Új szabályozás jön, mostantól csak ennyit késhetnek a vonatok

Nagy vitát váltott ki Franciaországban egy szabály, ami meghatározza mennyit késhet a vonat, abban az esetben, ha eltűnik egy állat.

2025. május 18., 13:24

Szerző:

Új szabályozás lépett életbe a francia vasúttársaságnál (SNCF): ha egy társállat – például kutya vagy macska – a pályaudvaron a sínek közé kerül, legfeljebb húsz percig késleltethető a vonat indulása. Ezt követően – az utasítás szerint – a szerelvény lépésben elindul, akkor is, ha az állat továbbra is a sínek közelében van, olvasható az Infostart cikkében.

Mostantól csak ennyit késhetnek a vonatok Franciaországban

2023 januárjában történt egy eset, amely hatására bevezették ezt a változtatást. Neko, egy macska kiszökött egy vagonból a párizsi Montparnasse pályaudvaron, és a sínek közé futott. Kérték a vonat elindításának elhalasztását, de a TGV-szuperexpressz 800 utassal elindult, és halálra gázolta az állatot. A vasúttársaság azzal védekezett, hogy az állatot nem látták.

A Neko-ügy után a Brigitte Bardot Alapítvány, a közvélemény és politikusok is felszólaltak. A tulajdonosok beperelték az SNCF-et, és a bíróság hanyagság miatt 1000-1000 euró kártérítést ítélt meg nekik. A döntés heves vitákat váltott ki, különösen az állatvédő szervezetek körében.

Az új protokoll értelmében az utas bejelentése után 10 percet kap a személyzet az állat megtalálására. Ezt követően újabb 10 perc áll rendelkezésre, hogy a sínekre lépés nélkül próbálják elzavarni az állatot. Ha a próbálkozás sikertelen, a vonat lassan, lépésben indul el, ezzel szerintük esélyt adva az állatnak, hogy elmeneküljön.

Reha Hutin, a Harmincmillió Barát Alapítvány elnöke szerint a szabályozásban nincs együttérzés és cinikus. Szerinte a húsz perc letelte után történő indulás nem bizonyítja, hogy az SNCF valóban törődik az állatokkal.

Magyarországon többet késnek a vonatok

Korábban a 168.hu is megírta, hogy a MÁV minden évben nyilvánosságra hozza, hogy a járatok mennyit késtek az előző évben. A MÁV-csoport február 1-jén közzétett éves statisztikái alapján 2024-ben a vonatok mindössze 6 százalékánál volt 20 percnél nagyobb késést, míg az átlagos késési arány a teljes menetidőhöz viszonyítva mindössze 3,8 százalék volt. Az adatokat a társaság honlapján hozták nyilvánosságra.

A közlekedési vállalat összesen mintegy 95,5 millió percnyi (több mint 181 évnyi) menetidőt regisztrált 2024-ben. Ebből körülbelül 3,6 millió percnyi (6,9 év) késés adódott. A cég szerint ez jelentős javulás a világjárvány éveihez képest, annak ellenére, hogy az új tarifarendszer – beleértve a vármegye- és országbérleteket – jelentősen megnövelte az utasszámot.

 

(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Pixabay)