Nagy bajban a magyar ALDI: eljárás indult a cég ellen
A versenyhivatal szerint az ALDI egyes, teljesen magyar származásúként jelzett hűtőpultjaiban nem csak magyar termékeket árusíthattak, ezért vizsgálat indul.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított az ALDI Magyarország Bt.-vel szemben a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt - közölte a hatóság csütörtökön.
A GVH gyanúja szerint az üzletekben elhelyezett, „100 százalék friss és magyar hús állandó kínálatunkban”, „100 százalék friss és magyar”, valamint „Hazait szeretettel” felirattal megjelölt hűtőpultokban feltételezhetően nem kizárólag magyar származású termékek voltak megtalálhatóak.
A versenyhivatal tájékoztatása szerint a vállalat valószínűsíthetően nem a szakmai gondosság követelménye alapján alakította ki kereskedelmi kommunikációjával összefüggő belső eljárásrendjét.
A GVH gyanúja szerint a vállalkozás 2021. november 25-től nem rendelkezik olyan következetesen alkalmazott belső ellenőrzési mechanizmussal, amellyel biztosítaná, hogy a fenti állításokkal megjelölt hűtőpultokban kizárólag magyar származású termékeket találnak a fogyasztók.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette, az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul - jelezte a GVH.
Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
A GVH felhívta a vállalkozások figyelmét arra, hogy az egyes termékek jellemzői a fogyasztók döntéseit meghatározó módon befolyásolhatják, ezért a kommunikációjuk során csak olyan állításokat tegyenek közzé, amelyeket teljes körűen és megalapozottan alá tudnak támasztani.
GVH: A cégek jelentős része nem szándékosan sért szabályt, de ez nem mentség
A Jazzy rádióban Horváth Bálint, a Gazdasági Versenyhivatal kommunikációs vezetője sorolta fel, melyek voltak tavaly a versenyhivatal legnagyobb, legfurább és legérdekesebb büntetései.
Az elmúlt év végén vizsgálta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egy online társkereső oldal ügyét, aminek kapcsán kiderült, hogy megtévesztő lehetőségeket ajánlottak a klienseknek. Erről itt írtunk részletesebben. A vizsgált platform úgy állította be a szolgáltatását, hogy a valósnál jóval több felhasználót hirdetett. „Ez a társkereső oldal megtévesztette a felhasználókat, miután több szolgáltatását ingyenesként tüntette fel, amikről később kiderült, hogy fizetni kell érte. Amikor valaki társat, partnert keres, azt általában nehezebb, fogyasztói szempontból nyilván kiszolgáltatott élethelyzetben teszi” – közölte Horváth Bálint, a versenyhivatal kommunikációs vezetője a Jazzy Rádió Business Class című műsorában.
„Évente több ezer fogyasztói jelzést, panaszt kapunk és minden bejelentést alaposan megvizsgálnak a kollégák” – tette hozzá. „Folyamatosan kutatjuk azokat a főleg az online térben előforduló kereskedelmi gyakorlatokat, amelyeknél vélelmezhető, hogy valamilyen jogsértés történhetett”. Ebben az esetben is jelentős mértékű bejelentés érkezett, hogy ez a társkereső oldal nem az, aminek látszik. „Mindent megteszünk azért, hogy a szolgáltató cégek is felismerjék, hogy egy ilyen hivatal, amely ellenőrzi a tevékenységüket, ezért törekedjenek a jogkövetésre.”
Horváth Bálint kiemelte, hogy a cégek egy jelentős része nem szándékosan sérti meg a szabályokat, csak nincs tisztában a vonatkozó jogszabályokkal.
Ráadásul nagyon erős marketingversenyben vannak, megpróbálják felhívni magukra a figyelmet és sokszor akaratlanul is átlépnek bizonyos szabályokat, nem megfelelő, valós információkat közölnek.
A GVH-hoz beérkező több ezer panasz, bejelentés kb. 30-40 százaléka érdemi, a hivatal jogkörébe tartozó esetet jelent.
„Törekszünk arra, hogy mindent megoldjunk, mindenkinek segítsünk. A fogyasztók abban tudnak segíteni, ha a bejelentés előtt áttanulmányozzák a GVH oldalán találhatók különböző tájékoztató anyagokat. Így gyorsabban megtalálják a kért segítséget” – tanácsolta a hivatal kommunikációs vezetője.
Hozzátette: minden panasz jogos, hiszen ha valakinek valamilyen problémája van, akkor az úgy érzi, hogy neki az nagyon fontos, és azt szeretné elintézni, szeretné megoldani. „De azt látjuk, hogy azért a panaszoknak több mint 70 százaléka olyan panasz, amit kapunk, ami nem a mi illetékességünk.”
Szóba került az Árfigyelő-projekt is
Az Árfigyelőben hat nagykereskedelmi lánc tevékenységét vizsgálják, azokét, amelyeknek az éves árbevétele a 100 milliárd forintot meghaladja.„Bizonyos szempontból ez egy világcsúcs volt, hiszen másfél hónap alatt fejlesztette ki egy állami szolgáltató a Gazdasági Versenyhivatallal” – mondta Horváth Bálint.
(Kiemelt kép: ALDI)