Változások jönnek az útdíj rendszerében: még mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni
Több fizetős útszakasz lesz.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium belenyúl az útdíj szabályaiba, ezzel évente évente 150,7 milliárd forint extra bevételt szerezne a kormány. Az erről szóló rendelet pénteken került fel a kormány honlapjára, és szeptember 1-ig lehetőség van a társadalmi egyeztetésre.
A díjkötelek útszakaszok listája új nevekkel bővül, mégpedig az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza – ezzel a teljes út díjköteles lesz –, az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig, az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza – eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott –, az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között, az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig – számol be a HVG.
Az autóbuszokra a jövőben nem kell majd e-matricát venni, rájuk a tehergépkocsikra vonatkozó, kilométeralapú e-útdíj szabályai érvényesek. (Korábban tévesen azt írtuk a hvg.hu cikke alapján, hogy a buszoknak egyáltalán nem kell fizetniük.)
A 3,5 tonna feletti teherautók útdíjainak szabályait is átalakítják, bevezetik a a külsőköltség-díjat, amelyet levegő- és a zajszennyezésre, valamint a szén-dioxid-kibocsátásra kell fizetni. Az útdíj a gyorsforgalmi utakon kicsit csökken, a főutakon viszont nő.
A tervek szerint a javaslatok 2024. január 1-jétől lépnek érvénybe, a buszokra vonatkozóak februártól.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: MTI)