Készülünk a háborúra? Katonai célra építik át a hidakat és a vasútállomásokat
Átépíti a hidakat és a vasútállomásokat a kormány, hogy a hadsereg is tudja azokat használni – írja a Világgazdaság.
Új vasúti híd épülne a meglévő Gubacsi híd mellett, kettős célúvá alakítanák át a szolnoki vasútállomást, ahogyan kisebb vasútállomások sorát is, Tatán létesülne egy katonai rakodó, javulnának a Csepeli Szabadkikötő vasúti kapcsolatai, végül számos közúti hidat erősítenének meg azért, hogy azokat a NATO eszközei is használhassák – értesült a Világgazdaság. A tervezett projektek költségének felét uniós forrásból finanszírozná a magyar kormány.
A katonai mobilitást segítő öt projekt uniós támogatásához szükséges pályázatot kell előkészítenie és benyújtania az építési és közlekedési miniszternek egy új kormányrendelet szerint, szeptember 21-ig. A finanszírozás az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz idei CEF2 kerete terhére történne.
Az öt beruházás bruttó elszámolható költsége mintegy 107 milliárd forint, a nettó közel 96 milliárd. Az utóbbiból az uniós forrás nettó 48 milliárd forint lenne, a fennmaradó szintén 48 milliárd a hazai költségvetésből származna.
Mindez azért is lehet érdekes, mert egy, a Magyar Közlönyben megjelent határozat „a Magyarország szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében” több, részben folyamatban lévő vasúti beruházást és tervezett hidat is törölt a feladatok közül.
A vasúti fejlesztések közül visszavonták a korábban nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánított tételeket: Ferencváros C elágazás – Kőbánya felső – Rákos – Rákosliget, valamint Rákos – Gyömrő vasúti vonalszakasz fejlesztése, Budapest külső körvasúti megállóhelyek (Pestújhely, Újpalota, Rákosfalva, Rákosszentmihály), valamint Albertfalva megállóhely kiépítése, fejlesztése. Törölték a Galvani hídra vonatkozó „Új Duna-híd és kapcsolódó közlekedési infrastruktúra előkészítés Budapesten” című tételt is.
Új hidak, átépített vasútállomások és meglévő hidak
A legköltségesebb, 48,5 milliárd forintos projekt elvinné a teljes forrásnak majdnem a felét. A pénzből úgy kell átépíteni a szolnoki vasútállomást, hogy azt egyszerre lehessen polgári és katonai célra használni – írják.
Jócskán viszi a pénzt – bruttó 44,8 milliárd forintot – a Csepeli Szabadkikötőben tervezett fejlesztés is. A kikötőnek jelenleg is van vasúti kapcsolata a Gubacsi vasúti hídon és a Soroksári úti rendező pályaudvaron keresztül a vasúti TEN-T törzshálózati 150. sz. vasútvonallal. A vasúti híd állapota rendkívüli módon leromlott, azon a szerelvények jelenleg 5–10 kilométer/órás sebességgel haladhatnak – olvasható a kormányrendeletben. Ahhoz, hogy nagyobb tömegű katonai rakományt lehessen vasúton eljuttatni a Csepeli Szabadkikötőbe,
a jelenlegi rossz állapotú vasúti híd helyett újat kell építeni a Soroksári-Duna-ág fölött, a jelenlegi hídtól 15 méterre északra,
valamint a Gubacsi vasúti híd és a Corvin csomópont közötti vasúti pályát kétvágányúvá kell átépíteni, távlati fejlesztés lehetőségeként pedig a négyvágányos, villamosított kiépítés lehetőségének biztosításával, Biztosítóberendezést kell telepíteni a Soroksári úti rendezőtől a Corvin úti csomópontig terjedő hatókörzettel.
A harmadik fejlesztés már kijönne (bruttó és nettó) 5,2 milliárdból, de egyelőre „csak” adott feladatok előkészítéséről van szó. Ez esetben a vasúti infrastruktúrát kell polgári-védelmi kettős felhasználásra alkalmassá tenni az országos vasúthálózat azon kelet-magyarországi állomásain, amelyek a TEN-T törzshálózaton találhatók. A tervezett helyszínek: Szob, Felsőzsolca, Szikszó, Forró-Encs, Hidasnémeti, Cegléd, Szolnok, Szajol, Kisújszállás, Demecser, Záhony, Mezőtúr, Békéscsaba. Bruttó 0,6 milliárd forintba kerülne egy új rakodó kialakításának előkészítése a tatai vasútállomás mellett.
Végül bruttó 7,8 milliárd forint annak az előkészítést és kivitelezést is tartalmazó projektnek az elszámolható költsége, amelynek során átépítenék azokat a NATO által is potenciálisan használni kívánt, hazai főutakon lévő hidakat, amelyek jelenlegi állapotukban megerősítést igényelnek. Az átépítés után e hidak teherbírása a mostaninál nagyobb lenne a polgári/katonai kettős hasznosíthatóság érdekében.
Négy megerősítendő híd Nyugat-Magyarországon van a 74. számú főúton, nyolc a 8. számú főúton, három Észak-Magyarországon a 2. számú főúton és szintén három Kelet-Magyarországon az 52. számú főúton.
(Kiemelt képünk illusztráció. A Déli összekötő vasúti híd. Fotó: NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.)