Egyre dühösebbek a kalauzok

A Vasúti Dolgozók Szabad szakszervezetének (VDSzSZ Szolidaritás) elnöke szerint létszámhiány van a vasútnál, nincs elég jegyvizsgáló, ezért fordulhat elő, hogy napi 16 órára is beoszthatók hozzájárulásukkal. Halasi Zoltán arról is beszámolt a Esti gyors című műsorában, hogy miután több munkatársat is kirúgtak, mert nem voltak hajlandóak egyedül dolgozni a vonaton, a vasúti cég most megfenyegette a betegszabadságon lévő dolgozókat és az őket betegállományba helyező orvosokat. A MÁV-Start Zrt. azonban azt mondja, nincs jegyvizsgálói létszámhiány és nincs szükség menetrend módosításra sem.

2016. július 22., 10:52

A VDSzSz Szolidaritás korábban azt közölte: álláspontja szerint a MÁV-Start Zrt. kénytelen lesz menetrendjét több vonalon átalakítani, annyian csatlakoztak a szakszervezeti akcióhoz, amelyben a napi 16 órás munkaidőre vonatkozó megállapodás felmondására kérték a kalauzokat. A cégnél a jegyvizsgálók napi 16 órában is beoszthatók, ha ehhez hozzájárulnak, ám az érintett dolgozók bármikor vissza is vonhatják hozzájárulásukat – tudatta az érdekképviselet.

A vasúttársaság pedig azt közölte, bár a jegyvizsgálók egy része úgy nyilatkozott, hogy nem kíván 12 óránál többet dolgozni egy szolgálatban, ettől még nem kell menetrendet módosítani, a két dolognak semmi köze egymáshoz – hangsúlyozta a vasúttársaság, hozzátéve: ez csak annyit jelent, hogy az érintett dolgozóknak több alkalommal kell bemenniük dolgozni egy adott hónapban, hogy a havi kötelező óraszámuk meglegyen.

A közlemény szerint a MÁV-Start Zrt.-nél foglalkoztatott 2653 jegyvizsgálóból 189-en kérték a 12 órás foglalkoztatást, sokan egyáltalán nem a VDSzSz-Szolidaritás jelenlegi akciója miatt. Példaként említették, hogy Debrecenben évek óta 24 kalauz inkább több napot dolgozik, mint hogy egy-egy alkalommal 12 óránál többet teljesítsen. De olyan terület is van, ahol egyetlen jegyvizsgáló sem kérte, hogy 12 óra legyen a maximális foglalkoztatási ideje – olvasható a vasúttársaság közleményében.

A szakszervezet most azt kéri a munkavállalóktól, hogy mondják fel a napi 16 órára vonatkozó megállapodásukat a MÁV-Start Zrt-vel, így egy szolgálatban csak maximum napi 12 órára oszthatók be. Halasi Zoltán szerint így azonnal ki fog derülni, hogy létszámhiány van és nem lehet majd biztonságosan működtetni a vonatokat.