Fontos vasútvonalat érint a MÁV karbantartása, rendkívüli változás jön

A MÁV által bejelentett előre tervezett karbantartás miatt jelentős menetrendi változások jönnek június végétől a Budapest és Pécs közötti vasútvonalon. Az utasoknak pótlóbuszokra, hosszabb utazási időre és ideiglenes állomásváltozásokra kell számítaniuk.

2025. június 20., 12:35

Szerző:

A MÁV közleménye szerint 2025. június 21. és július 18. között pályakarbantartási munkák zajlanak a Budapest-Pécs vasútvonalon – olvasható a Mávinform közleményében.

MÁV nyári munkálatai miatt vonat helyett buszra kell ülni

Ez idő alatt a vonatok módosított menetrend szerint közlekednek, több szakaszon pedig teljes vágányzár lesz érvényben, így pótlóbuszok szállítják majd az utasokat. A nyári szünetet kihasználva időzítették a munkálatokat, amikor az utazók száma csökken, különösen az egyetemi városként is jelentős Pécs irányába.

A felújítás célja a késések csökkentése és a menetidő javítása. Ennek részeként például Simontornya állomás közelében 300 méteren megszüntetik a sebességkorlátozást, így ott a jövőben akár 120 kilométer/órával is haladhatnak a vonatok.

Mit jelent ez az utasoknak?

A MÁV tájékoztatása szerint a vágányzár idején Sárbogárd és Dombóvár között pótlóbuszok helyettesítik a Mecsek InterCityt. Ugyanez vonatkozik több más járatra is, köztük a Kresz Géza, Rippl-Rónai, Somogy IC-kre, valamint az S40-es és személyvonatokra is, amelyek Sárbogárd és Keszőhidegkút-Gyönk között nem közlekednek majd vonattal.

A fővárosból induló InterCity vonatok ideiglenesen nem a Keleti, hanem a Budapest-Kelenföld állomásról indulnak és oda érkeznek. Az utazóknak ezért nemcsak a menetidő meghosszabbodásával, hanem az induló és érkező állomás változásával is számolniuk kell.

MÁV szerint a munkálatok hosszú távon gyorsítják a közlekedést

A MÁV célja, hogy a karbantartás után gyorsabb, pontosabb és kényelmesebb vasúti közlekedést biztosítson a pécsi fővonalon. A munkálatok során végzett fejlesztések várhatóan hozzájárulnak majd a rendszeresen jelentkező késések felszámolásához, és javítják az utazás színvonalát.

A vasúttársaság arra kéri az utasokat, hogy indulás előtt mindenképp tájékozódjanak az aktuális menetrendről, és számítsanak hosszabb eljutási időre az érintett időszakban.

A MÁV májusban összeszedte magát

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a MÁV májusban elkezdte összeszedni magát, a javulás mögött pedig több ok is állhat: országos szintű sorompó-ellenőrzések, célzott pályakarbantartások, valamint az új, korszerű mozdonyok forgalomba állítása. Például Szeged felé megszűntek a korábbi sebességkorlátozások, míg a vácrátóti vonalon a pályafelújítás hozott javulást.

Ugyanakkor a háttérben továbbra is súlyos problémák húzódnak. Májusban átlagosan kétnaponta történt halálos gázolás vagy vasúti átjárós baleset, ami önmagában is rontja a statisztikákat. Emellett a biztosítóberendezések hibái is rendszeresek maradtak. A kimaradt járatok aránya ugyan alacsony – 1% alatt van –, de ez nem mindig látszik az utasélményben, főleg a vidéki mellékvonalakon.

 A jelentés szerint a Budapest és Balaton közötti vasútvonalakon a pályahibákat már kijavította a vasúttársaság, azonban a végleges forgalmi beállításokra csak júniusban kerülhet sor – ahogyan a Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár közötti szakaszon is ekkor emelhetik meg a megengedett sebességet óránként 160 kilométerre.
 
(Fotó: Shutterstock)