Közlekedő Tömeg: EU-s jogszabályba is ütközik a MÁV és Lázár János mellékvonal-bezárási terve

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint Lázár János mellékvonal-bezárási tervét „álságos és gyermeteg okokkal magyarázzák”, a terv ráadásul EU-s jogszabályba is ütközik.

2023. július 25., 17:51

Szerző:

Ahogy arról korábban beszámoltunk már augusztusban bezárhatnak vasúti mellékvonalakat. A vasúttársaság ezt később jármű- és személyzethiánnyal magyarázta, de tagadta, hogy a Hodásznál történt, emberi sérüléssel járó balesetnek köze lenne hozzá. A megszüntetett vonalak mentén buszok járnak majd. A Közlekedő Tömeg (KT) szerint gyanús, hogy a bejelentést nem a szolgáltatást megrendelő ÉKM tette, hanem a MÁV – írja a 444.

„Eleve gyanús, hogy a bezárásokat a szolgáltatásra szerződött MÁV, és nem a szolgáltatást megrendelő ÉKM jelentette be. Ugyan a bezárások által megkárosított vidéknek ez nem tűnhet lényeges különbségnek, de Európában a közösségi közlekedés nem az állami cégek által gyakorolt kegy, hanem a lakosság érdekében nyújtott, a lakosság által fizetett adókból fenntartott, felelős állami megrendelő által biztosított közszolgáltatás, amelyet uniós jogszabályok sora szabályoz annak érdekében, hogy a lehető legalacsonyabb költségen a lehető legjobb szolgáltatáshoz jusson az EU lakossága” – írja Facebook oldalán a Közlekedő Tömeg

A KT azt írja, az alacsony költség és a legjobb minőség garanciája az EU szerint a piaci verseny, ezért a szárazföldi közlekedésről szóló 1370/2007 EU-s rendelet szerint az állami közlekedési cégek kizárólagos szerződéseinek kifutása mellett új közlekedési közszolgáltatást már csak a szolgáltatók közötti versenypályázat után szabad létrehozni. Ettől eltérni csak ideiglenesen és kivételes okokból, például baleset miatt lehet, de a MÁV szerint a mostani intézkedésben nem volt szerepe balesetnek. Azt írják a cégcsoportnak külön közszolgáltatási szerződése van a MÁV vonataira és a Volán buszaira, a kettő között nem lehet csak úgy vonalakat és utasokat átdobálni, ezt az EU-s jog a szabályok kijátszásának nevezi. Mellékvonalat bezárni szabályosan nem a MÁV, hanem a közszolgáltatást megrendelő ÉKM tud, a megszűnő vasúti szolgáltatást új, buszos szolgáltatással pedig szabályosan akkor tudná helyettesíteni, ha arra nyílt pályázatot írna ki – írják.

(Kiemelt kép: illusztráció – forrás: Mávinform Facebook-oldal)