Trükközéssel ússzák meg a bírságot a magyar autósok
Rengeteg autós nem fizeti be a rendőrség által kiszabott büntetést.
Hiába villannak a traffipaxok, a gyorshajtók egy része ügyesebben manőverezik, mint a rendőrség: az elmúlt években több mint 30 milliárd forintnyi gyorshajtásos bírság maradt befizetetlen. Csak 2023-ban és 2024-ben több mint 11,8 milliárd forintot nem fizettek be az autósok – derült ki a Vezess.hu cikkéből.
A portál közérdekű adatigénylés keretében kapott információkat az Országos Rendőr-főkapitányságtól arra vonatkozóan, hogyan alakultak a büntetések, illetve azok befizetései az elmúlt időszakban. A hivatalos adatok szerint két év alatt több mint 266 ezer gyorshajtásos csekket hagytak figyelmen kívül az üzembentartók. A rendőrség rendre hangsúlyozza, hogy a gyorshajtás a személyi sérüléses balesetek első számú oka, mégsem sikerül érdemben behajtani a bírságokat. Ráadásul szakértők szerint a helyzet rosszabb a statisztikáknál is.
A szigor sem segít, sok autós így trükközik
A joghézagokat kihasználva sokan csak részben fizetik be a bírságot, például 30 ezer forint helyett csak 25 100 forintot, és mivel az utólagos behajtás nem mindig lehetséges, a maradék egyszerűen elévül. Ennél is kifinomultabb módszer, amikor valaki egy fantomcégre íratja át a járművét. A hírek szerint több ezer ilyen „cég” működik, amelyek az esetek többségében hajléktalanok nevén futnak, így a hatóságok nem érik el őket, és a bírságokról szóló értesítéseket sem tudják kézbesíteni.
A jog szerint a bírság mindig az üzembentartót terheli – ha ő elérhetetlen, a büntetésnek nincs gazdája. A rendőrség ugyan elektronikusan átadja az ügyeket a NAV-nak végrehajtásra, de az adóhatóság sem minden esetben tudja ezeket a tartozásokat behajtani. Érdemes tudni, hogy az ilyen jellegű pénzbírságokat egyébként akár közérdekű munka végzésével is ki lehet egyenlíteni, illetve a szabálysértési elzárás is létező fogalmom, bár arra vonatkozóan nem állnak rendelkezésre adatok, hogy hányan vonulnak büntetés-végrehajtási intézménybe a büntetés kifizetésének elmulasztása miatt.
A probléma nem új keletű: mint arra a portál emlékeztetett, már egy éve is arról írt a Traffix néven ismert közlekedési blog, hogy kormányzati szinten is foglalkoznak a szabályozási kiskapuk bezárásával. A Belügyminisztérium, a Pénzügyminisztérium és a Nemzetgazdasági Minisztérium azonban nem válaszolt a sajtó kérdéseire, és a rendőrség sem tudott konkrét lépésekről beszámolni.
Miközben a bírságok elkerülésére külön „szolgáltatóipar” épül, a gyorshajtás következményei súlyosak: a rendőrségi tapasztalatok szerint sokkal több tragédia írható a száguldozók számlájára, mint amit a KSH számai mutatnak.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Unsplash)