Ajándékcsomag
A korszerű táplálkozás széles körű megismertetéséért és népszerűsítéséért hirdetett akciót az Európai Bizottság Egészségügyi és Élelmiszer-biztonsági Főigazgatósága. A kísérlet magyar és lengyel családokat érint, a szervezők azt szeretnék elérni, hogy a gyerekek, a várandós mamák és az idősek egyre több zöldséget-gyümölcsöt fogyasszanak. Havonta egyszer gondosan válogatott ajándékcsomagot ígértek azoknak, akik a kezdeményezésre időben jelentkeztek. Írásunk az első meglepetésekről szól.
Sokan távoztak indulatokkal Szolnok nagy lakótelepének gyermekorvosi rendelőjéből, miután átvették az „egészséges családnak” járó ajándékot. A csalódottak azonban nem reklamáltak.
Bakos Ferencné vezető védőnő szerint az akcióra – amelynek céljával teljes mértékben egyetértett – több tucat családanya jelentkezett. A friss zöldségféle fogyasztása létérdeke mindenkinek, a védőnők ezért ingyen vállalták a csomagok szétosztását, nem egy esetben a házhoz szállítást is. Igaz, a kezdeményezést irányító cégek pénzt nem is ígértek. Azt viszont garantálták, hogy havonta egyszer különlegesen finom, nálunk kevéssé ismert zöldfélét hoznak, ötletes receptekkel együtt. A védőnők azt remélték, hogy jön majd brokkoli, esetleg spárga, saláta, cukkini, zöldbab, netán rebarbara, articsóka – hogy végképp elengedjük a fantáziánkat.
Ehhez képest az első szállítmánnyal családonként kaptak egy negyed tököt, de mire ideért, megrohadt. A csomagban volt még két-három cékla is, amely ugyan egészséges maradt, de ötlete senkinek nem volt, hogy milyen étek készíthető belőle. Bakosné szerint sokkal népszerűbb lenne az országos vállalkozás, ha olyan zöldféléket kapnának, amelyekből bár szerényen, de komplett ebéd főzhető. Például sütőtökleves, aminek a receptjét mellékelhették volna az üres notesz helyett.
Az egymáshoz nem illő zöldfélék – az egyik megajándékozott szerint – időnként a szemétben kötöttek ki. A kezdetben lelkes mamák egy ideje már el sem jöttek értük. Ezért a védőnők kénytelenek a megmaradt csomagokat a szociálisan rászoruló családoknak adni. Akik az ajándék lónak nem nézik a fogát.
Pedig az Egészséges család névre hallgató akció magyarországi sajtófőnöke, Simon Andrea szerint céljuk elsősorban nem a szociális támogatás. Ezúttal uniós pénzen és nem a rászoruló családok körében akarták népszerűsíteni a zöldség-gyümölcs fogyasztását. Azt tervezték, hogy 12 alkalommal 3500 magyar család kap majd csomagot. Ezzel párhuzamosan az iskolákban előadásokat tartanak az egészséges ételek fontosságáról, és persze fenntartják a honlapjukat is. A kommunikációs szakember szerint teljes a siker.
Első pillanatra talán meglepő, de a zöldség-gyümölcs fogyasztásának népszerűsítésével az ország legszegényebb területein, Borsod, Szabolcs, Hajdú-Bihar és Szolnok megyében próbálkozik a Nyugattól Keletre Egyesület és az Event & More Produkciós Iroda. Az utóbbi cég büszkén hirdeti magáról, hogy dolgozott Magyarország külügyminisztériumának, az iroda frontemberei egyenesen az Európai Unió magyar elnökségének ceremóniáját szervezték. De megfelelő referenciája van az említett hajdú-bihari egyesületnek is, amely az utóbbi időben komoly uniós pályázatokat nyer, és ez – valljuk be – a Nemzeti Együttműködés Rendszerében valóban csak a legjobbaknak adatik meg. Így talán már az is érthető, hogy információink szerint egy kivételével miért csak fideszes vezetésű települések vesznek részt ebben a szép programban.
A márciusi csomagokban egyébként négy szál újhagymával és kiló körüli almával lepték meg az egészséges étkezésre vágyó családokat. Pedig az akció elején azt is megígérték, hogy a piacon könnyen megvehető olcsó alma helyett lesz majd ritkább déligyümölcs is – az internetes felületen banánt, narancsot, körtét láthatunk. De ez egyelőre kimaradt a csomagokból.
Pedig pénz bőven lenne rá. A 168 Órának az Európai Bizottságtól szerzett információja szerint csaknem kilencszázezer eurót – mai árakon 270 millió forintot – szánt a kezdeményezésre. Igaz, ennek egy részét a lengyelek kapták, akik ugyancsak részt vesznek a kezdeményezésben. De hogy a lengyelek pontosan mennyi pénzt visznek el, azt az akció kommunikációs főnöke, Simon Andrea nem hajlandó elárulni.
Érdeklődésünkre újra és újra csupán az akció reklámanyagait kaptuk meg, illetve a tetszetős honlap elérhetőségét. A zöldségügylet áráról semmilyen érdemi információ nem érkezett. Állítólag csak a Pro Pager nevű nemzetközi cég szolgálhat részletekkel. Talán, mert jó messze van. A sajtófőnök titkolózása azért is meglepő, mert az uniós pénzek felhasználásának alapvető feltétele a teljes nyilvánosság. Itt viszont még az is hétpecsétes titok, hogy honnan szerzik be az árut. Amit persze némi furfanggal kinyomoztunk – megszerezve Szecskó Tamás „programkoordinátor” elérhetőségét.
Szecskó úr először csak annyit közölt, hogy sem az árakat, sem a beszerzés forrását nem ismeri. Aztán amikor kiderült, hogy ez nem igaz, mert valójában ő a beszerző, és feladata az áru „terítése” is, tájékoztatásul a szűkszavúként ismert Simon Andrea sajtófőnököt ajánlotta. Aki ezúttal már Brüsszelt javasolta mint hírforrást. Talán, mert az messze van.
Kértünk tájékoztatást az Európai Bizottság Egészségügyi és Élelmiszer-biztonsági Főigazgatóságától is a támogatások mértékéről, a költségek felhasználásáról, de még nem kaptunk érdemi információt. Így aztán egyelőre csak számolgatunk. A zöldség-gyümölcs akcióra költhető teljes összeg 270 millió, feltehetően ennek fele, tehát 135 millió nekünk jut. Ebből könnyen kiszámítható, hogy a kísérletben részt vevő 3500 család 12 ajándékcsomagjára 38 ezer 571 forintot költhetnek. Ez a kalkulációnk szerint alkalmanként és csomagonként csaknem 4 ezer forint, amiből 612 forintot valóban el is költenek. Ezt onnan tudjuk, hogy elértük annak a derecskei cégnek az üzletkötőjét, (Szabóné Karca Veronikát – címét az egyik almászacskó felirata alapján derítettük ki), aki szerint az ajándékcsomagot alkalmanként 2 euróért kell összeállítaniuk. Mai árfolyamon 610 forintba kerül tehát az a csomag, amire számításaink szerint az unió 4 ezer forintot szánt. Az már csak apró szépségfolt, hogy az egyik védőnő számítása szerint a négy szál újhagyma plusz egy kiló alma 300 forintból is simán kijön.
A korrektség kedvéért meg kell jegyezni, hogy a szervezők a zöldségek beszerzésén kívül költöttek azok szállítására, reklámra és a honlap fenntartására is. No és a két jó pedigréjű cég munkáját is illő módon meg kell fizetni. De amíg az akció céljára, az egészséges táplálkozásra – ha igaz a derecskéről származó információ – hozzávetőleg 25 milliót költöttek, az összes többire 100 milliónál is több jutott.
Egészségünkre!