Brutális járatritkítás Budapesten – Vitézy Dávid felszólította Karácsony Gergelyt, hogy vonja vissza az intézkedést

A  BKK péntek reggeltől – ritkította kifejezetten fontos és kihasznált járatait, összesen 43 db buszjáratát, 4 villamos és 6 trolibusz-járatát. Vitézy Dávid Faceook-posztban reagált a járatritkításra és felszólította Karácsonyt, hogy vonja vissza az intézkedést.

2024. január 19., 10:48

Szerző:

„Ma reggeli képek a Thököly útról, ritkított buszjáratok, lemaradó utasok minden expresszjáraton. Mától ritkultak a képen látható járatok, az eddig is zsúfolt, Újpalotát és Zuglót a belvárossal összekötő 7E, 8E és 133E is, ahogy a Rákóczi úti tengely összes többi járata is” – írja friss Facebook-posztjában Vitézy Dávid.

Úgy fogalmazott: Karácsony Gergely főpolgármester azzal indokolta a mától hatályba lépő és 53 járatot érintő járatritkítási csomagot tegnap, hogy a „home office-nak, és a rugalmas munkabeosztásnak köszönhetően az átlagosnál kevesebben utaznak”. Egy a gond: erről a budapestieknek nem szólt senki, mi pedig utazni szeretnénk – írja a közlekedési szakember.

Mint fogalmazott: a BKK péntek reggeltől ritkította kifejezetten fontos és kihasznált járatait, összesen 43 db buszjáratát, 4 villamos és 6 trolibusz-járatát.

Vitézy Dávid szerint utoljára Hagyó Miklós próbált ilyet a városra erőltetni

„Ennyi vonalat érintő járatritkítási csomagot utoljára 15 éve Hagyó Miklós, Demszky Gábor korábbi főpolgármester helyettese próbált a városra erőltetni, de legalább akkoriban előzetes egyeztetés volt a menetrendi változásokról. Így tudtuk végül akkor megakadályozni a rombolást, hónapokon át küzdöttem akkoriban személyesen is a járatritkítások ellen.”

Komolytalan magyarázkodás

Vitézy szerint az a magyarázkodás, hogy csak egy-másfél perccel járnak ritkábban a buszok és villamosok, teljesen komolytalan.

Ugyanis a város legzsúfoltabb, legfontosabb járatait ritkították a csúcsidőben. Ilyenkor eleve nem a várakozási idő, hanem a kapacitás a fő szempont – több tucatnyi csuklós busszal jár kevesebb mától a városban az intézkedés nyomán. Ez pedig nem mindegy: ha mindegyik érintett vonalról kivesznek egy-két buszt és ennyivel kevesebb közlekedik, a zsúfoltság nő és előfordul, ahogy a képeken is látható, hogy az utasok fel sem férnek. Önmagában ezen nem segít, hogy a várakozási idő „csak” egy perccel lett nagyobb. A közösségi közlekedés lett versenyképtelenebb a BKK mai lépésével.

Nem is volt társadalmi egyeztetés

Bár a BKK létrehozása óta kötelező, semmilyen társadalmi egyeztetés és előzetes bejelentés nem volt a menetrend átalakításáról, a Közlekedő Tömeg civil egyesülettől értesült a közvélemény a BKK járatritkítási terveiről, melyeket ma reggeltől be is vezettek. Bele se merek gondolni, mi történt volna, ha nem lenne „klímavészhelyzet”, nem lenne külön részvételiségi osztály és nem lenne a részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes a Városházán.

„Felszólítom Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy haladéktalanul vonja vissza a járatritkítási csomagot és vizsgálja felül a BKK akcióját! A közösségi közlekedés színvonalának leépítése ugyanis ellentétes minden várospolitikai és fenntarthatósági céllal.”

– írj Vitézy Dávid.

Posztjából az is kiderül, mely buszokat érint a főváros járatritkítása: 

- 1-es és 1A villamos, a város legfontosabb gyűrűs villamosvonala
- 14-es villamos, a káposztásmegyeri lakótelep első számú járata
- 50-es villamos, Pestszentlőrinc legfontosabb kötöttpályás kapcsolata
- 70-es, 74-es, 75-ös, 78-as trolibuszok a belvárosi hálózaton
- 80-as és 81-es trolibuszok a zuglói hálózaton
- 5-ös, 7E, 8E, 107-es, 108E és 133E járatok a Rákóczi úti csuklós főtengelyen Újpalota, Rákospalota, Zugló és Buda számos kerülete között
- 9-es busz, a város egyik legfontosabb járata Óbudától Kőbányáig
- 11-es, 29-es és 111-es buszok, a II. kerületi hegyvidék fontos buszjáratai
- 20E és 122E, Káposztásmegyer legfontosabb buszjáratai
- 30-as és 30A, Újpest és Angyalföld fontos járatcsaládja a 20E mellett
- 35-ös és 36-os, Csepel és Dél-Pest gerincjáratai
- 67-es, 161E, 176E, 276E - a Rákoskeresztúr és Rákosliget térségét az Örs vezér terével összekötő járatok
- 85-ös és 85E, az Újhegyi-lakótelep és Kőbánya első számú járatai
- 95-ös, Kőbánya és Pestszentlőrinc gerincjárata
- 99-es, Józsefváros, Kőbánya, Kispest és Pesterzsébet gerincjárata
- 102-es, 110-es és 112-es, a budai hegyvidék és Mártonhegy járatai, utóbbi kettő a Rákóczi úti és Thököly úti tengely és Zugló fontos kapcsolata is
- 139-es, mely a szintén ritkított 8E mellett Gazdagréti lakótelep fontos járata
- 142E - Kispest és a Gloriett-telep kiemelt jelentőségű buszjárata
- 148-as, 152-es, 159-es, Csepel lakótelepeit és kertvárosait feltáró járatok, a 148-as Pesterzsébet és Kispest esetében is fontos gerincjárat
- 182, 182A, 184, 282E és 284E - a XVIII. és XIX. kerület kertvárosait feltáró sűrű járatcsalád
- 196, 196A és 220-as - Újpest kiemelt járatcsaládjai, melyek a metróra hordanak több irányból is számos lakóterületet és lakótelepet
- 223E, 224 és 224E - Pesterzsébet legfontosabb gerincjáratai

Mi lesz a bérletekkel?

A járatritkítás mellett az utóbbi napok egyik fő közéleti kérdése a „bérlet-gate”, vagyis az állam és a főváros közötti megállapodás megszűnése, vagy éppen felrúgása. A kérdés látszólag a tarifarendszerről szól, vagyis arról, hogy melyik szolgáltató melyik bérletet, jegyet fogadja el, valójában azonban jóval többről: súlyos közlekedésszervezési és – technikai kérdésekről, végső soron pedig arról, hogy a fővárosban és az agglomerációban élő több mint 3 millió ember hogyan tudja használni majd a BKV/BKK, a MÁV/HÉV és a Volánbusz járatait. Erről itt írtunk bővebben.

(Kiemelt kép: Vitézy Dávid Facebook-oldala)

Péntek éjszaka már nagyrészt derült vagy gyengén felhős idő várható, de a délkeleti határ közelében még ekkor is előfordulhatnak felhősebb körzetek.

Karsai Dániel levélben fordult Sulyok Tamás köztársasági elnökhöz, melyben azt kérte, az államfő tegyen nyilatkozatot arról, hogy kegyelemben részesíti azokat, akik segítenek a gyógyíthatatlan halálos betegségben szenvedők távozásában.