Elena játszva tanulta meg, mikor hívja a 112-t
Elena az a talpraesett kislány, aki miután az anyukája elájult, tárcsázta a 112-t és segítséget hívott neki.
„Halló! Anya rosszul van. A konyhában fekszik a földön” – mondta az ötéves Elena a vészhívását fogadó operátornak. Ő a talpraesett kislány, aki miután az anyukája elájult, tárcsázta a 112-t és segítséget hívott neki.
A hangfelvétel egy részét a múlt héten tette közzé a rendőrség. "Hibátlan, meglepően részletes leírást kaptak kollégáink Elenától arra vonatkozóan, mi történt, mi a baj és hova kell menni. Az ilyen hívások tudják igazán segíteni a híváskezelők munkáját" - írták akkor a kislány helytállásáról.
Elena édesanyja, Puskásné Horváth Vivien azt követően lett rosszul, hogy elaltatta a kisfiát. „Levert a víz, aztán minden elsötétült. Annyira emlékszem még, hogy szóltam Elenának, nem vagyok jól, és képszakadás. Mikor magamhoz tértem a másik kislányom, Emili fogta a kezem, Elena pedig telefonált. Nagyon megijedtem. A legszörnyűbb az volt, hogy nem tudtam meddig voltam eszméletlen, és mennyire ijedtek meg a gyerekeim” – mesélte a 168.hu-nak Puskásné Horváth Vivien.
Elena játszva tanult
Elena édesanyja korábban szintén a 112-nél dolgozott operátorként, ami nagyon felkeltette a kislánya figyelmét: „Érdekelte a foglalkozásom. Elsősorban azt szerettem volna, ha a lehető legtisztábban látja, mit csinálok a munkahelyemen. Lementettem néhány képet az internetről, aztán elkezdtünk játszani, és közben megtanultuk mit dolgoznak a rendőrök, mit a mentősök és mit a tűzoltók” – idézte fel.
Az édesanya a közös játékok alatt döntött úgy, hogy a segélyhívó helyes használatát is megtanítja a kislányának. „Megtanultuk, mit kell megnyomni a telefonon baj esetén, és mik azok az információk, amelyeket meg kell osztani az operátorral” – mondta Puskásné.
Az édesanya szerint természetes, ha egy szülő beszél a gyerekeinek a munkájáról is. „Mikor hazajönnek az oviból mindig megkérdezem tőlük, hogy na, mi érdekes történt ma veletek. Ha én értem haza a munkahelyemről, ők pont ugyanígy tettek. Kíváncsiak voltak, így meséltem nekik a foglalkozásomról. Már látom, hogy jól döntöttem, és nagyon büszke vagyok arra, hogy ilyen talpraesettek” – tette hozzá az édesanya.
A kis Elenára valóban nagy hatással volt az édesanyja munkája. Az eset után, mikor megkérdezték tőle, kinek telefonált, azt felelte: anyu kollégájának.
Hogyan taníthatjuk meg?
Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) megkeresésünkre elmondta, hogy a valóban bajba jutott, stresszes helyzetben lévő, gyerekek részéről történt vészhívások bár elenyészőek, sok nehézséget okoznak. "A gyermekekkel, Elenával ellentétben, nehéz kommunikálni. Előfordul, hogy nem tudják megmondani hol laknak, hol történt az esemény, illetve a hívás folyamán gyakran kell nyugtatni őket” – írta az ORFK. Az ilyen esetekben különböző technikai eszközökkel és a gyerek által elmondott információk alapján próbálják meg beazonosítani a helyszínt.
Eppel-Pásztor Adrienn pszichológus úgy látja, hogy a vészhelyzetek megfelelő kezelését a felnőtté válás és a társadalomba való beilleszkedés természetes részeként mindenképpen meg kell tanulni, illetve tanítani a gyerekeknek. „A szavaknál is sokkal fontosabb a minta, amit mutatunk. Ha ezek összhangban vannak, kialakul a szeretetteljes, harmonikus légkör és a megtanultaknak megfelelően cselekszenek majd” – mondta.
A szakember szerint egy gyerek akkor tud jól kezelni egy Elenáéhoz hasonló szituációt, ha előtte felkészítik arra, hogy előfordulhatnak vészhelyzetek, és mit tegyen baj esetén. "Gyakran, hogy óvjuk a gyerekeinket, nem avatjuk be őket a „felnőtt dolgokba”, erre tipikus példa a halál vagy a munkánk részletei. A vészhelyzetek kezelését is a saját szintjükön kell megközelíteni, de amint felkészültek rá, bátran beszélgessenek velük róla a szülők”- tette hozzá.
A pszichológus elmondta, a felkészültség nem csak a gyerekek korán, hanem az empátiás készségeiken is múlik: amikor a gyermek megérti, mit jelent, ha valaki nem érzi jól magát, elkezdhetjük beavatni.
Minden rendben van
Az édesanyát először szintén meglepte a kislánya rátermettsége, mivel bár Elena nagyon empatikus és okos gyerek, a húgával, Emilivel egyaránt megijedtek a helyzettől. "Csak azt követően csillapodtak le, hogy meglátták a mentősöket. A kis Elena még nyugtatni is kezdett, hogy ne aggódjak, nem lesz semmi baj, mert megjött a doktornéni”- idézte fel Puskásné Horváth Vivien, aki szerint utólag sok pozitív élmény alakult ki a kislányban a történtek kapcsán. „Ez egyrészt köszönhető a segélyhívó operátor és a mentősök kedvességének, ami megmaradt Elenában. Emellett nagyon sok dicséretet is kap. Érzi, hogy büszkék vagyunk rá ” – zárta az édesanya.