Gépjárműadó - Fontos változás lesz márciusban, minden autóst érint
Idén először, márciusban nem kötelező a gépjárműadó befizetése, amely mintegy három és fél millió magánszemélyt, vállalkozást és céget érint.
Idén egy hónapot nyernek a gépjárművek tulajdonosai, ugyanis több mint ötmillió jármű után március 15-e helyett elegendő április 15-ig befizetni a gépjárműadót, ráadásul kettő helyett egyszer kell csak utalni, a részletfizetés pedig automatikusan jár – közölte Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium (PM) adóügyekért felelős államtitkára.
Mintegy 3,5 millió magánszemélyt, vállalkozást és céget érint az a könnyítés, ami szerint az idei évtől az évi két alkalom, március 15. és szeptember 15. helyett már csak egyszer kell gépjárműadót fizetni – mondta Izer Norbert.
A gépjárműadó befizetése sokszor problémás volt
Az államtitkár kifejtette:
a kormány azért is döntött a szabályok egyszerűsítése mellett, mert az adózók nagy részénél az évi kétszeri fizetés során sokszor megtörtént, hogy vagy elfeledkeztek a második részletről, vagy duplán is kifizették.
Izer Norbert emlékeztetett, 2021. január 1-től a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) vette át a belföldi gépjárművek adójával kapcsolatos feladatokat. A NAV 2021-ben a gépjárműadóról határozatot küldött az adózóknak. Ameddig az ebben meghatározott gépjárműadó-kötelezettség nem változik, az adóhivatal az éves gépjárműadóról csak értesítést küld, új határozatot nem – ismertette.
Felhívta a figyelmet arra: amennyiben problémát okozna az adózóknak az évi egyszeri fizetés, annak érdemes kihasználnia az Európai Unió legegyszerűbb részletfizetési kedvezményét, amely a NAV mobilalkalmazásában (NAV-Mobil) csak néhány kattintás, ráadásul automatikusan jár. Az családok, a lakosság vagy például az egyéni vállalkozók az öthavi, pótlékmentes részletfizetést június 30-ig, évente egyszer vehetik igénybe – hangsúlyozta Izer Norbert.
Az államtitkár hozzátette, az az egyesület, alapítvány, köztestület pedig mentesül a gépjárműadó megfizetése alól, amelynek járműve költségvetési szerv, egyesület vagy alapítvány tulajdonában van, és nem keletkezett a tárgyévet megelőző évben társasági adófizetési kötelezettsége.
Döbbenetesen öreg autókkal járunk
Tavaly a közel 4,2 millió magyar autók átlagéletkora 15,8 év volt. A jelenségre egyszerű válasszal szolgálnak a szakértők, a hosszú távú statisztikákból ugyanis az is látszik, hogy a fiatal autók egyszerűen túl drágák ahhoz, hogy korszerűbbé váljon a teljes magyar flotta.
Rövid távon, azaz az utóbbi években az autók árának emelkedése, a magas kamatok, a reálbérek csökkenése egyaránt szerepet kapott abban, hogy nem tudott lendületet venni az autópiac. Olyannyira nem, hogy 2023-ban például az összes uniós országban nőttek az újautó-eladások, Magyarországon viszont csökkentek.
(Kép forrása: Pexels)