A MÁV meglepő bejelentést tett
Májusban 83 %-ra nőtt a vonatok pontossága, ami arra utal, hogy a MÁV túl lehetett az év eleji csúcskudarcokon. A vasúttársaság menetrendszerűsége hónapok óta először mutatott javulást, de a pünkösdi káosz már most beárnyékolja az eredményt.
A májusi menetrendi statisztika szerint a MÁV-nál a vonatok 83,12 %-a közlekedett időben, és mindössze 2,65 %-uk késett 20 percnél többet, a korábbi mélypontot jelentő kora tavaszi időszakot követően tehát tartós javulás figyelhető meg – szúrta a 24.hu Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatójának Facebook-bejegyzését.
A MÁV májusban összeszedte magát
Mint írja, a mostani javulás mögött több ok is állhat: országos szintű sorompó-ellenőrzések, célzott pályakarbantartások, valamint az új, korszerű mozdonyok forgalomba állítása. Például Szeged felé megszűntek a korábbi sebességkorlátozások, míg a vácrátóti vonalon a pályafelújítás hozott javulást.
Ugyanakkor a háttérben továbbra is súlyos problémák húzódnak. Májusban átlagosan kétnaponta történt halálos gázolás vagy vasúti átjárós baleset, ami önmagában is rontja a statisztikákat. Emellett a biztosítóberendezések hibái is rendszeresek maradtak. A kimaradt járatok aránya ugyan alacsony – 1% alatt van –, de ez nem mindig látszik az utasélményben, főleg a vidéki mellékvonalakon.
A jelentés szerint a Budapest és Balaton közötti vasútvonalakon a pályahibákat már kijavította a vasúttársaság, azonban a végleges forgalmi beállításokra csak júniusban kerülhet sor – ahogyan a Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár közötti szakaszon is ekkor emelhetik meg a megengedett sebességet óránként 160 kilométerre.
Bár a májusi adatok szerint a MÁV kezd kilábalni az év eleji menetrendi összeomlásból, a júniusi pünkösdi hétvége újra próbára tette a rendszert. Akkor egy motorvonat kisiklása és sorozatos technikai hibák miatt újabb káosz tört ki a Balatonnál – ezek a júniusi statisztikákban fognak megjelenni. A kérdés már csak az, hogy a mostani javulás egyszeri kilengés volt, vagy valóban elkezdődött egy tartósabb, kiszámíthatóbb működés a magyar vasúton.
(Fotó: Bazsó Bálint/168.hu)