Már augusztusban bezárhatnak vasúti mellékvonalakat
A MÁV is megerősítette a hírt: számos mellékvonalon buszok válthatják az egyre inkább gyengélkedő Bz-motorkocsikat, akár már augusztus elsejétől.
Komoly gondokkal küzd a MÁV-Start a mellékvonali járműállomány terén – írja az Indóház. A Mávinform Facebook-oldalának hírfolyamát végiggörgetve csak nagy nehezen tudnánk megszámolni, hogy az elmúlt hónapok során hány esetben kellett vonatpótló buszt kirendelni az egykori Csehszlovákiában gyártott motorvonatok helyére. Az etalonnak valószínűleg a 38-as számú Nagyatád–Somogyszob vonal számít, ahova sokszor hetekig nem találnak egy kiadható motorvonatot, de az 5-ös vonalra is gyakran be-beugrik egy MÁV M41-es dízelmozdony (Csörgő), a somoskői (81-es) vonalon is heti több esetben esik ki aznapra egy-egy motorkocsi, vagy épp a 92-es vonal reggeli szendrői „kirohanósát” kell lefújni – írja a vasúti közlekedéssel foglalkozó lap.
Emlékeztetnek: a legsúlyosabb eset július 17-én történt a szabolcsi Hodásznál: a Debrecenből Fehérgyarmatra tartó, 6314-es számú személyvonat egyik 117-es sorozatú motorkocsijában felforrt a hűtővíz, ami a hűtőcsövet szétrobbantva betört az utastérbe és hét utasnak – köztük egy gyereknek – okozott kisebb-nagyobb égési sérüléseket. Az esetről mi is írtunk.
A hodászi baleset kapcsán Lázár János építési és közlekedési miniszter azonnali vizsgálatot rendelt el. A balesettől függetlenül, a krónikus járműhiány okán felsőbb berkekben már egy ideje zajlik a vita a pályaállapotok terén is sokszor aggasztó helyzetben lévő vicinálisok sorsáról. A Mátészalkaleaks információi szerint ez ismét egyes mellékvonalak forgalmának leállítását hozhatja el meghatározatlan időre: „módváltás” jöhet a közösségi közlekedésben, akár már 2023. augusztus elsejétől, vagyis több vonalon buszok válthatják fel a vonatokat – remélhetőleg csak a Bz-motorkocsiflotta tüzetes átvizsgálásának és javításának idejére.
A szabolcsi hírblog megkereste a vasúttársaságot, a MÁV pedig írásban erősítette meg a módváltás lehetőségét:
„Bizonyos mellékvonalak esetében zajlik a gondolkodás a szolgáltatás átalakításáról, de még nem született döntés, ugyanakkor olyan eset nem elképzelhető, hogy ma vonatközlekedéssel kiszolgált települések a jövőben közszolgáltatás nélkül maradnak. Módváltás lehet a gondolkodás tárgya, a megszüntetés nem.”
(Kiemelt képünk: Bz motorvonat - Bzmot - Makón. Forrás: Wikimedia Commons/Burrows)