A MÁV-nak már semmi sem drága: tízezrekre büntettek egy utast, ez volt a bűne
Egy utast 40 ezer forintra büntetett a MÁV, mert a helyjegyén nem a teljes neve szerepelt, hanem az, amit a hétköznapokban használ.
Összesen 40 ezer forintnyi pótdíjat szabott ki a MÁV az egyik utasára, miután annak a helyjegyén nem a teljes neve szerepelt – számolt be egy Reddit-felhasználó posztja alapján az Index. Az érintett személynek két keresztneve van, de csak az egyiket használja, emiatt azonban a jegyellenőrzés során szabálytalannak minősítették a jegyét. A kalauz két lehetőséget ajánlott fel: vagy megfizeti a pótdíjat, vagy leszáll a vonatról.
A MÁV a történetre reagálva az Indexnek kiemelte: a jegyellenőrök célja nem a büntetés, hanem a szabályok betartatása. Azok pedig világosan fogalmaznak. A személyszállítási törvény szerint az utazásra jogosító okmánynak azonosíthatónak kell lennie, vagyis a névre szóló jegynek, bérletnek vagy kedvezményre jogosító igazolásnak pontosan meg kell egyeznie az igazolványban szereplő adatokkal.
„Ha a névre szóló jeggyel nem az utazik, akinek a nevére szól, az visszaélésnek minősül. Ebben az esetben kollégáinknak nincs mérlegelési lehetősége: 25 ezer forintos pótdíjat kell kiszabni” – közölte a MÁV Kommunikációs Igazgatósága. Hozzátették, ha egy utas a helyszínen nem fizeti ki a büntetést vagy nem adja meg az adatait, kizárható az utazásból. A pótdíj csökkenthető, ha az érintett 15 napon belül igazolja a jogosultságát a jegy bemutatásával.
Az utólagos bemutatás díja ugyanakkor közlekedési eszközönként változó: vasúton 2600, autóbuszon 2500, míg a HÉV-nél 1–6000 forint lehet.
A MÁV adatai szerint a bliccelések száma amúgy csökkent az utóbbi időszakban, de 2024-ben így is 170 millió forintnyi pótdíjat fizettek be azok, akik nem rendelkeztek érvényes menetjeggyel.
Ennyit késett tavaly a MÁV
Ahogyan azt korábban megírtuk, nem biztos, hogy jól jár, aki az utazását megszakítja a kalauz felszólítására. A MÁV-csoport közlése szerint ugyanis 2024-ben vonatok menetideje ~95, 5 millió perc volt, ez több mint 181 évnek felel meg. Erre a menetidőre jutott nagyjából 3,6 millió percnyi (~6,9 év) késés, ez a teljes menetidőhöz viszonyítva 3,8 százalékos arány. Ez a szám jelentősen elmarad azoktól, amelyeket a világjárvány idején rögzítettek. A MÁV szerint ez azzal is indokolható, hogy a vármegye- és országbérletek bevezetése, majd a tarifareform hatására 2024-ben már jelentősen többen utaztak a MÁV-csoporttal, mint az előző években. A közlemény szerint, ez jóval nagyobb igénybevételt jelent az egyre inkább elöregedő pályahálózatnak és járműállománynak is.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: MÁV Facebook-oldala)