Botrány a Lidl-nél! Honnan származik az olcsó hús?

Újból fellángolt a sertéshúsokkal kapcsolatos vita, miután a Lidl boltjaiban olcsó német termékek jelentek meg – írja a Világgazdaság. A termelők és a feldolgozók a cég korábbi ígéretét emlegetik és félnek az árak beszakadásától. A Lidl szerint a jelenlegi helyzetben nem tehetnek mást. A vita úgy tűnik megint arról szól, hogy egy magyar ágazat, vagy az olcsó termékeket kereső vásárlók érdeke a fontosabb.

2023. szeptember 3., 14:52

Szerző:

Nagy tételben jelentek meg a Lidl polcain németországi sertés darálthús-termékek – írja a Világgazdaság. A lap utánajárt és azt tapasztalta, hogy a német hátterű diszkont magyarországi üzleteiben valóban dominál a német eredetű sertéshús.

A német importtal két probléma van – írják. Egyrészt a tapasztalatok szerint azok nagy része napi, augusztus 30-i lejáratú, ami felveti annak a kérdését, hogy a szóban forgó csomagolt sertés darálthús-készítmények külföldi piacokon megmaradt fölöslegként árasztották el Magyarországot. A másik gond pedig az árazásuk. Mint írják: 

A Lidl jelentős, 13-17 százalékos akcióval kínálja ezeket a termékeket.

Így például az 500 grammos, 30 százalékos zsírtartalmú kiszerelés 949 forintba kerül, miközben az ugyanilyen, de magyar származású termék már 1049 forint. A német áru árelőnye tehát 100 forint, mintegy 10 százalék. A jelenlegi, borotvaéles árversenyben ez lényeges különbség, ezért nem is volt meglepő, hogy amikor a Világgazdaság szerda délelőtt a Lidl boltjaiban járt, a német darált sertéshús már mindenütt fogyóban volt, pedig szép mennyiséggel töltötték fel az árukészletet. Szemben a magyar termékkel, amelyből sorakoztak a dobozok. Csakhogy ezek jóval drágábbak.

A Kométa 99 Zrt. által gyártott, magyarországi tartású állatot magyarországi vágással feldolgozó, Húsfarm márkájú, 500 grammos, 20 százalékos zsírtartalmú terméket 1399 forinton árazzák.

Ehhez képest a német SB-Convenience GmbH által gyártott, németországi tartású állatot németországi vágással feldolgozó, márkajelzés nélküli, 500 grammos, 20 százalékos zsírtartalmú termék 1099 forintba kerül.

Itt már 300 forint a német termék árelőnye, ami csaknem 30 százalékkal kedvezőbb, mint a magyar – írja a gazdasági lap. Ennél még inkább igaz, hogy a mostani kiélezett árversenyben, amikor a fogyasztói fő preferencia az ár, nehéz elképzelni olyan magyar vásárlót – még ha tudatos is –, aki ne a német árut választaná. De markáns árkülönbségek látszanak az 1000 grammos kiszereléseknél is. A magyar termékért, 30 százalékos zsírtartalommal 1779 forintot kér a Lidl, az ugyanilyen német árucikkért már csak 1679 forintot.

Ami a Lidl polcain történik a német darált sertéshússal, az két megközelítésből is súlyos problémákat vet fel – írja a Világgazdaság. A lap ágazati forrására hivatkozva ízt írja, hogy a német árukészlet kihelyezése egyúttal azt is jelenti, hogy magyar termékek elől veszik el a helyet. Továbbá: arra lehet számítani, hogy a Lidl legnagyobb kiskereskedelmi versenytársai rövid időn belül a német import árait akarják majd érvényesíteni a magyar beszállítóknál. Ha ennek nem tesznek eleget, akkor keresnek majd helyettük külföldi partnereket.

A lap az áruházláncot is megkereste, hogy megkérdezze: mekkora tételben hoztak be a német termékből, és mikortól került ki a polcokra? Hogyan lehetséges, hogy ennyivel olcsóbb a magyar terméknél? Lehet-e arra számítani, hogy a jövőben rendszeresen kínálják majd ezt a német terméket vagy ennek a német gyártónak más termékeit? Továbbá, hogy: nem tartanak-e attól, hogy a magyar beszállítók oldaláról ellenérzéseket vált ki a német import? 

A Lidl azonban csak általánosságban ragált. Megerősítette a tényt, hogy Lidl Magyarország kínálatában valóban található német darált sertéshús. A konkrét kérdéseket azonban elhárította azzal, hogy azok üzleti titkokat érintenek, így nem tudnak segítséggel szolgálni.

A lap szerint előfordulhatott – és erre utal a rövid lejárati dátum is –, hogy a Lidl úgynevezett likvidációs készletre csapott le Németországban. Ez lényegében azt jelenti, hogy valahol, valamelyik gyártónál megtelt a raktár, mert például egy vevője kiesett. Hogy ne akadályozza a termelést, ezt a mennyiséget inkább olcsón kiszórta, hiszen még mindig jobb, ha csak kicsit bukik rajta, mint hogy semmit ne keressen vele. Persze az is lehetséges – írja a Világgazdaság –, hogy az akcióra jó előre felkészültek. Ha ez történt, arra lehet számítani, hogy nem egyszeri jelenségről van szó, hanem tartósan megmaradhat az itthon piacvezető bolt polcain a német darált sertéshús.

(Kiemelt képünk: A Lidl élelmiszer-kereskedelmi hálózat céglogója a fővárosban, Kőbányán, a Maglódi úton lévő áruházánál. Az európai hálózattal rendelkező kereskedelmi üzletlánc első boltjait Németországban nyitotta az 1930-as években. Magyarországon 2004-ben kezdett el terjeszkedni. MTVA/Bizományosi: Róka László)