Kétszer annyi Rolls Royce
A márka legendás: a luxusautón uralkodók járnak – s persze szuper-gazdagok. Az utóbbiak közül talán nem is mindenki tudja, hogy a patinás brit autót ugyan ma is Nagy-Britanniában gyártják - de a motor, a sebességváltó az új tulajdonostól, a német BMW gyáraiból érkezik.
Értelemszerűen német a Rolls Royce idén kinevezett új főnöke is, akinek neve alapján magyar háttere is lehet. Torsten Müller-Ötvös évtizedek óta dolgozott már a bajor autógyár központjában s nevéhez fűződik egy korábbi brit-német siker: a BMW korábban megvette az Austin Minit is. Issigonis hatvanas években kifejlesztett zseniális kisautója luxus-változatát Müller-Ötvös vezette be, a kocsi Európa szerte siker. Új feladatától hasonló sikert remél. Amint a Die Weltnek elmondta, a Rolls Royce új típusából, a Ghost-ból, azaz a szellemből idén vagy 2.000 darabot kívánnak eladni – éppen kétszer annyit, mint az elmúlt évek átlagában. Az új főnök szerint a válság az ő termékeik eladását nem igazán befolyásolja. Rolls Royce-ot általában olyan emberek vesznek, akiknek már több autójuk van – és az ár sem jelent számukra problémát. A kérdés inkább a döntés, mit vegyenek az éppen felesleges pénzükből: ilyen autót, vagy inkább yachtot – netán mégis új ékszert a feleségnek?… A válság annyiból befolyásolta az eladásokat, hogy egyesek elhalasztották a rendelést. Hiszen nem veszi ki jól magát, ha éppen a nehéz időkben jelenik meg a gyárudvaron a főnök vadonatúj Rolls Royce-a.
Brit munka a bőr és a fa - német a motor
A több kocsihoz több munkaerőre is van szükség, ami az igazgató szerint nem jelent gondot. A brit gyár környékén ugyanis hajókat, yachtokat is építenek, így rendelkezésre állnak olyak szakmunkások, akik a Rolls kézi építésénél a legfontosabbak: akik a bőr-üléseket, a nemesfa-burkolatokat készítik. A többi ugyanis javarészt Münchenből jön Müller-Ötvös szerint a márka mindig is a legjobbat vásárolta termékei számára a piacon – miért ne tehetné ezt most is, éppen a BMW esetében? A bajor is prémium-márka, nagy műszaki tapasztalatokkal luxuskocsik gyártásában, a legkorszerűbb technológia kifejlesztésében. Ha pedig mindez készen kapható – felesleges egy viszonylag kis kapacitású gyárnak külön is fejlesztenie. Mindenesetre ha valami nem felel meg a hagyományos igényeknek – arról azután maguk gondoskodnak. A Ghost alkatrészeinek 80 százaléka vagy egyedi, vagy a kocsira alkalmazott: szemre, tapintásra egyértelmű, hogy Rolls Royce minőségről van szó, mondja az igazgató. Aki azt is elárulta, hogy ha valakinek kevés az „alapkocsi” luxusa, rendelhet tuningolt változatot is. Például a hófehér White Ghost Mansoryt. 143.000 eurót tesz ki – nem a kocsi, hanem csak a tuningolás.
Egyébként a vevő igényeinek alig van határa. A színváltozatok tízezrei kérhetők – de rendelhetjük autónkat egyéni szín-igény alapján is. Egy amerikai vevő például kedvenc levenduláját hozta – annak színére fényezik majd az autóját. Rendelhető a kocsiba egyebek mellett nem csak hűtőszekrény, vagy párátlanító – légnedvesítő berendezés, hangszigetelt elválasztófal,hanem még a vevő csillagképe is: ha óhajtja, azt formázzák az üvegszál-optikák a kocsi mennyezetén.
A Rolls Royce első számú piaca változatlanul az Egyesült Államok, de jelentősen megnőtt az érdeklődés a Távol-Keleten: nem csak japán rendelőik vannak, hanem indiaiak és kínaiak is. Bárki is veszi, az emberek tudják: nem csak reprezentatív kocsijuk lesz, hanem az kitűnő befektetést is jelent. Ismeretesen a több évtizedes Rolls Royce-ok gyakran többe kerülnek, mint az újak.