Nemzeti Választási Iroda: 17 településen kell megismételni a választást

Várhatóan 17 településen kell időközi önkormányzati választást tartani – közölte a Nemzeti Választási Iroda (NVI) az MTI-vel.

2024. június 25., 09:34

Szerző:

A jogszabály szerint amennyiben a választás eredménytelen, vagy elegendő jelölt hiányában nem lehetett azt megtartani, a helyi választási bizottság a szavazás eredetileg kitűzött napjától számított százhúsz napon belülre időközi választást ír ki. A Nemzeti Választási Iroda nyilvántartása szerint erre a június 9-i önkormányzati választás után várhatóan 17 településen lesz szükség, és nyolc településen már ki is tűzték az időközi választás időpontját augusztus vége és szeptember vége közötti időpontra.

Június 9-én a Vas vármegyei Bozsokon sem polgármestert, sem képviselőket nem választottak, mert egyetlen jelölt sem indult, a Zala vármegyei Pakodon pedig csak egy képviselőjelöltet vettek nyilvántartásba, így itt egy másik képviselőt is választani kell. A többi 15 településen szavazategyenlőség alakult ki az első helyen végzett jelöltek között, ezért kell időközi választást tartani.

Az NVI közölte: nyolc településen már kiírták az időközi választást. A Vas vármegyei Kissomlyón augusztus 25-én tartják az időközi polgármester-választást, a Zala vármegyei Zalakomárban szeptember 1-jén, a Somogy vármegyei Büssüben és a Tolna vármegyei Koppányszántóban szeptember 8-án, a Vas vármegyei Bajánsenyén és Rátóton szeptember 15-én, a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Sajóivánkán pedig szeptember 22-én. A Pest vármegyei Kerepesen az 5. számú egyéni választókerületben szeptember 15-én tartják az időközi képviselő-választást.

Az NVI nyilvántartása szerint ezeken túl időközi polgármester-választást kell tartani a Zala vármegyei Zalaboldogfán, Szijártóházán és Belsősárdon, a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Vattán, a Vas vármegyei Mesterházán, és a Bács-Kiskun vármegyei Újsolton. A Baranya vármegyei Pécs 15. számú egyéni választókerületében pedig az első helyen végzett képviselő-jelöltek között alakult ki szavazategyenlőség.

Választás: egészen döbbenetes mennyiségű pénzt vertek el a pártok

Nem csak nálunk volt dupla választás, de minden összevetésben a magyarok költötték a legtöbbet politikai kampányra január óta. A főpolgármester-jelöltek közül a végül visszalépő Szentkirályi Alexandra költötte a legtöbbet. Döbbenetes pénzt költöttek a pártok, vagyis inkább a kormánypártok az online kampány során. Az ellenzék a fasorban sincs.

Január óta a kampány végéig (azaz a június 9-i választásig) 3 milliárd 390 millió forintot költöttek Magyarországon politikai hirdetésekre a Meta rendszerében a különböző szereplők (ez tartalmazza a hazai és külföldi szervezetek, mint például az Európai Parlament hazai hirdetéseit is). Ebből a kormányoldal mintegy 2,8 milliárd, az ellenzék 513 millió forinttal zárta a számlát – mondta a Népszavának Lévai Richárd marketing specialista, a Közösségi kalandozások nevű blog tulajdonosa, szerzője az online kampány kapcsán. Ezeket az összegeket elsősorban a Meta rendszeréhez tartozó Facebookon költötték el, de a cégé az Instagram, és a Messenger is. Ami a pártköltéseket illeti, a kormánypártok (Fidesz és KDNP) 420 milliót költöttek január óta, míg az ellenzék 83 milliót.

A politikusoknál már tapasztalható némi ugrás, a kormányoldalhoz köthető politikusok 478, míg az ellenzékiek 325 milliót fizettek a Metának. A legjelentősebb összeget a kormányoldalhoz köthető média- és közszereplők (például a Megafon, influenszerek) költötték, ugyanis médiánál 892 millió, közszereplőknél 915 millió lett a számla vége ebben a csoportban. (Ezentúl a kormányoldalon három további tétel jelenik még meg, a különböző egyesületek, például a CÖF 117 milliót fizetettek, és a kormányzati szervek hirdetéseire is elment 20 millió, és maga a kormány 25 milliót áldozott hirdetésre.A különböző elemzőknek, intézeteknek 6,6 milliót fizettek, az ellenzék erre 3,9 milliót fordított).

Ami az ellenzéket illeti, a különbség a kormányoldalhoz képest hatalmas, a média esetében „csupán” 96 millió, míg a közszereplőknél (mint például a Hétköznapi Hősök nevű Demokratikus Koalícióhoz kötődő influenszer platform), 4,6 millió ment el.

Ami a Google-ben elköltött hirdetési összegeket illeti, január óta 405 milliót fordítottak hazánkban politikai hirdetésekre. Ebből 309 milliót a kormányoldal és 95 milliót az ellenzék. A főpolgármesterek kampányára fordított pénzek esetében toronymagasan vezet a végül visszaléptetett Szentkirályi Alexandra, aki január óta 112,5 milliót költött a Meta esetében, míg Vitézy Dávid 55,6 milliót, Karácsony Gergely pedig mindössze 21 milliót áldozott a Meta-kampányára.

A legtöbbet szinte mindenki az utolsó héten költötte, Vitézy Dávid például a teljes költésének 8 százalékát, 4,5 milliót azon a napon költötte el, mikor Szentkirályi Alexandra visszalépett. Érdekes még, hogy az utolsó hét teljes költése 735 millió volt, de arányaiban mégis itt költött a legkevesebbet a kormányoldal (76 százalék). A két utolsó nap, tehát június 8-a és 9-e is kiugró érték lett, a kormányoldal két nap alatt 212 milliót, míg az ellenzék 72 milliót költött – mondta lapunknak a szakértő, aki hozzátette, hogy a 2022-es kampánytól az utolsó héten is elmaradtak a kampányköltések, ugyanis akkor 827 millió volt a szóban forgó hét, szemben a mostani 735 millióval. – Így végül, különösen ha az inflációt is számításba vesszük, a 2022-es kampányban többet költöttek a Metán. Azt viszont nem látjuk, hogy most akár az óriásplakátokra, a TV-reklámokra és egyéb más kampányeszközre mennyit fordítottak, ha ezeket is hozzávesszük, jóval nagyobb nagyobb lehet a végösszeg – írja a lap.

A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt. az össznépi mémmé vált „Gondolom, nem gyalog” szállóige kereskedelmi használatát kívánja kizárólagos védjeggyel szabályozni.

Az E.ON által közzétett karbantartási terv szerint június 30. és július 6. között összesen 176 településen várható áramszünet, ráadásul hat helyen gázszolgáltatási kieséssel is számolni kell – a Balaton környékét különösen érinti a változás.