Így nézne ki a #Metoo-botrány a XIV. században – kritika Az utolsó párbaj című filmről

Az utolsó párbaj egy napjainkban is megosztó konfliktust állít a középkori film cselekményének középpontjába. Kritika.

2021. október 12., 17:02

Szerző:

Ridley Scott, a nagy blockbuster-filmek mestere némileg szokatlant húzott akkor, amikor 2015-ben bejelentette, hogy valós eseményeken alapuló történelmi drámát készít a XIV. századi Franciaországról. Az Alien-sorozat és a Szárnyas fejvadász alkotójaként is ismert filmestől alapvetően nem állnak messze a történelmi filmek – ő rendezte a Gladiátort és az 1492 – A Paradicsom meghódítása című filmet is –, mégis sokan inkább a sci-fi témájú filmeket társítják hozzá. Az utolsó párbajt látva pedig érthetővé válik, miért. A rendező nem igazán tud maradandó élményt nyújtani a nézőnek egy túlhasznált formulával, még ha a történet alapvetően napjainkra nézve is komoly tanulságokat tartogat.

A megtörtént eseményeken alapuló film két francia nemes rivalizálását mutatja be a XIV. századi Franciaországban, VI. Károly uralkodása alatt. A történet szerint Marguerite de Carrouges (Jodie Comer) azzal vádolja meg férje, Jean de Carrouges földesúr (Matt Damon) korábbi barátjából lett riválisát, Jacques Le Gris-t (Adam Driver), hogy megerőszakolta őt. A férfi folyamatosan hárítja a rá zúduló vádakat, és ártatlannak vallja magát – annak ellenére, hogy később meggyónja, valóban történt aktus a férjezett asszonnyal. Ezért Jean párbajra hívja, amelyben ha nyer, akkor a nép igaznak ítéli a vádakat, ha pedig veszít, akkor saját halála mellett feleségét is kivégzik, hamis tanúzásért.

LE DERNIER DUEL-THE LAST DUEL (2021)
(Fotó: 20th Century Studios - Pearl Str / Collection ChristopheL via AFP)

A történet tehát adott, azonban nagy kérdés volt a film megjelenése előtt, hogy hogyan tudják a három álláspontot részletesen bemutatni. Erre érdekes metódust választott a készítő: ugyanazokat a pillanatokat külön-külön nézőpontból követhetjük végig. Így a film első két órája lényegében önmagát ismétli, kisebb-nagyobb módosításokkal. Ridley Scott rendezői zsenialitását jelzi, hogy a kulcsmondatok minden érintett szereplő történetében elhangzanak, csak éppen nem ugyanúgy. És itt sejlik fel a napjainkkal tökéletesen felállítható párhuzam.

A film hatására ugyanis ráébredünk, hogy még 2021-ben sincs egzakt felismerőrendszer arra, hogy mely közösülés nevezhető szexuális erőszaknak, és melyik nem. Ez nagyon szomorú ráeszmélés annak fényében, hogy több mint 700 év telt el a franciaországi történések óta. Úgy tűnik vannak olyan dolgok, amelyekben egyszerűen képtelen fejlődni az emberiség: például az állati reflexeink levetkőzésében.

Szerencsére a film nemcsak a két férfi közötti rivalizálást mutatja be – hiszen ezt már láttuk számtalanszor –, hanem azt is, hogy hogyan éli meg egy nő az elnyomottságot a 14. században. Nézőként rettentő kellemetlen végigkövetni, ahogy a tárgyalás tanúit és bíráit is egybevetve, több száz férfi ítélkezik egy kiszolgáltatott, emberi méltóságában megalázott nő felett. Arról nem is beszélve, hogy a film arról tanúskodik, hogy nem a szexuális erőszakkal kezdődik a középkori nők elnyomása. A társadalomban alapvetően csak szülésre való képességük miatt helyezik őket magasabbra, mint a szolgákat, de nap mint nap szembesülniük kell sebezhetőségükkel, elnyomottságukkal. A párkapcsolatukban is. A történet tehát átélhető, fájdalmas, egyben tanulságos is. 

LE DERNIER DUEL-THE LAST DUEL (2021)
(Fotó: 20th Century Studios - Pearl Str / Collection ChristopheL via AFP)

A forgatókönyvhöz Eric Jager történteket feldolgozó művét vette alapul a három forgatókönyvíró: Nicole Holofcener (Exek és szeretők, Megbocsátasz valaha?), valamint Matt Damon és Ben Affleck. Utóbbiak a Good Will Hunting óta most először dolgoztak együtt íróként. Színészként is feltűnnek együtt a filmben, ugyanis Ben Affleck Pierre d'Alençont, a király helytartóját alakítja. Érezhető a cselekményen, hogy egy női író keze is benne volt az ötletelésben, ugyanis sokszor nagyon intim, kellemetlen témákat boncolgat, főleg a nőiesség kérdésével kapcsolatban. Az utolsó párbaj nem nevezhető klasszikus kosztümös drámának, ugyanis bár látványban minden erre utal, narratív szempontból olyan témákat feszeget, amelyek még napjainkban is viták tárgyát képezi. Ez a tény filmes szempontból rendkívül érdekes, átlag nézőként végiggondolva viszont inkább szomorú.

A film előzetese az alábbi linken tekinthető meg:

(Kiemelt kép: 20th Century Studios - Pearl Str / Collection ChristopheL via AFP)

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.