Orosz különleges metrófelújítás: 37 szerelvényből 9 üzemképtelen
Hamarosan átadják az M3 teljes vonalát, ám kérdéses lesz-e jármű.
Öles léptekkel közeleg a 3-as metró befejezése, de a milliárdokért felújított orosz metrókocsik közül jelenleg minden negyedik üzemképtelen
Kérdéses, hogy lesz-e elég beállítható jármű, amikor átadják az M3 teljes vonalát – írja a Népszava.
„Jelenleg a felújított orosz metrószerelvények negyede – a 37 szerelvényből 9 nem üzemképes” – ismerte el a Népszava kérdésére a BKV, de a cég szerint ettől még „a megfelelő számú szerelvényt forgalomba tudják állítani”.
A lap szerint ugyanakkor a biztonságos üzemeltetéshez egy a metróüzemeltetésre rálátó szakember szerint 30 futó+2 tartalék szerelvény szükséges.
Utóbbiakat váratlan események – például kisebb baleset, meghibásodás – esetén vetik be, ami egy ilyen nagy forgalmú vasúti üzemnél nem annyira ritkaság. Kettő szerelvény azonban egy tavaly januári kőbányai balesetet óta használhatatlan, javításukhoz az embargó alatt álló orosz gyártóra lenne szükség.
Így a bevethető járművek száma tartósan 35-re csökkent, ami a szükséges műszaki felülvizsgálatok és karbantartások miatt alapból nagyon kifeszített menetrend összeállítására ad teret, amihez a lehető legkevesebb szerelvény szükséges – írja a lap.
A BKV helyzetét bonyolítja, hogy az uniós szankciók miatt elvileg nem vehetnének alkatrészt az oroszoktól. A fővárosi közlekedési cég viszont most azt írta a Népszavának, hogy a háború kitörése óta is érkezett valamennyi alkatrész az MWM-től. Ez csak az embargó kijátszásával lehetséges. De azért nem számottevő mennyiség, hiszen a fővárosi közlekedési cég alapvetően a meglévő raktárkészletről és hazai gyártók bevonásával próbálja beszerezni a hiányzó alkatrészeket. Az egyik szerelvény lassan három hónapja húzódó javítása azonban arra utal, hogy nem sikerül mindent pótolni. A cégvezetés tavaly szeptemberben azt mondta: jövő nyárig biztosított az alkatrész utánpótlás. Így éppen akkor fogyhatnak ki, amikor elindul a teljes üzem.
(Kiemelt kép: A 3-as metró felújított szerelvényei a BKV Kőér utcai járműtelepén, ahol sajtótájékoztatót tartott a kocsik műszaki állapotáról Héri József, a BKV Metró Üzemigazgatóságának vezetője 2020. január 22-én. MTI/Balogh Zoltán)