Így nézne ki a #Metoo-botrány a XIV. században – kritika Az utolsó párbaj című filmről

Az utolsó párbaj egy napjainkban is megosztó konfliktust állít a középkori film cselekményének középpontjába. Kritika.

2021. október 12., 17:02

Szerző:

Ridley Scott, a nagy blockbuster-filmek mestere némileg szokatlant húzott akkor, amikor 2015-ben bejelentette, hogy valós eseményeken alapuló történelmi drámát készít a XIV. századi Franciaországról. Az Alien-sorozat és a Szárnyas fejvadász alkotójaként is ismert filmestől alapvetően nem állnak messze a történelmi filmek – ő rendezte a Gladiátort és az 1492 – A Paradicsom meghódítása című filmet is –, mégis sokan inkább a sci-fi témájú filmeket társítják hozzá. Az utolsó párbajt látva pedig érthetővé válik, miért. A rendező nem igazán tud maradandó élményt nyújtani a nézőnek egy túlhasznált formulával, még ha a történet alapvetően napjainkra nézve is komoly tanulságokat tartogat.

A megtörtént eseményeken alapuló film két francia nemes rivalizálását mutatja be a XIV. századi Franciaországban, VI. Károly uralkodása alatt. A történet szerint Marguerite de Carrouges (Jodie Comer) azzal vádolja meg férje, Jean de Carrouges földesúr (Matt Damon) korábbi barátjából lett riválisát, Jacques Le Gris-t (Adam Driver), hogy megerőszakolta őt. A férfi folyamatosan hárítja a rá zúduló vádakat, és ártatlannak vallja magát – annak ellenére, hogy később meggyónja, valóban történt aktus a férjezett asszonnyal. Ezért Jean párbajra hívja, amelyben ha nyer, akkor a nép igaznak ítéli a vádakat, ha pedig veszít, akkor saját halála mellett feleségét is kivégzik, hamis tanúzásért.

LE DERNIER DUEL-THE LAST DUEL (2021)
(Fotó: 20th Century Studios - Pearl Str / Collection ChristopheL via AFP)

A történet tehát adott, azonban nagy kérdés volt a film megjelenése előtt, hogy hogyan tudják a három álláspontot részletesen bemutatni. Erre érdekes metódust választott a készítő: ugyanazokat a pillanatokat külön-külön nézőpontból követhetjük végig. Így a film első két órája lényegében önmagát ismétli, kisebb-nagyobb módosításokkal. Ridley Scott rendezői zsenialitását jelzi, hogy a kulcsmondatok minden érintett szereplő történetében elhangzanak, csak éppen nem ugyanúgy. És itt sejlik fel a napjainkkal tökéletesen felállítható párhuzam.

A film hatására ugyanis ráébredünk, hogy még 2021-ben sincs egzakt felismerőrendszer arra, hogy mely közösülés nevezhető szexuális erőszaknak, és melyik nem. Ez nagyon szomorú ráeszmélés annak fényében, hogy több mint 700 év telt el a franciaországi történések óta. Úgy tűnik vannak olyan dolgok, amelyekben egyszerűen képtelen fejlődni az emberiség: például az állati reflexeink levetkőzésében.

Szerencsére a film nemcsak a két férfi közötti rivalizálást mutatja be – hiszen ezt már láttuk számtalanszor –, hanem azt is, hogy hogyan éli meg egy nő az elnyomottságot a 14. században. Nézőként rettentő kellemetlen végigkövetni, ahogy a tárgyalás tanúit és bíráit is egybevetve, több száz férfi ítélkezik egy kiszolgáltatott, emberi méltóságában megalázott nő felett. Arról nem is beszélve, hogy a film arról tanúskodik, hogy nem a szexuális erőszakkal kezdődik a középkori nők elnyomása. A társadalomban alapvetően csak szülésre való képességük miatt helyezik őket magasabbra, mint a szolgákat, de nap mint nap szembesülniük kell sebezhetőségükkel, elnyomottságukkal. A párkapcsolatukban is. A történet tehát átélhető, fájdalmas, egyben tanulságos is. 

LE DERNIER DUEL-THE LAST DUEL (2021)
(Fotó: 20th Century Studios - Pearl Str / Collection ChristopheL via AFP)

A forgatókönyvhöz Eric Jager történteket feldolgozó művét vette alapul a három forgatókönyvíró: Nicole Holofcener (Exek és szeretők, Megbocsátasz valaha?), valamint Matt Damon és Ben Affleck. Utóbbiak a Good Will Hunting óta most először dolgoztak együtt íróként. Színészként is feltűnnek együtt a filmben, ugyanis Ben Affleck Pierre d'Alençont, a király helytartóját alakítja. Érezhető a cselekményen, hogy egy női író keze is benne volt az ötletelésben, ugyanis sokszor nagyon intim, kellemetlen témákat boncolgat, főleg a nőiesség kérdésével kapcsolatban. Az utolsó párbaj nem nevezhető klasszikus kosztümös drámának, ugyanis bár látványban minden erre utal, narratív szempontból olyan témákat feszeget, amelyek még napjainkban is viták tárgyát képezi. Ez a tény filmes szempontból rendkívül érdekes, átlag nézőként végiggondolva viszont inkább szomorú.

A film előzetese az alábbi linken tekinthető meg:

(Kiemelt kép: 20th Century Studios - Pearl Str / Collection ChristopheL via AFP)