Nehéz időszak után, nehéz időszak előtt a fesztiválok
Nem igazolódott a fesztiválszervezők félelme, hogy csak lassan szivárognak majd vissza a látogatók a fesztiválokra a két év COVID miatti kényszerű kihagyás után, ugyanakkor az infláció új kihívások elé állítja a szektort: két fő bevételi forrásukon, a jegyárakon és a szponzordíjakon nem tudnak oly mértékben emelni, amilyen ütemben a kiadásaik nőnek. Erről is beszélt Lobenwein Norbert fesztiválszervező a Jazzy Business Class című reggeli műsorában.
2022 mérföldkő volt a rendezvényszervezők életében – mondta Lobenwein Norbert, a Volt fesztivál alapítója, a Sziget Kft. volt tulajdonosa, fesztiválszervező. „Kicsit felemelhette a víz alól a fejét mindenki. Nem mi, fesztiválszervezők voltunk a kakukktojás, nagyon sok területet sújtott a COVID, de olyat még nem láttunk – nem is gondoltuk volna korábban, hogy ez lehetséges –, hogy két egymást követő évben maradjanak el a fesztiválok. Nem tudhattuk, hogy ha egyszer vége lesz, hajlandók lesznek-e újra ugyanúgy tömegbe menni az emberek. A mögöttünk álló, első COVID utáni év azt mutatta meg, hogy elmúlt az emberek félelme, vagy másképp mutatkozik meg” – sorolta a tapasztalatokat a veterán fesztiválszervező, aki 1993-ban indította el Fülöp Zoltánnal közösen a soproni Volt fesztivált.
„Nem veszik meg előre a jegyeket, mint korábban. Óvatosabbak lettek az emberek, tartanak tőle, hogy lemondják. Ez likviditási és tervezési szempontból jelent nehézséget” – hozott példát a COVID hosszú távú hatásaira Lobenwein.
Hoz-e stratégiai változást, hogy külföldi tulajdonba került a Sziget és a Volt? – kérdezte László Csaba műsorvezető. Lobenwein szerint profi kézbe kerültek a legnagyobb múltú magyar fesztiválok, hiszen a világ legnagyobb fesztiválszervező cége vette át azokat. Mint elárulta 6 évvel ezelőtt kezdődött az eladási folyamat, 4 év lett volna és a 2 COVID-év húzta el. „Sok vivódás volt, de lehetőséget láttunk a nagy befektetőben. Saját gyereket elengedni nem könnyű feladat, de láthatóan jó kezekben van” – osztotta meg a Volt alapítója a Jazzy hallgatóival.
Mennyire tartottak ki a szponzorok, segített-e az állam, a fesztiváloknak a tovagyűrűző gazdasági hatásokra való tekintettel? – kérdezte László Csaba a műsor vendégétől. „A 2023-as év nagy kérdése, hogy hogyan reagálnak a válságra a szponzorok” – válaszolta Lobenwein. Mint kifejtette: miközben a mindenre kiterjedő áremelkedést, inflációt a fesztiválok bevételi oldalán lehetetlen követni, a szponzorok esetében már akkor boldogok, ha azok meg tudják tartani a korábbi, e célra szánt keretet. „A szponzori díjakba nem tudunk áremelést beépíteni, ugyanez igaz a jegyekre” – magyarázta Lobenwein. „A jegyárak próbálnak közeledni nyugat-európai árakhoz, de a fesztiválok piacán azért is voltunk sikeresek, mert sokan egyfajta nyaralásként fogták fel az országon belüli fesztiválokat. Aki árat emel, az elveszti ezt a fajta közönségét.”
„Voltpótló”-e a SopronFest? - kérdezte Lobenweint új projektjükről Kraszkó Zita, emlékeztetve arra, hogy idén nem rendezi meg a Voltot az új tulajdonos. Lobenwein – aki 19 évesen kezdte el szervezni a Voltot – elárulta, hogy Sopron kereste meg azzal, hogy van-e valami ötletük. Mivel a soproni születésű Lobenweinnek szívügye a város, nem álltak ellen az ötletnek, ugyanakkor csavartak is egyet, ebből a szempontból nem a Volt helyét tölti be a SopronFest. „Nem akartak még egy kavicsot bedobni a nyári fesztiválok tengerébe. Ezért a SopronFest áprilisban kezdődik és 10 napig tart, más felépítéssel, több helyszínen – például kávézókban is – Sopronszerte. Természetesen a koncertek sem maradnak el egy központi helyszínen, fellép a Halott Pénz, Beton.Hofi és a Quimby is. Mottójuk, hogy „A tavasz az új nyár!”
(Kiemelt képünk illusztráció. Steve Aoki DJ a 26. VOLT Fesztiválon a soproni Lővér kempingben 2018. június 29-én. MTI Fotó: Nyikos Péter)