Aggasztó hírek a MÁV 2025-ös terveiről, ennek sok utas nem fog örülni

A MÁV 2025-ös költségvetése aggasztó dolgokat jelez.

2024. december 3., 10:05

Szerző:

Az utóbbi időszakban szinte naponta jelennek meg hírek a MÁV terveivel kapcsolatban. Az utasok számára rendszeresen okoznak problémákat a késések, kimaradások, ugyanakkor sokan reménykednek abban, hogy a jövőben javul majd a helyzet. A Közlekedő Tömeg cikke szerint azonban 2025-ben sem terveznek több pénzt a vasútra fordítani, és akár az is előfordulhat, újabb pályaszakaszok szűnnek meg.

Újabb járatritkításokat tervezhet a MÁV

A lap cikke szerint a 2025-ös évre benyújtott költségvetésből az derül ki, hogy a kormány a MÁV működésére kevesebb összeget szán. A 2024. évi 282 milliárd forinthoz képest mindössze 279,5 milliárd forintot szeretnének a vasútra költeni. Ez azt jelenti, hogy a következő évre tervezett költségvetés nem csupán reálértéken szán kevesebbet a vasútra, de eleve kevesebb forrást biztosít.

Ez részben azért is jelent problémát, mert nagy valószínűséggel a vasút költségszintje 2025-ben is növekedni fog, hiszen a munkabérek, az anyag- és energiaköltségek nagy valószínűséggel emelkedni fognak a következő évben. Ezzel szemben a koncessziós gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díja ugyanis 46%-kal, 545 milliárd forintra (azaz a vasúti személyszállítási büdzsé kétszeresére) növekszik. Miközben autóbuszos közszolgáltatásokra 230 milliárd forintot szán a kormány, ami a tavalyi összeg másfélszerese.

A lap azzal fejezi be, hogy a csökkentett költségek két forgatókönyvre utalhatnak. Az egyik, hogy a vasút finanszírozási struktúrájának az átalakításáról van szó, amit még nem hoztak nyilvánosságra. A másik lehetőség pedig, hogy 2025-ben ismét járatritkításokra lehet számítani, esetleg felszámolhatnak vonalakat. Ebben az esetben olyan szakaszokról lehet szó, amelyen közlekedik busz, így az utasok kénytelenek lesznek az autóbuszt választani.

Menetrendi állandóságot ígér a MÁV

December 15-én lép életbe az új menetrend, a MÁV-csoport vezérigazgatója pedig az ígérte az utasoknak, hogy nem kell nagy változásokra számítaniuk. A Facebookra feltöltött videóban arról beszél, hogy a vasúttársaság célja az volt, hogy a következő évtől ne kelljen új menetrendet megtanulni, ennek érdekében a menetrendben csak néhány technikai módosítást tettek, egy-két perccel változik a járatok indulási ideje.

Ennek értelmében lesznek olyan vonalok, ahol néhány perccel változik a menetrend, mindezt annak érdekében, hogy az utasok biztosabban elérjék a csatlakozást, valamint a csatlakozó vonatoknak se kelljen várakozni. Hegyi Zsolt arról tájékoztatta az utasokat, hogy napokon belül befejeződik a következő évi menetrendi adatok betöltése a MÁV-applikációba, a jegy.mav.hu oldalra és az EMMA menetrendi keresőbe.

 

(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: MÁV-Start) 

Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnökével szemben bizalmi szavazást tartottak, miután az általa vezetett testület elfogadta a kormány új igazságügyi reformját. Amivel kapcsolatban egyébként a bírók egy jelentős része éles kritikát fogalmazott meg.