Autósok figyelem! Érkeznek az újabb fizetős utak
A kormány döntésének értelmében tovább bővül a fizetős utak köre.
Június közepétől újabb gyorsforgalmi utak válnak díjkötelessé Magyarországon, a Magyar Közlönyben megjelentek szerint a fizetős utak közé tartozik majd:
- az M44-es autóút újonnan elkészült Pest M44/Kecskemét-észak csomópont és 30-Lakitelek/Tiszakécske csomópont közötti szakasza,
- valamint az az M85-ös autópálya Győr nyugat csomóponttól a 94-Sopron, országhatárig tartó szakasza.
A hvg.hu összefoglalója szerint az érintett útszakaszokat eddig részben lehetett ingyenesen használni, de a mostani változások után már csak érvényes országos vagy megfelelő vármegyei matricával lehet közlekedni rajtuk.
A lap külön kiemelte: az M44-es használatához három külön vármegyei matrica is szükséges lehet, mivel az út Bács-Kiskun, Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyéken halad át. Az M85-ös esetében viszont nem okoz komolyabb fennakadást az új szabályozás, mivel a teljes szakasz Győr-Moson-Sopron vármegyében fekszik.
Itthon a fizetős utak a menők, máshol nagyobb sebesség
Az információk szerint, 2025 nyarától kísérleti jelleggel megemelik egyes autópálya-szakaszokon a legnagyobb megengedett sebességet. Az új szabályozást Hollandia után Csehországban is bevezetik, ezzel az ország szembe megy az európai trendekkel. Hangsúlyozandó, hogy a változás még csupán átmeneti, és a kijelölt időszak végén megvizsgálják, hogy a bevezetett változtatásoknak milyen hatásaik vannak a forgalomra és a közlekedésbiztonságra.
Az első szakasz, ahol a változtatást bevezetik, a D3-as sztráda Tábor és Ceske Budejovice közötti része lesz. A döntést azzal indokolták, hogy itt nem olyan régen épült az autópálya, és nem annyira forgalmas, mint más sztrádák. Az útra elektronikus kijelzőt is felszerelnek majd, ezeknek a segítségével azonnal jelezhetik majd, ha az időjárási viszonyok vagy a forgalmi körülmények kedvezőtlen változása szükség van a sebességhatár csökkentésére.
A tervek szerint, újabb szakaszokat jelölnek majd ki, a jövőben a D1-es (Prerov és Ostrava között), valamint a D11-es úton (Hradec Králové közelében) utakon is növelhetik a maximálisan megengedett sebességet. Ám ahhoz, hogy ez megtörténjen, megvárják az első tapasztalatokat a D3-as sztrádáról.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Pixabay)