A légi irányítók feladatait is katonák vehetik át a jövőben
A katonákat hamarosan még több hiányszakmában alkalmaznák, akár légi irányítók is lehetnek hamarosan.
A járatkésések és a reptéri problémák egy részében a légi irányítók hiánya is szerepet játszik a kormány szerint, ezen változtatnának a jövőben a katonák segítségével – írta meg a HVG.
Az elmúlt időszakban egyre több probléma merült fel a reptereket, a járatkimaradások és a késések Magyarországot is érintik, az utasoknak több esetben 24 óránál is tovább kellett várakozniuk, hogy eljussanak az úti céljukig. Az idei nyár a légi forgalom szempontjából nem tekinthető feszültségmentesnek, de ez a tendencia egész Európában erősödni látszik, ami nem is meglepő, hiszen a nyaralók miatt ilyenkor megnövekedett forgalommal kell számolni.
A légitársaságokat bírsággal sújtanák, de Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter arról is említést tett, hogy a problémák hátterében a légi irányítók és a reptér szerepét is meg kell említeni, valamint a kedvezőtlen időjárási körülményekkel is számolni kell.
Annak érdekében, hogy a jövőben elkerülhetőek legyenek a hasonló incidensek, egy miniszteri rendelet-tervezet is készült, amely lehetővé tenné a katonák bevetését is.
A légi irányítók feladatait látnák el
Gulyás Gergely is utalt arra, hogy a légi irányítók nincsenek elegen, annak ellenére sem, hogy a hazai légi irányításért felelős HungaroControl már korábban is létszámbővítés történt.
A kormány az ágazat szereplőitől megoldást vár, de a Budapest Airport visszavásárlásával egyre sürgetőbbé vált, hogy rendezzék a helyzetet. A miniszteri tervezet lehetővé tenné, hogy a hiányzó légi irányítók helyére önkéntes tartalékos katonákat küldenének. A feltételek között a betöltött 18. életév, az érettségi és a középfokú angol nyelvvizsga mellett szerepel a polgári légiforgalmi irányítói vagy polgári gyakornok légiforgalmi irányítói szakszolgálati engedély megszerzése, és követelmény az angol nyelvű rádió-távbeszélői vizsga is.
A szakszolgálati engedély a meteorológia ismeretektől kezdve a kommunikációs és navigációs rendszerek működéséig sok mindent tartalmaz, a katonák pedig csak tartalékosként segítenék a légi irányítást.
Ha mindez megvalósul, akkor a pedagógus és a járművezető-oktatók után a légi forgalom irányításában is alkalmaznák a katonákat. Ők helyettesíthetnék azokat a HungaroControl kötelékét elhagyó légi irányítókat, akik a jövedelmezőbb külföldi munkavállalást választották. A képzés hosszadalmas és bonyolult mivolta nem könnyíti meg a pótlásukat annak ellenére sem, hogy a magyar viszonylatokhoz képest a légi irányítók fizetése kiemelkedően magas, így a kormány a gyors megoldást választja, és a katonák átképzését szorgalmazza.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Freepik)