Leállhat a tömegközlekedés Budapesten
BKV energetikai közbeszerzésére eddig nem érkezett érvényes ajánlat. Ha ez januárig fennáll, akkor a tömegközlekedés áramot igénylő járművei leállnak.
Egyelőre senki sem tudja, januártól hogyan működik teljes kapacitásában a budapesti tömegközlekedés, hiszen a BKV energetikai közbeszerzési pályázatára eddig érvényes pályázat sem érkezett. Amint arra Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes felhívta a figyelmet – a BKV hónapok óta még érvényes ajánlatot sem kap a pályázatán indulni jogosult áramkereskedő cégektől. Ennek hiányában a közlekedési cég ún. vontatási áram tendere jelenleg is fut – írja az Index.
Eljöhet a rövidebb tenderek időszaka
A BKV éves áramigénye 246 GWh, ami a főváros teljes közművilágítási igényének közel háromszorosa. Eddig ezt a mennyiséget az ELMŰ biztosította a fővárosnak. A jelenlegi helyzet több szempontból is nehéz: a főváros költségvetése nem bírja el a tíz-tizenötszeresére emelkedett áramköltséget. Ráadásul mára annyira hektikussá vált a piac, hogy nincs áramkereskedő, amely meg tudná becsülni akár csak a jövő hét távlatában irányadó tőzsdei energiaárat, nemhogy egy évre előre.
Ha a jelenleg is futó közbeszerzéssel nem fog menni az árambeszerzés, a B terv szerint megpróbálják egy évnél rövidebb időszakra megpályáztatni, ez esetben azonban a pályázati kiírások is sűrűsödnek majd.
Mindeközben a fővárosnak van saját tulajdonában lévő, áramot előállítani képes termelői bázisa (például a Fővárosi Hulladékhasznosító Mű vagy a Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központ) a törvényi tiltás miatt mégsem adhat közvetlenül energiát az ugyancsak fővárosi tulajdonban lévő BKV-nak, hanem a megtermelt áramot a MAVIR hálózatába betáplálva kötelezően ki kell vinnie a piacra.
Kiss Ambrus szerint az elektromos áramot ugyan előállíthatják, de nem kereskedhetnek vele, ráadásul az a tüzelőanyag, aminek elégetésével előállítják az áramot, nem a fővárosé, hanem a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Zrt.-é (NHKV). Ahhoz, hogy kereskedhessenek, jogszabályt kellene módosítani. Ez jelentős segítséget jelenthetne a fővárosnak.
Budapest vezetése kezdeményezte kétoldalú tárgyalások keretében a Technológiai és Ipari Minisztériumnak a BKV-t illető problémákat. Javaslataikra eddig nem érkezett válasz.
(Kiemelt fotón: A Budapesti Közlekedési Központ Combino típusú alacsony padlós villamosa halad a Margit hídon, miközben a Duna folyón városnéző kétéltű turistabusz úszik. MTVA/Bizományosi: Róka László)