Rezeg Lázár alatt a szék: már a kínai akkugyártók is a MÁV-ra panaszkodnak

A folyamatos késések miatt az osztrák vasúttársaság átmenetileg úgy döntött, hogy a Budapestről érkező vonatok nem mennek tovább Bécsből Nyugat-Európa más városaiba. A kínai beruházók pedig a Budapest-Belgrád vasútvonal építésének elakadására panaszkodnak.

2023. október 5., 16:00

Szerző:

Utóbbiakat főként azért érinti érzékenyen a hazai vasútvonalak megbízhatatlansága, mert a dömpingszerű akkugyárak építéséhez nem megfelelő az áruszállítás biztosítása.

Márpedig a HVG prognózisa szerint amennyiben néhány éven belül tíz-tizenöt új nagy feldolgozóüzem épül, naponta harminc-negyven vagy akár ötven vonattal is többnek kellene bejönnie az országba, hogy megérkezzen az alapanyag Koperből, Rijekából, Triesztből, netán Hamburgból.

Erre pedig jelenleg alkalmatlan a magyar vasúti infrastruktúra. A sebességkorlátozások és felújítások miatt már most is nehéz idősávot találni a tehervonatoknak, ekkora forgalomnövekedés mellett a gyártók által elvárt pontosság betarthatatlan lesz – teszik hozzá.

Jelenleg a Budapest és Bécs közötti 1-es vonalon gyakorlatilag alig lehet közlekedni. A horvát határ előtti Gyékényes vagy a szlovéniai átkelőt jelentő Hodos felé ugyancsak állnak a vonatok, mert nem tudnak továbbmenni Olaszországba, mivel ott is mindenki építkezik.

A formálódó káoszt csak mélyíti, hogy koncepciótlan az ipartelepítés.

Az első gyárak jövőre már termelnének, a HVG értesülései szerint emiatt a kínaiak megkeresték a magyar kormányt, hogy információt kapjanak, miként tudják majd szállítani az árukat.

Pedig éppen erre találták ki a Budapest és Belgrád közötti vasútfejlesztést – ami szintén elakadt. A portál megjegyzi, hogy a beruházásban érdekelt Mészáros Lőrinc-közeli vállalkozások szakmai hiányosságai miatt a magyar kormány 4-5 évvel megtolta a kivitelezés határidejét. Ráadásul időközben kiderült, hogy sem a kínaiak, sem Mészárosék nem képesek kiépíteni az európai szabványoknak megfelelő biztosítóberendezést.

(Kiemelt kép: egy munkás állítja be a sínfektető gépet a Budapest-Belgrád vasút építési helyszínén Kunszentmiklóson, Magyarországon 2023. május 30-án. Fotó: Volgyi Attila / Xinhua via AFP)

 

 

2024. július 21., 11:32

A MOHU betétdíjas csomagolásait visszaváltó automatákkal kapcsolatban elég eltérő tapasztalatokkal gazdagodhattunk az elmúlt hetekben. Volt olyan bolt, ahol nem működött, megint máshol pedig flottul ment minden. A 24.hu arra kérte a munkatársait, számoljanak be a személyes tapasztalataikról.