Az autópályákat is kiszervezné a kormány, 35 évre
A Rogán Antal alá tartozó koncessziós iroda tette közzé a felhívást a hazai gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetésére.
Szokatlan felhívás jelent meg hétfő reggel az Európai Unió közbeszerzési értesítőjében: az írást a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérizménye, a kaszinókoncessziókat is kezelő Nemzeti Koncessziós Iroda tette közzé – szúrta ki a 24.hu.
Eszerint csaknem 2000 kilométer gyorsforgalmi útszakaszt adnának koncesszióba, „a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és felújításának, valamint üzemeltetésének és fenntartásának feladatait” törvényes monopólium keretében adnák oda, méghozzá 420 hónapra, azaz 35 évre.
A felhívás szerint „Magyarországi többségében meglevő és egyes létrejövő gyorsforgalmi úthálózati elemek tekintetében (1662 kilométer alaphálózat + 381 kilométer kiegészítő hálózat) tervezési, felújítási, építési, ellenőrzési, üzemeltetési, karbantartási és finanszírozási feladatok ellátása" a nyertes feladata. Aki a legjobbnak bizonyul, rendelkezésre állási díjat és szolgáltatási díjat is kapni fog, az üzemeltetésbe adás időpontjától a koncessziós időszak lejártáig. Ez pedig 35 évet jelent.
A Kormányzati Tájékoztatási Központ közleménye szerint a koncessziós modell finanszírozása az államadósság-kezelés konzervatív kormányzati kereteiben valósul meg, az államadósság érdemi növelése nélkül. A gyorsforgalmi utak használatával összefüggő jövőbeli állami útdíjbevétel fedezi az új koncessziós modell keretében felmerülő fejlesztési, fenntartási, üzemeltetési díjakat, tették hozzá. A közlemény arra nem tér ki, hogy a gyorsforgalmi utak kérdését miért a helyreállítási (RRF) vagy a környezetvédelmi alapból (MMF) kellene finanszírozni.
(Kiemelt képünk illusztráció: MTI / Krizsán Csaba)