n kezdett bele egy új sci-fi világ felépítésébe a Farkas gyermekei című sorozat lévén, idén pedig egy középkori lovagi acsarkodással mutatta meg, hogy igenis tud még újat mutatni, egy agyonhasznált műfajban is. Az utolsó párbaj című filmet sokan a rendező egyik legjobb darabjának tartják, és a 168 is pozitívan értékelte a filmet a megjelenéskor.

HOUSE OF GUCCI (2021)
Fotó: Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) - Scot / Collection Christophel Via AFP

Még nagyobb volt a várakozás a november végén debütáló, a Gucci-család életét bemutató filmmel szemben. Főleg annak hatására, hogy kiderült, a főszerepeket az a Lady Gaga és Adam Driver alakítja, akik már mindketten rendelkeznek Oscar-jelöléssel. Melléjük betették a nagy öreget, Al Pacinot és Jared Letot is – utóbbit jól elmaszkolva –, és ezzel úgy tűnt, egyenes az út a sikerhez.

A divat világát ugyanis még egy gyengébb történettel is stílusosan lehet bemutatni.

Így tett például az Ewan McGregor főszereplésével készült Netflixes sorozat, a Halston, ami szintén életrajzi ihletettségű volt. A Gucci-család történetéről pedig van mit mesélni. Guccio Gucci ugyanis lószerszámok és bőráruk értékesítésével kezdte a karrierjét, és 20 év alatt egy olyan márkát épített fel, amelynek az '50-es évekre tele volt szalonjaival a világ. Guccio Gucci három fia, Aldo, Vasco és Rodolpho apjuk halála után valódi világmárkává tette a céget. Később persze több botrány is övezte a márkát, mint például hogy Aldo titkos életet élt; két családja volt, pedig akkoriban ezt elég szigorúan vették. A legnagyobb konfliktus mégis a családon belüli tulajdonjogból alakult ki, ugyanis a Guccik rokonságra tekintet nélkül tettek keresztbe a másiknak.

HOUSE OF GUCCI (2021)
Fotó: Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) - Scot / Collection Christophel Via AFP

És lényegében itt csatlakozik be a film a család történetébe. A film a fiatal Mauricio Gucci (Adam Driver), Rodolpho (Jeremy Irons) gyermekének felnőtt életét mutatja be. A fiatal üzletember ekkor ismerkedik meg egy klubban későbbi feleségével, Patricia Reggianival (Lady Gaga), aki egy kevésbé tehetős vállalkozói családba született. A nőnek azonban rögeszméjévé válik a Gucci név, és férjét befolyásolva arra törekszik, hogy a családot átejtve ketten vihessék tovább a vállalkozást. Arra, hogy a film mennyire hitelesen mutatja be a valóságot, száz százalékos bizonyíték nincsen, de az biztos, hogy a Gucci-család utódai nem voltak elragadtatva a filmben bemutatottaktól.

A gyilkosságért elítélt Patricia Reggiani például azt sérelmezte, hogy Lady Gaga nem kereste őt fel karakterével kapcsolatban. 

Az, hogy a család nem lesz elájulva a bemutatásuktól, persze várható volt, hiszen mégis csak egy hatalmas botrányból készült a film. Ez pedig nem más, mint Mauricio Gucci meggyilkolása. Nagy titkot ezzel nem árulok el, hiszen mindenki aki beül a moziba, az – ha csak az előzetes alapján is –, de tudnivaló volt, miről fog szólni a történet.

A Gucci-ház viszont a színészeken túl semmi olyat nem tud nyújtani, amitől igazán maradandó élménnyé válna.

A cselekmény hihetetlenül lassan csordogál előre, a legnagyobb probléma pedig az, hogy sokszor teljesen fókusz nélkül teszi ezt. Indokolatlan ugrások vannak az időben is: van amikor öt percig nézzük azt, hogy valaki biciklizik, sokszor viszont éveket ugrik a cselekmény anélkül, hogy bármiféle magyarázat lenne erre. A díszletek ugyan kiválóak, és jól idézik meg a korabeli Egyesült Államokat, illetve Olaszországot, de a stílus mögött elveszett a valódi tartalom. A két főszereplő válásának drámája ugyanis kihagyhatatlan lett volna, ha Ridley Scott valóban egy súlyos, drámai történetet akar bemutatni. Ehelyett a viták teljes egészében ki lettek vágva, és egyszer csak azt látjuk, hogy Patricia és Mauricio már külön vannak. 

HOUSE OF GUCCI (2021)
Fotó: Fabio Lovino / Collection Christophel via AFP

A történet alapját adó szereplőkkel készített interjúkat megtekintve viszont azt lehet mondani, hogy a színészi munkán tényleg semmi nem múlott. Lady Gaga a Csillag születik után itt is megmutatta, hogy nem csak a neve miatt van benne felső kategóriás hollywoodi filmekben, hanem azért, mert valójában egy nagyon jó színésznő. A forgatás ideje alatt az énekesnő nem volt hajlandó olasz akcentus nélkül beszélni, és teljesen átadta magát a szerepnek, ami meg is látszott az eredményen. Adam Driver egy fokkal szürkébb alakítást hoz, mint amikor a Házassági történettel jelölték arany szoborra, de még így is látszik rajta, hogy bőven ott van a legtehetségesebb, karrierjük elején lévő színészek közt.

Mégis, a cselekmény butaságai az egész filmre rányomták a bélyegüket. Túl sokat akart elmondani a rendező, és keveset foglalkozott az emberi drámával, pedig igazán lett volna ideje mindkettőre, tekintetve hogy a film több mint két és fél órás.

Történelmi bemutatóként tehát kicsit hiányos, fantazmagóriaként pedig nem elég érdekes a film. 

A film előzetese az alábbi linken tekinthető meg:

(Kiemelt kép: Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) - Scot / Collection Christophel Via AFP

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze - jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

Minden évben április 16-án tisztelgünk a holokauszt magyarországi áldozatinak emléke előtt. A nap arra emlékeztet, hogy 1944-ben április 16-án kezdték meg az első gettók és gyűjtőtáborok felállítását hazánkban. A holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapját megelőző délutánon Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat megemlékezést tartott az Óbudai Zsinagóga falára állított emléktáblánál. 

A magyar költészet napját 1964 óta április 11-én, József Attila születésnapján ünnepeljük. Engedjék meg, hogy ezen a napon mi is tisztelegjünk a magyar líra előtt, ezúttal Nagy László csodálatos versével.