Török-Illyés Orsolya: Tudatosabbnak kellett volna lennem (Exkluzív videó a 168-on!)

A Dobd be magad! legújabb adásában Réczei Tamás vendége Török-Illyés Orsolya volt. A színésznő, aki a Hajdu Szabolcs-filmek meghatározó arca lett, rendkívül őszintén beszélt családi hátteréről, szakmai lázadásairól, és arról is, hogyan dolgozza fel ma is az édesanyját ért múltbeli megfigyelések dokumentumait. Az izgalmas interjú kizárólag a 168.hu felületén látható, nem érdemes kihagyni!

2025. június 17., 13:12

Szerző:

Gyerekszínpadon kezdte, színésznő lett, de nem úgy, ahogy elvárták volna tőle. Török-Illyés Orsolya gyerekkora szinte bele volt írva a színházi kulisszákba – művészcsalád, Marosvásárhely, a háztömb végében színház. Mégis, már fiatalon érezte a családi hírnév súlyát. Amikor egy versenyen édesanyja ismertsége miatt maradt díj nélkül, megingott a motivációja. Első komoly lázadása az volt, hogy otthagyta az egyetemet, és egy évvel a diploma előtt a Sepsiszentgyörgyi Színházhoz szerződött. A Dobd be magad! legújabb adásában Réczei Tamás Török-Illyés Orsolya színésznővel beszélget őszintén családi örökségről, szakmai lázadásokról, egy híres színészanyát ért múltbeli megfigyelések dokumentumairól.

Török-Illyés Orsolya férje is művész

Későbbi férjével, Hajdu Szabolccsal való kapcsolata egyszerre volt élet- és művészi társulás. A közös filmek – Tamara, Biblioték Pascal, Délibáb – nem csupán alkotások, hanem életük „melléktermékei” lettek. Idővel azonban a magánélet és az alkotói tér elmosódása feszültséget is szült. Orsolya így fogalmazott: „Egy idő után mintha a nézők katasztrófa turisták lettek volna.”

Nehéz családi örökség

A műsor egyik legerősebb pillanata az volt, amikor Török-Illyés Orsolya elmesélte: megkapta színésznő édesanyja több ezer oldalas megfigyelési dossziéját. A lehallgatások és beszervezési kísérletek objektív tükörként szolgáltak – és közelebb vitték őt az anyjához. „Olyan volt, mint egy film: tolták be a dossziékat egy kocsin... Nagyon felkavaró volt. Olyan objektív képet kaptam, ami másképp nem adatik meg” – idézte fel az emléket. Egy rádiójátékot is készített a dokumentumokból, amelyben saját anyját játszotta el.

Török-Illyés Orsolya ma is aktív: színházban játszik, tanít, és három új filmje is várható. Bár a független színházban látja jövőjét, nem áltatja magát: „Hat projektből négy el sem indul.” Karrierjét nem építi tudatosan, a színészi identitás sem mindig egyértelmű számára, de mára elfogadta ezt is: „Ha nem úgy alakulnak a dolgok, máshogy is tudok tekinteni az életemre.”

A Neshama TV Dobd be magad! műsorban Réczei Tamás dramaturgiája finoman vezette végig a beszélgetést a gyermeki meghatározottságtól a felnőttkori autonómiaig. A visszatérő kérdés: hogyan lehet kiszabadulni a családi elvárások, szakmai skatulyák és párkapcsolati összefonódások hálójából?

(Kiemelt képünkön Török-Illyés Orsolya, színész látható. Forrás: Dobd be magad!)

A Párban legfrissebb adása igazi tabudöntögető beszélgetés két férfival arról, amit sokan félnek kimondani: milyen frusztrációkkal, ellentmondásokkal és szerepzavarokkal él ma a modern férfi. Az író Péterfy Gergely és a pszichiáter dr. Bánki György szembenéz saját apaképeivel, a patriarchális beidegződésekkel és azzal, miért nincs ma „kottázott” férfiminta.