Mellény és láthatóság – „Tele van a tökünk!”

Ezekben a koronavírusos, kijárási tilalmas, karanténos, zord időkben szinte úgy tűnik, mintha egy másik életben lett volna, pedig alig két éve kezdődött, és egy éve ért véget a világot francia módra meghökkentő népmozgalom, a sárga mellényesek lázadása. Azóta a palotákban megnyugodtak. Hogy a híres 1789-es párbeszédet parafrazeáljuk: Sire, csak lázadás volt ez, nem forradalom.

2020. december 16., 07:20

Szerző:

Ma már szinte történelem, ráadásul olyan történelem, amelyet leginkább a szemérmes hallgatás övez minden oldalról. Nemcsak arról van szó, hogy az elveszett lázadásoknak kevés hívük marad, hanem arról is, hogy

a mozgalom nem elfáradt, hanem a szó szoros értelmében felszámolták.

Akcióikat a hatalom a fejlett országokban ritkán látható erőszakkal fékezte meg. Majdnem 11 ezer tüntetőt tartóztattak le, több mint háromezer esetben született bírói ítélet. Ezer letöltendő – ma is ülnek még sárga mellényesek börtönben –, ezerháromszáz felfüggesztett börtönbüntetést szabtak ki. Kilőtt szemek, leszakadt kezek, több ezer sebesült, elképesztő jelenetek a rendőri brutalitásról, megalázásokról. Mindez anélkül, hogy a kormány vagy Emmanuel Macron részéről a rendőri erőszak ellen a leghalványabb kritika elhangzott volna el, vagy az empátia legkisebb jele mutatkozott volna a nép iránt.

A sárga mellényesek lázadását kezdetben valamiféle archaikus, ösztönszerű jacquerie-nek – 14. századi francia parasztlázadásnak – írták le a Macron-féle „felvilágosult abszolutizmus”, a technokrata-liberális ancien régime ellenében. Azután ahogy teltek a hetek, hónapok, a mozgalom életerejét, tagjainak elkötelezettségét, az egész dolog hangulatát látván, lassan sokak véleménye megváltozott: talán nem archaikus mindez, hanem nagyon is újszerű és innovatív.

A tiltakozók egyszerre akartak kevesebb adót és nagyobb szociális államot főleg azokon a területeken, ahol a mozgalom talán a legerősebb, azaz a nagyvárosok távolesőbb környezetében, de nem a közvetlen külvárosokban. A sárga mellényesek egyszerre voltak neoliberálisok („kevesebb adót”), keynesiánusok („nagyobb államot”) és libertáriusok („közvetlen szerveződést, valódi népi döntéshozatalt”).

A körforgalmaknál, az autópálya-kapuknál, a vidéki kereszteződésekben vagy éppen a párizsi sugárutakon a blokádokat építő, a rendőrökkel farkasszemet néző tömeg, miközben szociológiailag talán többé-kevésbé beazonosítható volt – nagyjából: az alkalmazotti alsó középosztály –, politikailag a lehető legeltérőbb profillal rendelkezett.

A „lázadás” szinte kizárólagos letéteményese sokáig a munkásosztály vagy a külvárosok fiatal népe volt Franciaországban. A sárga mellényesek mozgalma hívta fel a figyelmet, hogy létezik egy másik „classe populaire” (népi osztály) is, amely nem a nagyvárosokban él. Ahogy a szociológusok megállapították, először fordul elő a történelemben, hogy a potenciálisan aktív rétegek nagy része egyszerűen nem is ott él, ahol a társadalmi gazdagság termelődik. Így a szociális probléma nem a körgyűrűn kívül kezdődik – azaz a külvárosokban –, hanem a metropolison kívül, az úgynevezett elővárosi vagy egyenesen vidéki településeken.

Ez a réteg ma már ha akarna sem tudna visszakerülni az igazi vérkeringésbe: gyakran munkanélküli, vagy igen keveset keres, az ingatlana távolról sem ér annyit, hogy a visszaköltözést lehetővé tenné, az eladósodottsága amúgy is illuzórikussá teszi ezt, a közlekedés költségei magasak, a tömegközlekedés igen rosszul megoldott, az állami szolgáltató szektor itt egyre rosszabb minőségű, vagy egyszerűen megszűnik, a helyi szolgáltatások a fizetőképes kereslet hiányában haldokolnak, és így tovább. A csapda rájuk zárult.

Mi sem mutatja jobban ezeknek a területeknek a teljes reményvesztettségét, kilátástalanságát, mint hogy manapság a legmegdöbbentőbb családi drámák, erőszakos bűnesetek, elképesztően tragikus történetek nem a külvárosokban történnek – ott a klasszikus gettóbűnözés a jellemző, főleg Marseille-ben és a párizsi külvárosok egy részében már kalasnyikovos leszámolásokkal, ami azért még tíz éve sem volt jellemző –, hanem a vidéki Franciaország falvaiban és kisvárosaiban. Ezeknek a rétegeknek a fizikai távolsága a globalizált világtól egyrészt társadalomföldrajzi tény, másrészt metafora: a társadalmi kizártságuk szimbóluma is egyben.

De nem lenne igazságos a sárga mellényesekben egyszerűen csak a mártírt, a szenvedő népet látni, hiszen

visszahoztak a porondra egy másik, nem kevésbé patinás francia hagyományt is: az utcát uraló felkelt, diadalmas nép képét.

Ma már talán kevesen emlékeznek rá, de éppen két éve többnyire vidéki, mindennapi – azaz távolról sem mozgalmár –, elkeseredett emberek barikádokat emeltek nem akárhol, hanem a világ talán legburzsoább sugárútján, a Champs-Élysées-n.

Tulajdonképpen nem is a tartalom számított, noha a követelések mégiscsak a társadalmi igazságosságról szóltak, hanem a forma. A neoliberális hegemóniával, amely – legalábbis Európában – jobb állapotban van talán, mint sokan hitték, illetve a neoliberálisok kihívójával, a posztfasisztákkal szemben nem valamiféle baloldali hegemóniát állítottak szembe – erre most semmi esély nincs –, hanem a legelemibb tényezőt: magát a népet.

Nyilvánvaló, hogy ez a társadalmi mozgalom – és minden bizonnyal lesznek még hasonlók – alaposan felborított minden addigi bizonyosságot a lázadás bázisáról, jellegéről, tartalmáról. A mozgalom az egységét abból nyerte, hogy nem egyvalamit utasított el, hanem mindent. Egyszerűen abból lett elég, ahogy a világban ma mennek a dolgok. Elég a gazdaságból, amely lassan megöli mindannyiukat. Elég a politikából, amely a tehetetlenségét leginkább arroganciával leplezi. „On en a ras le cul” („a tökünk tele van az egésszel”) – lehetett hallani mindenfelé.

Ezek az „egyszerű emberek” minden külső segítség –pártok, szakszervezetek, hivatásos mozgalmárok – nélkül láthatóvá tették önmagukat, azaz az eddig a politikában nem is létező népi rétegeket. Innen egyébként a mozgalom jelképe, a sárga „láthatósági” mellény. A mozgalom, népszerűsége csúcspontján, a mintegy 200 ezer elkötelezett résztvevő mellett, a francia társadalom kétharmadának-háromnegyedének a támogatását is élvezte.

Valószínűleg a mozgalom újszerűsége okozta azt a hatalmas ellenszelet, amellyel szembekerült. Nem pusztán a média és a politikusok részéről megnyilvánuló megvetésről volt szó, hiszen még a radikálisabb baloldal is eltartotta kissé a kisujját „a fehér középosztálybeliek” lázadását látván.

Alig tagadható, hogy ebben a lázadásban volt valami romantikus, szinte 19. századi: sok tekintetben Victor Hugo vagy Flaubert tollára kívánkoztak volna az események a felkelt népről, a megrettent palotákról, a lángoló Párizsról, a fanyalgó elméleti radikálisokról, a végtelen vitákról, ahol a nép végre hallatta a hangját, az erőszakról, a represszióról. Nem véletlen, hogy a sárga mellényeseknek is van már regényük, ha nem is Flaubert-től, de az igen jó tollú újságíró, esszéista Aude Lancelintől. A regény (La fièvre, A láz) az elbukott felkelések krónikásainak örök feladatára vállalkozik távolról sem ügyetlenül: arra, hogy a vereségből legalább erkölcsi győzelmet faragjon azoknak, akik szeretik, ha a nép, az istenadta nép végre kinyitja a száját.

 

A cikk a 168 Óra hetilap 2020. december 9-i számában jelent meg.

Donald Tusk lengyel miniszterelnök észt, lett és litván kollégájával együtt felhívással fordult az Európai Tanács és az Európai Bizottság elnökéhez, kérve Lengyelország Oroszországgal és Fehéroroszországgal közös külső határai megerősítésének támogatását.

2024. június 24., 15:39

Az Európai Unió Külügyek Tanácsa az Ukrajna ellen folytatódó háborúra tekintettel elfogadta tizennegyedik szankciós csomagját, amely egyebek mellett az orosz pénzügyi és energiaszektorban, valamint a kereskedelem területén tevékenykedő orosz vállalatokat sújtja, és fellép a korlátozó intézkedések kijátszásával szemben – közölte az uniós tanács hétfőn.