Nem vicc: kétórásra csökkentenék a Bécs-Budapest vonatutat

Miközben a hazai Intercity-k harmada késik, a MÁV együttműködési megállapodást ír alá az osztrák vasúttársasággal a Bécs-Budapest közötti menetidő csökkentéséről.

2024. szeptember 25., 10:27

Szerző:

Együttműködési megállapodást kötött a Bécs-Budapest vonal kapcsán a MÁV és a MÁV-START az Osztrák Szövetségi Vasúttal (ÖBB) kedden a berlini InnoTrans 2024 Nemzetközi közlekedési szakkiállításon, közölte a MÁV az MTI-vel kedden.

A Telex beszámolója szerint a megállapodás értelmében a két ország vasúttársasága Budapest és Bécs között a kétórás menetidőt tűzi ki célul, ehhez próbálják igazítani a menetrendi struktúrát és a nemzetközi személyszállító vonatok megállási rendjét. Ugyan a menetidő jelentős csökkenése csak a Hegyeshalom és Bécs közötti vasútvonal felújítása után, 2028-tól lehetséges, de addig is mindkét fél törekszik olyan menetrendi változtatások bevezetésére, amelyek alapján évről évre egyre több vonat közlekedhet rövidebb menetidővel, hegyeshalmi és tatabányai megállás nélkül.

Jelenleg napi két pár Railjet vonat halad át hegyeshalmi megállás nélkül a magyar-osztrák határon a MÁV-START mozdonyvezetőivel egy pilot projekt részeként. Ennek kiterjesztése érdekében mind a MÁV-START, mind az ÖBB közösen biztosítják a mozdonyvezetőket és az ehhez szükséges vonatkísérő személyzetet. Az ÖBB törekedni fog arra, hogy az új menetrendi modellben gyorsabb menetvonalon, új járművekkel közlekedhessenek a Budapestről induló és a Bécsen túl közlekedő Railjet vonatok. Ezzel együtt az utaselégedettség javítása érdekében olyan minőségbiztosítási rendszer kidolgozását vállalja a MÁV és az ÖBB, amely üzemzavarok esetén is lehetővé teszi a gyors és hatékony információcserét a cégcsoportok között – írja a lap.

És akkor a valóság

Szeptember elején újabb elkeserítő statisztikát hozott össze a Lázár János dirigálta MÁV: a magyar InterCity-k mindössze 32,8 százaléka volt pontos augusztusban.

„Megvannak az augusztusi késési adatok: ismét negatív rekordot döntött a MÁV. A magyar InterCityk mindössze 32,8 százaléka volt pontos (azaz késett kevesebbet, mint 5 percet) augusztusban – ilyen rossz értéket soha nem rögzítettek még, mióta vezetnek menetrendszerűségi statisztikát a magyar vasúton”

– írta Facebook-posztjában Vitézy Dávid. A statisztika kapcsán a Telex felidézte, a politikus legutóbb júliusban közölt adatot, az akkori negatív rekord szerint a vonatok 36,38 százaléka volt pontos, azaz nem késett öt percnél többet. Ez az arány egy hónap alatt 3,6 százalékponttal csökkent.

Vitézy Dávid a posztjában azt is kifejtette, hogy szerinte végtelenül szomorú ezt a leépülést látni.

„A miniszterelnök azt mondta a vasút problémáiról szóló kérdésre válaszolva szombaton, hogy érdemes összehasonlítani, mi volt »Lázár János előtt és Lázár János után«, mert »akkor megkapjuk a munkájának a bizonyítványát« – nos, ha nem a kozmetikázott és mesterségesen felfújt utasszámokat, hanem az elmúlt évek késési adatait hasonlítjuk össze, akkor vajon milyen bizonyítványt kap a közlekedési miniszter?”

– kérdezte Vitézy Dávid, aki rendszeresen csap össze a miniszterrel. Persze Lázár János is szívesen szól vissza Vitézy Dávidnak: a miniszter legutóbb például azt mondta, „nem mindegy, hogy valaki kezdő kisgyerekként foglalkozik a vonatozással, vagy valakire 4,5 millió ember utaztatása van rábízva”. Szerinte az egykori államtitkár, BKK-vezető, a Közlekedési Múzeum volt igazgatója miniszter is lehetett volna, ám ezek a projektek rajta buktak el. Ahogyan az LMP-s projekt is, hogy Vitézy Dávid főpolgármester lehessen, amit az utolsó pillanatban a Fidesz is támogatott.

(Kiemelt kép: az OBB Railjet Express vonata indul a Budapest Keleti pályaudvarról. Fotó: Szentgallay Bálint/NurPhoto/AFP)