Ha hinni lehet a MÁV adatainak, már leköröztük Japánt

A statisztikai adatok szerint a MÁV nemzetközi viszonylatban is kiugróan jó teljesítményt ért el.

2024. szeptember 20., 16:05

Szerző:

A G7 utánajárt, hogy Orbán Viktor miniszterelnök által Kötcsén az évtized szenzációjának nevezett MÁV teljesítmény a statisztikai adatok tükrében hogyan is jelenik meg, akár nemzetközi viszonylatban is.

A lap úgy véli, a miniszterelnököt nem tájékoztatták, hogy a hivatalos statisztika kozmetikázott. Aki ugyanis 2023. május 1-je óta vesz ország- vagy megyebérletet, azt automatikusan 7 százalékkal több utazással regisztrálják, mint korábbi havi bérletével. Hasonlóan, a diákoknak eladott nagyszámú, olcsó bérlet is irreálisan magas utasszámként jelenik meg. Tovább nőtt az ingyenes utasok száma is, akiket a realitással nem sok kapcsolatot mutató becsléssel vesznek figyelembe.

A G7 eljuttatta kérdéseit az Eurostathoz, és a KSH meg is jelenítette a hazai és az európai uniós statisztikák megjegyzéseiben, hogy az új jegystruktúra bevezetése után nem lehet az utasszámadatokat a korábbiakkal egybevetni. 

Álomszámokat produkál a MÁV, le is köröztük Japánt

A növekedés mértéke 2024. első negyedévében a 2019-es év hasonló időszakához képest 69 százalékos lett. A második negyedévben már 123 százalékos volt a hivatalos utasszám-növekedés.

Mindeközben persze az autóbuszos és városi közösségi közlekedés utasszáma érdemben nem változott, továbbá nem csökkent a személyautózás iránti igény. De honnan van akkor a több utasa a MÁV-nak, és hogyan férnek el a korábbi kihasználtság mellett?

Ha az adatokat nemzetközi viszonylatba helyezzük, azonnak kiderül, hogy 

a magyar szolgáltató egy csapásra a világ egyik leghatékonyabb vasútvállalatává vált, megelőzve a svájci SBB-t, a német Deutsche Bahnt, de még a japán vasutat is.

Az egy vonatkilométerre (ez a személyszállító vonatok által megtett teljes távolság) jutó utasok száma szerint csak olyan vasutak visznek fajlagosan több utast, ahol az ország nagy kiterjedése miatt nagy távolságot tesznek meg az emberek, ezért az utaskilométer-adatok a nagy távolság miatt kiemelkedők. Ilyen ország India, Kína, Chile vagy éppen Etiópia.

A lap részleteiben is megvizsgálta a MÁV utasstatisztikai adatait, amiből az derült ki, hogy a 2023 végéig elérhető adatok szerint 2019-hez képest kilőtt az utasok száma és a megtett utaskilométer is. Eközben azonban csak igen szolid mértékben növekedett a kapacitás, a vonatok száma és sűrűsége.

A – járvány előtti – 2019-es és 2023-as negyedik negyedéves adatokat összevetve:

  • 12 százalékkal nőtt a a közlekedő vonatok száma,
  • 13 százalékkal nőtt a vonatok által által megtett távolság (vonatkilométer),
  • 18 százalékkal nőtt a biztosított ülőhelyek száma (ülőhely-kilométer).


Ezek azonban mind messze elmaradnak a 40 százalékos utasszám-növekedéstől. Ez alapján viszont arra lehet következtetni, hogy a valós utasszám-növekedés inkább a 10-20 százalékos naturálianövekedésnek felelhet meg.

Ha a kimutatott utasszám-növekedés valós lenne, akkor óriási zsúfoltságnak kellene lennie a vonatokon: a MÁV-Start 2023. IV. negyedéves adatai szerint az összes közlekedtetett ülőhely közül már közel minden második foglalt volt.

Idén pedig az első negyedévben már 10-ből 8 ülőhelyen kellett volna valakinek utaznia. Ne feledjük, hogy nem csak a csúcsidőben tömött vonatokról van szó.  Ha belegondolunk abba, hogy a szerelvényeket a másik, akkor éppen alig kihasznált irányba (például hétköznap reggel Budapestről az agglomerációba, délután pedig az elővárosokból befelé) is közlekedtetni kell, akkor láthatjuk, hogy teljesen irreális az ilyen szintű összesített kihasználtság.

(Kiemelt képünk forrása: a MÁV hivatalos Facebook oldala)