Káosz Budapesten: hónapokig nem jár majd a 4-es és a 6-os villamos
Budapest és a Nagykörút közlekedése jelentősen módosul a nyári hónapokban.
Nemcsak a tömegközlekedés, hanem az autós forgalom szempontjából is nagy jelentősége van annak, hogy Budapest egyik legforgalmasabb útszakaszán nem jár majd a 4-es és a 6-os villamos – számolt be róla az InfoStart.
Akik régóta a fővárosban élnek, azokat valószínűleg nem éri meglepetésként, hogy nyáron felújítások kezdődnek, amelyek a tömegközlekedési eszközöket is érintik. Ilyenkorra időzítik a pályafelújítási munkálatokat, a megállók modernizálását és minden egyéb feladat elvégzését, amelyek szükségesek a fejlesztésekhez.
A karbantartások ideje alatt azonban általában a járatok nem közlekednek, ez pedig sok kellemetlenséget okoz nemcsak az utasoknak, hanem az autósoknak is, hiszen a helyettesítésüket jellemzően pótlóbuszokkal oldják meg, amelyek megterhelik a közúti forgalmat. Úgy tűnik, 2025 nyarán erre kell felkészülnie a budapesti lakosoknak, hiszen a főváros legnagyobb forgalmát bonyolító villamosszakaszát fogják felújítani.
Budapest nagy részére hatással lesznek a munkálatok
A nagyobb volumenű, időigényes munkálatokat a Budapesti Közlekedési Központ az iskolai nyári szünet idejére időzíti, hogy ezzel is mérsékelje a kellemetlenségeket. Így történik ez most is, hiszen mint az a Budapesti Közlekedési Központ közleményéből kiderült, a nyári szünidő első hivatalos napjától, azaz június 21-től átfogó pályafelújítási munkálatokba kezdenek.
Mindez azt jelenti a gyakorlatban, hogy a Nagykörút egyik legforgalmasabb szakaszán, a Jászai Mari tér és a Tátra utca között felújítják a sínpályákat, összesen 415 vágányméteren. A munkálatok elvégzésére nagy szükség van egyrészt a vágányok állapota miatt, másrészt azért, mert ezen a szakaszon egy másik sínpár is becsatlakozik a vonalba, hiszen a Jászai mari térről indul a 2-es villamos is, melynek pályáját összekötötték a 4-es és 6-os villamosok sínpárjaival. Ezen a szakaszon egy úgynevezett sínkörülöntéses vágány épül, amely az egyik legmodernebb technológia, és ennek köszönhetően mind a zaj, mind a rezgés csökken majd. Ez a környéken lakók számára rendkívül fontos, de az utasok számára is kényelmesebbé és csendesebbé teszi az utazást, a rezgés csökkentésével pedig a sínek élettartama is növelhető.
A vágányok állapota miatt korábban sebességkorlátozást vezettek be, a felújítást követően azonban ezt feloldják majd, így ezen a szakaszon ismét 50 km/h lesz a szerelvények maximális sebessége. Bár a budapestiek számára úgy tűnhet, hogy minden nyáron hatalmas lezárások zajlanak a villamospályák felújítása miatt, de mint arra emlékeztettek: ezen a szakaszon 2009 és 2010 óta nem történt felújítás, így a jelenlegi munkálatok indokoltak.
A karbantartás várhatóan augusztus elejéig tart, ezen időszakban a Széll Kálmán tér és a Nyugati tér között pótlóbuszok közlekednek majd, átvéve a 4-es és 6-os villamosok szerepét. Ám nemcsak a tömegközlekedés módosul, hiszen a forgalomkorlátozás miatt az autósoknak is érdemes felkészülniük arra, hogy a Nyugati tér, illetve a Margit híd környékén nehezített lesz a közlekedés.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: 168.hu)