A leggazdagabb magyar is versenyben az autópálya-koncesszióért
Mészáros Lőrinc érdekeltségeinek jók az esélyei az újabb hatalmas üzletre.
Újabb részletek derültek ki az autópálya-koncesszióról. A 24.hu értesülései szerint három jelentkező kopogtat a gigaüzletre, a francia Colas az osztrák Strabag társaságában, a szlovák Dömper Kft. és nem meglepően Mészáros Lőrinc is bejelentkezett a 35 évig tartó jogokra. A lap megkereste az ügyben a Nemzeti Koncessziós Irodát, de nem kaptak választ. Rogán Antal miniszter sajtóosztálya szűkszavúan annyit válaszolt: „A nyilvánosságot a jogszabályoknak megfelelően a jelentkezők köréről tájékoztatni fogjuk”. Az eljárást a tervek szerint év végéig lezavarnák le.
A 24.hu piaci hírekre alapozva írta, hogy három konzorcium jelezte a részvételi szándékát a Rogán Antal tárcájához köthető mamutüzletben, a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetésére és fejlesztésére kiírt koncessziós közbeszerzési eljárásban. A tárgyalásos eljárás első etapjára nem mindenki esélyes. A legfrissebb információk szerin egy magyar cégekből álló konzorcium is szerepel a jelentkezők között, amelyben Mészáros Lőrinc érdekeltségei adják az elvárt tőkeerőt, de állítólag több mint féltucat kisebb építőipari társaságot is beszerveztek a csapatba.
Az, hogy Mészáros Lőrinc érdekeltsége is a jelentkezők között lesz, borítékolható volt. Az is biztos, hogy a kormánybarát milliárdosnak a leggazdagabb magyarként nem okoz gondot a pénzügyi háttér megteremtése. A legutóbbi Forbes-összesítésben Mészáros Lőrinc vagyona már 450 milliárd forint felett járt, de ha ez nem lenne elegendő, az óriási pénzeket mozgató NER-vagyonkezelők magántőkealapjainak egy része is a felcsúti multimilliárdoshoz köthető.
A Strabagnak a kormányoktól függetlenül eddig mindig sikerült nagyobb darabokat hasítani a magyar infrastruktúraépítésből. Az indulók között speciális a helyzete, hiszen az osztrák mamut most is üzemeltet magyar autópályát. Az M5, illetve az M6 ppp-s konstrukciója elég jó üzletnek bizonyult a magánbefektetők számára, hozzájuk dől a profit. A magyar állam viszont több mint 2800 milliárdot bukott az évek alatt, ennyit takaríthatott volna meg, ha maga oldja meg az építkezést hitelből.
A harmadik versenyző a lap információi szerint a Dömper Kft., amelynek indulását nem veszik igazán komolyan. Úgy tartják, mindenütt ott van, de azért meglepetés lenne, ha beelőzné a másik két jelentkezőt. A Dömper Kft. a Lánchíd felújítása miatt lehet ismerős. Azóta mit sem koptak az első Orbán-kormányig visszanyúló kapcsolataik, 26 milliárd forintra nőtt az árbevételük, az adózott nyereségük is nyaldossa a milliárdot.
Korábban írtunk róla, hogy a magyar kormány csaknem 2 ezer kilométer gyorsforgalmi útszakaszt adna koncesszióba. „A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és felújításának, valamint üzemeltetésének és fenntartásának feladatait” törvényes monopólium keretében adnák át, méghozzá 420 hónapra, azaz 35 évre. A felhívást a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézménye, a kaszinókoncessziókat is kezelő Nemzeti Koncessziós Iroda tette közzé. Arról is beszámoltunk, hogy az ellenzéki szavazótábor jelentős része nem ért egyet az ötlettel, de a jobboldalon is többen elutasítják a koncesszióba adást.
(Kiemelt kép: Az M70-es gyorsforgalmi út kétszer kétsávosra bővített, Letenye és Tornyiszentmiklós-országhatár közötti szakasza Murarátka közelében az átadóünnepség napján, 2019. december 13-án. Fotó: Varga György/MTI)