Vitézy: Nem szankciós inflációval állunk szemben, hanem nyíltan vállalt vasútellenességgel
Vitézy Dávid szerint miközben Lázár János sorra jelenti be a több száz milliárdos közúti fejlesztéseket, a vasút megbízható működéséhez szükséges beruházások, így például egy váltókörzet cseréje a “szankciós infláció” miatt maradt el.
Vitézy Dávid szerint a vasúti fejlesztések elmaradása nem „szankciós infláció” számlájára írható, hanem a Lázár János által nyíltan vállalt vasútellenesség miatt történt.
Mint írja:
„Mindent elmond a magyar közlekedéspolitika prioritásairól, hogy Lázár János közlekedési miniszterként néhány óra különbséggel posztolt tegnap arról, hogy: a legfontosabb, a budapesti fejpályaudvarok biztonságos és megbízható működéséhez szükséges beruházások, így a Keleti pályaudvaron a kisiklással érintett váltókörzet cseréje a szankciós infláció miatt maradt el, majd arról, hogy új 2x2 sávos gyorsforgalmi út épül M100-as számon Esztergom és Zsámbék között, 3 alagúttal, számos viadukttal”
Hozzátette: ez a terv 2022-es áron volt 345 milliárd forint, akkor nem rendelték meg, mostanra gondolom már 500 körül lehet. Itt amúgy a beruházás első számú lobbistája a Suzuki, azonban az ő szállítási igényeiket nem közúton kellene kiszolgálni, hanem vasútra lehetne és kellene terelni (illetve ami már ott van, azt ott tartani) az elhanyagolt Esztergom - Komárom vasútvonal fejlesztésével, régóta halogatott villamosításával (lásd a képen).
Mindent a közút kap, semmit a vasút
Mindez nem egyedi: legutóbb ugyanez a kettősség a múlt heti Lázár-sajtótájékoztatón volt nyilvánvaló, ahol a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér bekötésére csak a gyorsforgalmi 2x2 sávra bővítését ígérte már Lázár: „az első számú prioritás az út megépítése” – mondta, majd hozzátette: „ha megépül az út, akkor kérdés, hogy a vasútra mennyi és milyen szükség lesz. Egyelőre az útra van pénz. Semmilyen vasútfejlesztésre nincsen pénz.”
Vitézy szerint könnyen belátható: a budapesti repülőtérnek a ceglédi fővonal vasúti bekötésre, és nem a közúti fejlesztésre van elsődlegesen szüksége, főleg, hogy a gyorsforgalmi út bővítése a Galvani híd megépítése nélkül csak a pesti belvárosra öntene többletforgalmat.
Nem szankciós inflációval állunk szemben tehát valójában, hanem mostanra már a szakminiszter által nyíltan vállalt vasútellenességgel. Ezen kellene végre változtatni a magyar közlekedéspolitikában. Újabb 500 milliárdos autópálya-álmok és a vasúttal szemben a közút előtérbe helyezése ugyanis a XXI. század derekán, a klímaválság fényében teljes közlekedéspolitikai tévutat jelentenek. Főleg, hogy gyorsforgalmi úthálózat terén gyakorlatilag utolértük Ausztriát az elmúlt másfél évtizedben – vasúton pedig csak egyre jobban lemaradunk.
– írja posztjában Vitézy.
Nagy nehezen megszólalt Lázár János is
És elő is vette Vitézy Dávidot.
Mint ismert, egész hétvégén a MÁV és a vasúti közlekedési anomáliáitól volt hangos a magyar sajtó. Előbb a Balaton déli szakaszán, vasárnap pedig Budapest, egy kisiklott vonat okozott és okoz fennakadásokat a vasúti közlekedésben. Ezek miatt már többen is Lázár János fejét követelték.
A közlekedési miniszter azonban nem mond le, elnézést sem kér az utazóközönségtől, igaz, köszöni elsősorban a dolgozók munkáját, aztán az utasok türelmét. Mindezt akkor, amikor már nagyrészt helyreállt a közlekedés a Keleti pályaudvaron.
„Köszönettel és elismeréssel tartozunk mindenekelőtt annak a több mint száz vasutas kollégának, akik feszített tempóban dolgoztak a helyzet megoldásán és a zavarok elhárításán. Köszönjük az utasok türelmét, megértését és közreműködését is. Köszönjük azoknak a médiatermékeknek a munkáját is, akik gyors és korrekt tájékoztatást adtak, ellentétben azokkal az orgánumokkal, akik néhány politikussal együtt a pánikkeltést és uszítást választották. Ez biztos nem segített sem az utasokon, sem a kialakult helyzeten, sem pedig a MÁV munkatársain”
– írta Lázár János, aki egyébként az elhíresült váltókörzet fejlesztését maga húzta ki a listáról.
Majd beszólt Vitézy Dávidnak.
„Magyarország legaktívabban facebookozó szakértője, aki egész életében a Fidesz politikai támogatásával érhetett volna el sikereket, árulásszámba menő csúsztatásokkal uszít a MÁV ellen. Közlekedési szakértőként folyamatosan elárulja volt kollégáit, a vasutasokat, azokat, akik valóban mozgásban tarják az országot”.
További részletek itt.
(Kiemelt kép forrása: Vitézy Dávid Facebook-oldala)