Országos Kereskedelmi Szövetség: az extraprofit-adó értelmezhetetlen
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) áttekintette az extraprofit adó bevezetésének várható következményeit a kereskedelemben.
A Szövetség közleménye szerint az extraprofit adó a jelenlegi kiskereskedelmi adómérték, továbbá az élelmiszer árstopba bevont termékek forgalmazási vesztesége mellett újabb, számottevő súlyú terhet jelent, ami tovább szűkíti a kereskedelmi vállalkozások gazdálkodási lehetőségeit.
„Az extraprofit adót a kiskereskedelem esetében is az árbevétel alapján kell elszámolni, így közvetlenül nem kapcsolható össze a kiskereskedők profitjával és így nem értelmezhető”
– írták. Megjegyzik, hogy igaz, hogy nőtt a kiskereskedők profitja tavalyhoz képest, de azért, mert magasabb áron kerülnek beszerzésre és ezáltal értékesítésre a termékek. Az árbevétel növekedése nem a profit növekedését jelenti – tették hozzá. Az OKSZ szerint a kormánynak figyelemmel kell lennie a kereskedelmet terhelő intézkedések a vállalkozások napi működési kereteire, pénzügyi mozgásterére rendkívül kedvezőtlen hatással vannak.
Felidézték, hogy a kiskereskedelem a COVID idején válságadót fizetett, amelyet az ágazat, kiskereskedelmi különadóként, azóta is fizet, valamint a kiskereskedelem finanszírozza az árstop költségeit is.
A szakértői becslés alapján a február-június hónapokban az OKSZ tagvállalkozásai 25-30 milliárd forinttal támogatták a magyar családokat.
Közleményük végén megjegyezték, hogy a kormány sajnálatos módon nem egyeztetett az OKSZ tagvállalkozásaival az extraprofit-adó előkészítésre során.
(Kiemelt kép: Hatósági áras termékek Budapest egyik élelmiszerüzletében. Fotó: Palágyi Barbara / 168.hu)